PROFESSIONAL EDUCATION AND PERSONNEL TRAINING

Автори

Olena Nagachevska
Lviv Polytechnic National University, Україна
https://orcid.org/0000-0002-5200-8085
Veronika Dmytruk
Lviv Polytechnic National University, Україна
https://orcid.org/0000-0002-3692-7110
Mariia Voloshyn
Lviv Polytechnic National University, Україна
https://orcid.org/0000-0002-9403-3959
Lesia Myklash
Lviv Polytechnic National University, Україна
https://orcid.org/0000-0003-0190-1639
Olena Fuchyla
Lviv Polytechnic National University, Україна
https://orcid.org/0000-0001-5818-4656
Halyna Kolesnyk
Lviv Polytechnic National University, Україна
https://orcid.org/0000-0003-1912-1649
Tetyana Nikolaychuk
Alfred Nobel University, Україна
https://orcid.org/0009-0007-1973-3385
Alona Bila
Alfred Nobel University, Україна
https://orcid.org/0000-0002-8271-8539
Maksym Kovzel
Dnipropetrovsk Scientific Research Forensic Center of the MIA of Ukraine, Україна
https://orcid.org/0000-0001-5720-1186
Bohdan Malitskyi
Uzhhorod National University, Україна
https://orcid.org/0009-0000-0857-7320
Oleksandr Cherepov
Uzhhorod National University, Україна
https://orcid.org/0009-0000-6570-5931
Vasyl Rizak
Uzhhorod National University, Україна
https://orcid.org/0000-0002-9177-0662
Mykhailo Rizak
State Non-Commercial Company «State University «Kyiv Aviation Institute», Україна
https://orcid.org/0009-0003-9844-3271
Nataliia Sas
Universidade Estadual do Paraná, Бразилія
https://orcid.org/0000-0003-0308-6092
Francisco de Assis Gaspar Neto
Universidade Estadual do Paraná, Бразилія
https://orcid.org/0000-0002-8166-6781
Kateryna Yuryeva
H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Україна
https://orcid.org/0000-0001-6403-9973
Svitlana Gazarian
V. N. Karazin Kharkiv National University, Україна
https://orcid.org/0000-0002-9720-2260
Lesia Petrenko
Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University, Україна
https://orcid.org/0000-0002-7602-8005
Kateryna Slinko
State University of Northern Paraná, Бразилія
https://orcid.org/0000-0003-3887-6596
Anatolii Dmytruk
Lviv Polytechnic National University, Україна
https://orcid.org/0000-0002-2393-0193
Vitaliia Hrytsiv
Lviv Polytechnic National University, Україна
https://orcid.org/0000-0001-7424-0363
Maiya Babkina
Lviv Polytechnic National University, Україна
https://orcid.org/0000-0002-6403-2226
Iryna Skril
Lviv Polytechnic National University, Україна
https://orcid.org/0000-0002-5252-0521
Iryna Vyslobodska
Lviv Polytechnic National University, Україна
https://orcid.org/0000-0001-6764-4634
Maryna Smilevska
Lviv Polytechnic National University, Україна
https://orcid.org/0009-0003-1745-1561
Alla Semenova
Kyiv National University of Technologies and Design, Україна
https://orcid.org/0000-0001-8077-3385
Irina Yershova-Babenko
Dragomanov Ukrainian State University, Україна
https://orcid.org/0000-0002-2365-5080
Dina Kozobrodova
Dragomanov Ukrainian State University, Україна
https://orcid.org/0000-0001-8882-2364
Inna Kosiak
Kyiv National University of Technologies and Design, Україна
https://orcid.org/0000-0002-2996-1679
Alla Kolodiazhna
Kyiv National University of Technologies and Design, Україна
https://orcid.org/0000-0002-5760-883X
Rymma Kyrychenko
Kyiv National University of Technologies and Design, Україна
https://orcid.org/0000-0002-2020-9157

Ключові слова:

Міжкультурна комунікативна компетентність, культурне розмаїття, міжкультурна комунікація, культурна обізнаність, англійська мова для спеціальних цілей, професійна адаптивність, багатомовність, глобальна робоча сила, розробка навчальних програм, криміналістика, підготовка експертів, міжнародні стандарти експертної освіти, штучний інтелект, блокчейн

Короткий опис

Колективна монографія представляє комплексний аналіз сучасних підходів до підготовки фахівців у контексті глобалізації, цифрової трансформації та інтеграції України до європейського та світового освітніх просторів. У ній розглядаються виклики, пов’язані з приведенням вищої освіти у відповідність до вимог ринку праці, що швидко змінюються, та демонструється, як нові технології, систематично інтегровані в навчальні програми, можуть слугувати потужними інструментами для підвищення компетентності, працевлаштування та стійкості.

Центральною темою монографії є цілеспрямоване використання інновацій – від цифрових платформ і кіберполігонів до штучного інтелекту та моделей міжкультурної комунікації – у формуванні професійних компетентностей. Автори розглядають технології не як ізольований компонент, а як структурний рушій педагогічних змін, що переформатовує те, що викладається, як це викладається і як формується професійна ідентичність. У виданні професійна освіта розглядається в ширшому контексті Індустрії 5.0, яка наголошує на розвитку, орієнтованому на людину, етичній відповідальності та здатності адаптуватися до мінливих умов.

Кожен розділ робить конкретний внесок у цю загальну концепцію. У першому розділі висвітлюється розвиток міжкультурної комунікативної компетентності (МКК) серед студентів інформаційних технологій та інформатики, визнаючи її необхідною умовою для ефективної участі в мультикультурних командах та міжнародних проектах. Автори представляють інноваційний навчальний проект «Навігація культурним розмаїттям», який поєднує теоретичне навчання з практичними заняттями, такими як аналіз конкретних ситуацій, моделювання та рольові ігри. Результати підтверджують, що МКК є не додатковою навичкою, а основною професійною компетенцією в глобальній цифровій економіці.

У другому розділі розглядається гармонізація підготовки судових експертів з міжнародними стандартами. Аналізуючи моделі провідних країн та порівнюючи їх з українською практикою, автори виявляють прогалини та пропонують реформи, наголошуючи на інтеграції цифрової криміналістики, штучного інтелекту та технологій блокчейну. Цей розділ підкреслює важливість міждисциплінарних підходів та міжнародної співпраці, позиціонуючи освіту в галузі криміналістики як національний пріоритет та глобально орієнтовану галузь.

У третьому розділі розглядається кіберполігон як педагогічний інструмент для навчання кібербезпеці. У ньому показано, як імерсивні симуляції дають змогу студентам опанувати наступальні та оборонні техніки, від сканування вразливостей до етичного хакерства та реагування на інциденти. Кіберполігон забезпечує автентичні контексти, в яких студенти набувають практичних компетентностей, розвиваючи при цьому навички командної роботи, критичного мислення та етичної відповідальності. Такий практичний підхід гарантує, що випускники будуть готові реагувати на зростаючу складність кіберзагроз.

У четвертому розділі дискусія поширюється на методологію, де представлено комбінований підхід, що поєднує теоретичне узагальнення, біографічний аналіз та методи опитування для вивчення відкритості до інновацій. Цей внесок позиціонує професійну освіту як процес, що не тільки передає знання, але й культивує креативність, адаптивність та сприйнятливість до нових ідей — якості, необхідні для професіоналів у динамічних середовищах. Автори стверджують, що формування компетентності має включати схильність до інновацій, що забезпечує довгостроковий професійний ріст.

Штучний інтелект (ШІ) є центральною темою п'ятого розділу, в якому розглядається його інтеграція в цифрову трансформацію вищої освіти. Спираючись як на теоретичні рамки, так і на емпіричні дані Львівського політехнічного національного університету, автори аналізують, як ШІ може бути використаний для персоналізації навчання, оптимізації оцінювання та підтримки викладачів, одночасно вирішуючи етичні проблеми та забезпечуючи рівний доступ. Моделі, представлені в цьому розділі, підкреслюють, що грамотність у сфері ШІ є критично важливою компетенцією як для студентів, так і для викладачів технічних університетів.

Останній розділ містить філософський та методологічний погляд на професійну психологічну та педагогічну підготовку в галузі технологій та дизайну. У ньому наголошується на цінностях, орієнтованих на людину, етичній відповідальності та необхідності державотворення в умовах війни та відбудови. Розміщуючи освіту в ціннісно-орієнтованій системі, ця робота підкріплює ідею, що професійна підготовка повинна не тільки надавати технічні знання, а й формувати рефлексивних, відповідальних та соціально активних особистостей.

У сукупності розділи ілюструють, як професійна освіта може бути трансформована завдяки цілеспрямованій інтеграції технологій та інновацій. Монографія демонструє, що навчання, орієнтоване на компетентності, засноване на цифрових інструментах та цінностях, орієнтованих на людину, є ключем до підготовки фахівців, які є адаптивними, креативними та здатними до лідерства в глобальному та національному контекстах. Вона пропонує дорожню карту для приведення української вищої освіти у відповідність до міжнародних стандартів, одночасно реагуючи на місцеві виклики, такі як стійкість, нестача робочої сили та соціально-економічні трансформації.

Видання призначене для дослідників, освітян, аспірантів та докторантів, а також політиків, які займаються модернізацією професійної освіти. Воно також може слугувати довідником для практиків у таких галузях, як інформаційні технології, криміналістика та кібербезпека, надаючи інформацію про ефективні моделі навчання та інноваційні педагогічні практики. Зрештою, ця монографія позиціонує професійну освіту не як статичну систему, а як динамічний процес трансформації, що рухається новими технологіями, керується людськими цінностями та орієнтований на побудову стійкого та конкурентоспроможного суспільства.

Розділи

Біографії авторів

Olena Nagachevska, Lviv Polytechnic National University

PhD, Associate Professor
Department of Foreign Languages for Engineering

Veronika Dmytruk, Lviv Polytechnic National University

PhD, Associate Professor
Department of Foreign Languages for Engineering

Mariia Voloshyn, Lviv Polytechnic National University

PhD, Associate Professor, Head of the Department
Department of Foreign Languages for Engineering

Lesia Myklash, Lviv Polytechnic National University

PhD, Associate Professor
Department of Foreign Languages for Engineering

Olena Fuchyla, Lviv Polytechnic National University

PhD, Associate Professor
Department of Foreign Languages for Engineering

Halyna Kolesnyk, Lviv Polytechnic National University

Senior Lecturer
Department of Foreign Languages for Engineering

Tetyana Nikolaychuk, Alfred Nobel University

Lecturer, Head of Legal Clinic
Department of Law

Alona Bila, Alfred Nobel University

Lecturer
Department of Law

Maksym Kovzel, Dnipropetrovsk Scientific Research Forensic Center of the MIA of Ukraine

PhD, Associate Professor, Forensic Expert

Bohdan Malitskyi, Uzhhorod National University

PhD Student
Department of Solid-State Electronics, Information Security

Oleksandr Cherepov, Uzhhorod National University

PhD Student
Department of Solid-State Electronics, Information Security

Vasyl Rizak, Uzhhorod National University

Doctor of Physical and Mathematical Sciences, Professor, Head of Department
Department of Solid-State Electronics, Information Security

Mykhailo Rizak, State Non-Commercial Company «State University «Kyiv Aviation Institute»

Doctor of Legal Sciences, Senior Researcher, Associate Professor
Department of Cybersecurity

Nataliia Sas, Universidade Estadual do Paraná

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor

Francisco de Assis Gaspar Neto, Universidade Estadual do Paraná

Doutor em Teatro, Professor Adjunto
Faculdade de Artes

Kateryna Yuryeva, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor
Department of Music Art

Svitlana Gazarian, V. N. Karazin Kharkiv National University

Doctor of Sciences in Public Administration, Professor
Departments of Public Administration and Civil Service
Education and Research Institute "Institute of Public Administration"

Lesia Petrenko, Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor
Department of General Pedagogy and Andragogy

Kateryna Slinko, State University of Northern Paraná

PhD, Visiting Professor

Anatolii Dmytruk, Lviv Polytechnic National University

Doctor of Philosophy
Department of Applied Mathematics

Vitaliia Hrytsiv, Lviv Polytechnic National University

PhD, Associate Professor
Department of Foreign Languages for Engineering

Maiya Babkina, Lviv Polytechnic National University

PhD, Associate Professor
Department of Foreign Languages for Humanities and Social Sciences

Iryna Skril, Lviv Polytechnic National University

PhD
Department of Foreign Languages for Engineering

Iryna Vyslobodska, Lviv Polytechnic National University

Senior Lecturer
Department of Foreign Languages for Engineering

Maryna Smilevska, Lviv Polytechnic National University

Senior Lecturer
Department of Foreign Languages for Engineering

Alla Semenova, Kyiv National University of Technologies and Design

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of Department
Department of Professional Education in Technologies and Design

Irina Yershova-Babenko , Dragomanov Ukrainian State University

Doctor of Philosophical Sciences, Professor
Department of Management and Innovative Technologies of Socio-Cultural Activity
Educational and Scientific Institute of Public Management and Administration

Dina Kozobrodova, Dragomanov Ukrainian State University

PhD
Department of Management and Innovative Technologies of Socio-Cultural Activity
Educational and Scientific Institute of Public Management and Administration

Inna Kosiak, Kyiv National University of Technologies and Design

PhD, Associate Professor
Department of Professional Education in Technologies and Design

Alla Kolodiazhna, Kyiv National University of Technologies and Design

PhD, Associate Professor
Department of Professional Education in Technologies and Design

Rymma Kyrychenko, Kyiv National University of Technologies and Design

PhD, Associate Professor
Department of Professional Education in Technologies and Design

Посилання

Byram, M. (1989). Cultural Studies in Foreign Language Education. London: Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781800418080

Hall, Ed. T., Trager, G. L. (1953). The Analysis of Culture. Cross-cultural studies. Verlag nicht ermittelbar, 62.

Hall, E. T. (1959). The Silent Language. New York: Anchor Books.

Knapp, K., Knapp-Potthoff, A. (1990). Interkulturelle Kommunikation. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 1, 83.

Norris, J., Sinicrope, C., Watanabe, Yu. (2007). Understanding and assessing intercultural competence: a summary of theory, research, and practice (technical report for the foreign language programme evaluation project. Studies in Second Language Acquisition, 26 (1).

Bennett, M. J.; Bennett, J. (Ed.) (1998). Intercultural communication: A current perspective. Basic Concepts of Intercultural Communication: Selected Readings. Intercultural Press.

Vovchasta, N., Kozlovska, I., Opachko, M., Paikush, M., Stechkevych, O. (2021). The Use of Information and Communication Technologies as a Means of Professional Foreign Language Training. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 13 (3), 38–50. https://doi.org/10.18662/rrem/13.3/439

Atroshchenko, T., Kovrei, D. (2023). The importance of intercultural competence in the professional activities of preschool teachers. Youth and Market, 5 (213), 59–63. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.282824

Bakum, Z., Palchykova, O., Kostiuk, S. (2019). Navchannia inozemnykh mov: kros-kulturnyi pidkhid. Ternopil: FOP ‘Osadtsa Yu’.

Maksymchuk, L. (2017). Intercultural Communicative Competency of the Future Foreign Economic Activity Professionals is Determined Collection of Scientific Works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: Pedagogical Sciences, 4 (11), 252–266.

Nezhiva, O. (2017). Mizhkulturna komunikatsiia yak odyn iz krokiv uspishnoi profesiinoi diialnosti. Stratehii mizhkulturnoi komunikatsii v movnii osviti suchasnoho. Kyiv: KNEU, 173-175

Byram, M., Wagner, M. (2018). Making a difference: Language teaching for intercultural and international dialogue. Foreign Language Annals, 51 (1), 140–151. Portico. https://doi.org/10.1111/flan.12319

McSweeney, B. (2015). Hall, Hofstede, Huntington, Trompenaars, GLOBE: Common Foundations, Common Flaws. Transculturalism and Business in the BRIC States. Routledge, 39–84. https://doi.org/10.4324/9781315550213-12

Topchiy, O. V. (2011). Teoretychni osnovy formuvannya profesiynoyi komunikatyvnoyi kompetentnosti v maybutnikh nastupnykh orhanakh vnutrishnikh sprav. Available at: www.nbuv.gov.ua/portal/socgum/nvknuvs/2011_2/kopchii.htps

Branitska, T. (2019). Intercultural competence as an important factor of professional activity of social sphere specialists. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: «Pedagogy. Social Work», 1 (44), 18–22. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.44.18-22

Ilie, O.-A. (2019). The Intercultural Competence. Developing Effective Intercultural Communication Skills. International Conference Knowledge-Based Organization, 25 (2), 264–268. https://doi.org/10.2478/kbo-2019-0092

Hutchinson, T., Waters, A. (1987). English for Specific Purposes: A Learner-Centered Approach. Cambridge University Press, 183.

Dudley-Evans, T., Maggie-Jo, St. J. (1998). Developments in English for Specific Purposes: A Multi-Disciplinary Approach. Cambridge University Press, 301.

Nagachevska, O. O., Kushka, B. G. (2023). Intercultural communication and intercultural communicative competence of undergraduates learning business English. Bulletin of Science and Education, 7 (13), 30–44. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-7(13)-30-42

Pro vyshchu osvitu (2014). Zakon Ukrainy No. 1556-VII. 01.07.2014. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 2145-VIII. 05.09.2017. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Morelato, M., Cadola, L., Bérubé, M., Ribaux, O., Baechler, S. (2023). Forensic intelligence teaching and learning in higher education: An international approach. Forensic Science International, 344, 111575. https://doi.org/10.1016/j.forsciint.2023.111575

González-Rodríguez, J. (2017). University of Lincoln Forensic Science Educational Pro-

grams (IV) – Europe (Excluding UK and Ireland). Forensic Science Review, 29 (1), 9–11. Available at: https://www.researchgate.net/publication/320741259_Forensic_Science_Educational_Programs_IV_-_Europe_Excluding_UK_and_Ireland

Grey, S., Beagle, V. (2024). How To Become A Crime Scene Investigator: Job Outlook and Specializations. Forbes. Available at: https://www.forbes.com/advisor/education/law/how-to-become-a-crime-scene-investigator/

Alekseychuk, V., Starodubov, I. (2022). Training of professionals in the field of forensic examination: organizational issues and prospects. Scientific Works of Kyiv Aviation Institute. Series Law Journal "Air and Space Law", 2 (63), 228–235. https://doi.org/10.18372/2307-9061.63.16734

Pro sudovu ekspertyzu (1994). Zakon Ukrainy No. 4038-XII. 25.02.1994. Data onovlennia: 01.01.2025. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4038-12#Text

How to become a forensic scientist (2023). New Scientist. Available at: https://www.newscientist.com/nsj/article/how-to-become-a-forensic-scientist

Forensic scientist. National Careers Service. Available at: https://nationalcareers.service.gov.uk/job-profiles/forensic-scientist

Careers in forensic science. Department of Justice. NI gov. Available at: https://www.justice-ni.gov.uk/articles/careers-forensic-science

Forensic scientist. Prospects. Available at: https://www.prospects.ac.uk/job-profiles/forensic-scientist

How to become a forensic scientist (2023). Indeed UK. Available at: https://uk.indeed.com/career-advice/finding-a-job/how-to-become-forensic-scientist

Career insights: become a forensic scientist. NCC Home Learning. Available at: https://www.ncchomelearning.co.uk/how-to-become-a-forensic-scientist

Blore, J. (2023). How to become a forensic scientist. Forensics Colleges. Available at: https://www.forensicscolleges.com/blog/htb/how-to-become-forensic-scientist

How to become a forensic scientist. CPD Online College. Available at: https://cpdonline.co.uk/career-guides/how-to-become-a-forensic-scientist/

Careers in forensic sciences (2023). LearnHowToBecome. Available at: https://www.learnhowtobecome.org/career-resource-center/forensic-science-careers/

How to become a forensic scientist (2022). University of Strathclyde. Available at: https://isc.strath.ac.uk/blog/how-to-become-a-forensic-scientist

Forensic science (2024). Prospects. Available at: https://www.prospects.ac.uk/careers-advice/what-can-i-do-with-my-degree/forensic-science

Nikolaichuk, T., Solomakha, Y. (2024). Regarding the question of using the opportunities of artifficial intelligence in forensic examination. Interdepartmental scientific-practical collection «Criminalistics and Forensics», 69, 356–364. Available at: https://digest.kndise.gov.ua/wp-content/uploads/2024/08/vypusk_69-356-364.pdf

Fabris, C. P., Rathner, J. A., Fong, A. Y., Sevigny, C. P. (2019). Virtual Reality in Higher Education. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 27 (8). https://doi.org/10.30722/ijisme.27.08.006

Sathyaprakasan, R., Govindan, P., Alvi, S., Sadath, L., Philip, S., Singh, N. (2021). An Implementation of Blockchain Technology in Forensic Evidence Management. 2021 International Conference on Computational Intelligence and Knowledge Economy (ICCIKE), 208–212. https://doi.org/10.1109/iccike51210.2021.9410791

Mustafa, M. M., Kishore, T. C., Krithika, N., Bharathi, L. M. (2024). Forensic Evidence Management Using Blockchain Technology. International Journal of Innovative Science and Research Technology (IJISRT), 268–273. https://doi.org/10.38124/ijisrt/ijisrt24apr354

Concannon, D. M. (2024). Is Forensic Science a Good Career? Exploring the Pros and Cons. Available at: https://www.alliant.edu/blog/is-forensic-science-a-good-career

Prohramy pidhotovky (stazhuvannia) sudovykh ekspertiv. Available at: https://minjust.gov.ua/legal_expertise/program_sudexpert

Enseignement. L’Université de Lausanne Available at: https://www.unil.ch/esc/fr/home/menuinst/enseignement.html

Max Planck Institutes and Experts. Available at: https://www.mpg.de/institutes

Cranfield University. Available at: https://www.cranfield.ac.uk/

University of Toronto. Available at: https://www.utoronto.ca/

Université de Lyon. Available at: https://www.universite-lyon.fr/version-anglaise/universite-de-lyon-en-6709.kjsp

University of Melbourne. Available at: https://www.unimelb.edu.au/

Polish Police Forensic Laboratory (CLKP). Available at: https://clkp.policja.pl/

Dovhan, O. D., Hulak, H. M., Hryn, A. K., Melnyk, S. V. (2012). Metodolohiia zakhystu informatsii. Kyiv: Naukovo-vydavnychyi tsentr Natsionalnoi akademii Sluzhby bezpeky Ukrainy, 184.

Buriachok, V. L., Toliupa, S. V., Anosov, A. O., Kozachok, V. A., Lukova-Chuiko, N. V. (2015). Systemnyi analiz ta pryiniattia rishen v informatsiinii bezpetsi. Kyiv: DUT, 345.

Buriachok, V. L., Toliupa, S. V., Semko, V. V., Buriachok, L. V., Skladannyi, P. M., Lukova-Chuiko, N. V. (2016). Informatsiinyi ta kiberprostory: problemy bezpeky, metody ta zasoby borotby. Kyiv: DUT – KNU, 178.

Hudmen, M. (2019). Zlochyny maibutnoho. Kharkiv: Fabula, 592.

Kisku, D. R., Gupta, P., Sing, J. K. (Eds.). (2016). Advances in Biometrics for Secure Human Authentication and Recognition. CRC, 352.

Lisovska, Yu. (2019). Kiberbezpeka. Ryzyky ta zakhody. Kyiv: Kondor, 272.

Kurban, O. V. (2016). Suchasni informatsiini viiny v merezhevomu on-lain prostori. Kyiv: VIKNU, 286.

Vemuri, V. R. (2019). Enhancing computer security with smart technology. CRC Press, 288.

Khoroshko, V. O., Kryvoruchko, O. V., Brailovskyi, M. M. et al. (2019). Zakhyst system elektronnykh komunikatsii. Kyiv: KNTEU, 164.

Bobalo, Yu. Ya., Dudykevych, V. B., Mykytyn, H. V. (2020). Stratehichna bezpeka systemy “obiekt – informatsiina tekhnolohiia”. Lviv: Lvivska politekhnika, 260.

Hrebeniuk, A. M., Rybalchenko, L. V. (2020). Osnovy upravlinnia informatsiinoiu bezpekoiu. Dnipro: Dnipropetrovskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav, 144.

Prysiazhniuk, M. M., Farmahei, O. I., Chekhovska, M. M. et al.; Ostroukhov, V. V. (Ed.) (2021). Informatsiina bezpeka. Kyiv: Vydavnytstvo Lira-K, 412.

Ostapov, S. Ye., Yevseiev, S. P., Korol, O. H. (2021). Tekhnolohii zakhystu informatsii. Lviv: Novyi Svit–2000, 678.

Kohut, Yu. (2021). Kiberbezpeka ta ryzyky tsyfrovoi transformatsii kompanii. Kyiv: Konsaltynhova kompaniia Sidkon, 372.

Korobeinikova, T. I., Zakharchenko, S. M. (2021). Tekhnolohii zakhystu lokalnykh merezh na osnovi obladnannia CISCO. Lviv: Lvivska politekhnika, 232.

Kohut, Yu. (2021). Kiberteroryzm. Istoriia, tsili, obiekty. Kyiv: Konsaltynhova kompaniia Sidkon, 304.

Panek, C. (2020). Networking fundamentals. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc., 319.

Samuel, A. (2021). Network ethical hacking and penetration testing. Los Angeles, 409.

Diogenes, Y., Ozkaya, E. (2018). Cybersecurity – attack and defense strategies. Packt Publishing, 326.

Davis, R. (2020). The art of network penetration testing. Manning Publications, 310.

Herzog, R., O’Gorman, J., Aharoni, M. (2017). Kali Linux revealed: Mastering the penetration testing distribution. Offsec Press, 342.

Parasram, S., Samm, A., Boodoo, D., Johansen, G., Allen, L., Heriyato, T., Ali, S. (2018). Kali Linux – assuring security by penetration testing. Packt Publishing, 527.

Metasploitable 2 Exploitability Guide. Available at: https://docs.rapid7.com/metasploit/metasploitable-2-exploitability-guide/

Qualys Web Application Scanning Datasheet. Available at: https://cdn2.qualys.com/docs/mktg/was-datasheet.pdf

Qualys Web Application Scanning Getting Started Guide (2024). Available at: https://cdn2.qualys.com/docs/qualys-was-getting-started-guide.pdf

Foreshaw, J. (2018). Attacking network protocols: A hacker’s guide to capture, analysis, and exploitation. San Francisco, 340.

Maiwald, E. (2001). Network security: A beginner’s guide. The McGraw-Hill Companies, 401.

Troncone, P., Albing, C. (2019). Cybersecurity ops with Bash: Attack, defend, and analyze from the command line. O’Reilly Media, 288.

Grimes, R. A. (2017). Hacking the hacker: Learn from the experts who take down hackers. Wiley, 320. https://doi.org/10.1002/9781119396260

Seitz, J., Arnold, T. (2021). Black Hat Python: Python programming for hackers and pentesters. No Starch Press, 216.

Graham, D. (2021). Ethical hacking: A hands-on introduction to breaking In. No Starch Press, 376.

UnderDefense. Available at: https://underdefense.com/about-us/

Metasploitable 2. Available at: https://docs.rapid7.com/metasploit/metasploitable-2/

Natsionalna doktryna rozvytku osvity Ukrainy (2002). Zatverdzhena Ukazom Prezydenta Ukrainy vid 17.04.2002 No. 347/2002. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 16, 11–24.

Industry 5.0: A Transformative Vision for Europe. European Commission. Available at: https://research-and-innovation.ec.europa.eu/knowledge-publications-tools-and-data/publications/all-publications/industry-50-transformative-vision-europe_en Last accessed: 07.01.2025

Barsukova, O. (2024). V Ukraini stvoriat merezhu «Startap-shkola – inkubator-akselerator»: shcho tse. Ukrainska pravda. Available at: https://life.pravda.com.ua/society/studenti-zmozhut-stvoryuvati -startapi -pid-chas-navchannya-uryad-pidtrimav-iniciativu-mon-301215/ Last accessed: 20.12.2024

Berezhna, T. (2024). Liudskyi kapital sotsialni vyklyky ta ekonomichni stratehii. Vystup na Kyivskomu ekonomichnomu forumi. Available at: https://www.youtube.com/live/bvSl9O2wV9I Last accessed: 25.12.2024

Kolot, A. M. (2014). Mizhdystsyplinarnyi pidkhid yak dominanta rozvytku ekonomichnoi nauky ta osvitnoi diialnosti. Sotsialna ekonomika, 1-2, 76–83. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/se_2014_1-2_15

Sas, N., Grynova, M., Zanatta, O. A., Pinto, L. R., Velychko, R., Tkachenko, M. (2023). Definition, classification, characteristics and opportunities of development receptivity to the new. Lifelong learning: models and methods of implementation. Kharkiv: PC TECHNOLOGY CENTER, 116–147. https://doi.org/10.15587/978-617-7319-70-1.ch5

Denzin, N. (2009). The Reserch Act. A Theoretical Introduction to Sociological methods. New York: Roudledge, 379.

Sas, N. (2024). Using the biographical method in studying susceptibility to the new. Human Studies. Series of Pedagogy, 18 (50), 57–64. https://doi.org/10.24919/2413-2039.18/50.8

Sas, N. M. (2025). Vyiavlennia kharakterystyk spryiniatlyvosti do novoho. Novi informatsiini tekhnolohii upravlinnia biznesom. Kyiv: Spilka avtomatyzatoriv biznesu, 283–286.

Sas, N. M. (2025). Vyiavlennia rys osobystosti, spryiniatlyvoi do novoho. Resursno-oriientovane navchannia v «3D»: dostupnist, dialoh, dynamika. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka, 653–657.

Maurois, A. (1959). La vie de sir Alexander Fleming. ‎Paris: ‎French & European Pubns, 311.

Beneke, K. (1998). Wilhelm Conrad Röntgen (1845–1923). Biographien und wissenschaftliche Lebensläufe von Kolloidwissenschaftlern, deren Lebendaten mit 1995 in Verbindung stehen. Beiträge zur Geschichte der Kolloidwissenschaften, VII. Mitteilungen der Kolloid-Gesellschaft. Verlag Reinhard Knof, 60–83.

Duncan, I. (2013). My Life. Norton, 322.

Samarska, L., Sas, N. M. (2021). Deep foundations of happiness. Principal fundamentals of different types of understanding happiness. Ukrainian Society, 76 (1), 23–29. https://doi.org/10.15407/socium2021.01.023

Stoltzenberg, D. (2004). Fritz Haber: Chemist, Nobel Laureate, German, Jew: A Biography. Chemical Heritage Foundation, 326.

Ford, H. (2019). Moie zhyttia, moi dosiahnennia. Popurry, 352.

Aizekson, V. (2016). Stiv Dzhobs. Biohrafiia zasnovnyka kompanii Apple. Brait Buks, 608.

The Global Innovation 1000 study. Available at: https://www.strategyand.pwc.com/gx/en/insights/innovation1000.html

Chesbrough, H. (2003). Open Innovation. The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston: Harvard Business School Press, 227.

Dovha, M. I. (2021). Vidkrytist dosvidu yak komponent kreatyvnoho potentsialu. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, 1, 98–103.

Kaufman, S. B. (2013). Opening up Openness to Experience: A Four‐Factor Model and Relations to Creative Achievement in the Arts and Sciences. The Journal of Creative Behavior, 47 (4), 233–255. https://doi.org/10.1002/jocb.33

Loewenstein, G. (1994). The psychology of curiosity: A review and reinterpretation. Psychological Bulletin, 116 (1), 75–98. https://doi.org/10.1037//0033-2909.116.1.75

Jandial, R. (2019). Neurofitness: A Brain Surgeon’s Secrets To Boost Performance And Unleash Creativity. Houghton Mifflarcourt, 272.

Huddleston, T. (2024). Bill Gates: This childhood habit helped me end up a billionaire – it was ‘crucial to my success later on’. Available at: https://www.cnbc.com/2024/12/04/bill-gates-is-glad-he-didnt-grow-up-with-smartphones-social-media.html

Roll, I., Wylie, R. (2016). Evolution and Revolution in Artificial Intelligence in Education. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 26 (2), 582–599. https://doi.org/10.1007/s40593-016-0110-3

VanLehn, K. (2011). The Relative Effectiveness of Human Tutoring, Intelligent Tutoring Systems, and Other Tutoring Systems. Educational Psychologist, 46 (4), 197–221. https://doi.org/10.1080/00461520.2011.611369

Hwang, G.-J., Sung, H.-Y., Chang, S.-C., Huang, X.-C. (2020). A fuzzy expert system-based adaptive learning approach to improving students’ learning performances by considering affective and cognitive factors. Computers and Education: Artificial Intelligence, 1, 100003. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2020.100003

Holmes, W., Porayska-Pomsta, K., Holstein, K., Sutherland, E., Baker, T., Shum, S. B. et al. (2021). Ethics of AI in Education: Towards a Community-Wide Framework. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 32 (3), 504–526. https://doi.org/10.1007/s40593-021-00239-1

Cukurova, M. (2024). The interplay of learning, analytics and artificial intelligence in education: A vision for hybrid intelligence. British Journal of Educational Technology, 56 (2), 469–488. https://doi.org/10.1111/bjet.13514

Mykhaylenko, V., Safonova, N., Ilchenko, R., Ivashchuk, A., Babik, I. (2024). Using artificial intelligence to personalise curricula and increase motivation to learn, taking into account psychological aspects. Data and Metadata, 3, 241 https://doi.org/10.56294/dm2024.241

Savka, I., Kozlovska, I., Tsiupryk, A., Havryliuk, M., Busko, M. (2024). Psychological support for teachers in extreme conditions. International Review of Education, 70 (6), 893–915. https://doi.org/10.1007/s11159-024-10070-0

Dmytruk, V., Gayvas, B., Markovych, B., Dmytruk, A., Chaplya, Y.; Gayvas, B., Dmytruk, V. (Eds.) (2025). Drying processes: approaches to improve efficiency. Kharkiv: ТЕСHNOLOGY СЕNTЕR PC, 208. http://doi.org/10.15587/978-617-8360-09-2

Sharples, M. (2023). Towards social generative AI for education: theory, practices and ethics. Learning: Research and Practice, 9 (2), 159–167. https://doi.org/10.1080/23735082.2023.2261131

Yaremko, H., Stoliarchuk, L., Huk, L., Zapotichna, M., Drapaliuk, H. (2024). Transforming Economic Development through VLSI Technology in the Era of Digitalization. Journal of VLSI Circuits and Systems, 6 (2), 65–74. https://doi.org/10.31838/jvcs/06.02.07

Shayner, A., Shvay, R., Rarot, H. (2020). Learning model for improving the effectiveness of students’ learning performance in lessons. Journal of Education Culture and Society, 11 (1), 225–238. https://doi.org/10.15503/jecs2020.1.225.238

Vincent-Lancrin, S., van der Vlies, R. (2020). Trustworthy artificial intelligence (AI) in education: Promises and challenges. OECD Education Working Paper No. 218. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/a6c90fa9-en

Mukan, N., Zagura, F., Lavrysh, Y. (2025). Continuing professional development of physical education teachers through collaborative professional reflection. Millenium – Journal of Education, Technologies, and Health, 2 (26), e34762. https://doi.org/10.29352/mill0226.34762

Storonska, O., Palytsya, H., Vorobel, M., Horodetska, N., Havryshkiv, N., Havran, M. (2023). The Deutsch.info Platform as a Means of Organizing German Language Students’ Independent Study. International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET), 18 (10), 250–263. https://doi.org/10.3991/ijet.v18i10.39183

Dmytruk, A. (2024). Modeling mass transfer processes in multicomponent capillary-porous bodies under mixed boundary conditions. Mathematical Modeling and Computing, 11 (4), 978–986. https://doi.org/10.23939/mmc2024.04.978

Hasko, R., Hasko, O., Kutucu, H. (2023). Teaching assistant robots in various fields: Natural sciences, medicine and specific non‑deterministic conditions. 6th International Conference on Informatics & Data-Driven Medicine. CEUR Workshop Proceedings, 3609, 303–309.

Mukan, N., Noskova, M., Baibakova, I. (2017). The formation of school principals’ readiness to use internet technologies in their work in the system of continuous pedagogical education. Science and Education, 30 (4), 123–132. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-4-21

Gayvas, B. I., Markovych, B. M., Dmytruk, A. A., Havran, M. V., Dmytruk, V. A. (2023). Numerical modeling of heat and mass transfer processes in a capillary-porous body during contact drying. Mathematical Modeling and Computing, 10 (2), 387–399. https://doi.org/10.23939/mmc2023.02.387

Digital Education Action Plan (2021–2027): Resetting education and training for the digital age. European Commission. Available at: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan

Ethically Aligned Design: A Vision for Prioritizing Human Well‑being with Autonomous and Intelligent Systems (2019). IEEE Standards Association. Available at: https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=9398613

Wenger-Trayner, E., Wenger-Trayner, B. (2020). Learning to Make a Difference. Cambridge University Press, 290. https://doi.org/10.1017/9781108677431

Salazar-Gomez, A. F., Bagiati, A., Minicucci, N., Kennedy, K. D., Du, X., Breazeal, C. (2022). Designing and implementing an AI education program for learners with diverse background at scale. 2022 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE). Uppsala: IEEE, 1–8. https://doi.org/10.1109/fie56618.2022.9962632

Chen, H., Pan, J. (2022). Computer or human: a comparative study of automated evaluation scoring and instructors’ feedback on Chinese college students’ English writing. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 7 (1). https://doi.org/10.1186/s40862-022-00171-4

Zhang, X., Zhang, J., Oubibi, M. (2025). Effects of Chinese College Students’ Academic Integrity Perceptions on the Intention To Disclose AI-Generated Outputs: A Moderated Mediation Model. Journal of Academic Ethics. https://doi.org/10.1007/s10805-025-09622-2

Balamuralithara, B., Woods, P. C. (2008). Virtual laboratories in engineering education: The simulation lab and remote lab. Computer Applications in Engineering Education, 17 (1), 108–118. https://doi.org/10.1002/cae.20186

Alam, A.; Rajakumar, G., Du, K. L., Rocha, Á. (Eds.) (2023). Harnessing the Power of AI to Create Intelligent Tutoring Systems for Enhanced Classroom Experience and Improved Learning Outcomes. Intelligent Communication Technologies and Virtual Mobile Networks. Singapore: Springer, 571–591. https://doi.org/10.1007/978-981-99-1767-9_42

Schmidt, E. (2023). This is how AI will transform the way science gets done. MIT Technology Review. Available at: https://www.technologyreview.com/2023/07/05/1075865/eric-schmidt-ai-will-transform-science/

Karimi, H., Khawaja, S. (2023). The Impact of Artificial Intelligence on Higher Education in En-gland. Creative Education, 14 (12), 2405–2415. https://doi.org/10.4236/ce.2023.1412154

Shakhovska, N., Mochurad, L., Caro, R., Argyroudis, S. (2025). Innovative machine learning approaches for indoor air temperature forecasting in smart infrastructure. Scientific Reports, 15 (1). https://doi.org/10.1038/s41598-024-85026-3

Shakhovska, N., Sydor, B., Liaskovska, S., Duran, O., Martyn, Y., Vira, V. (2025). High-Fidelity Synthetic Data Generation Framework for Unique Objects Detection. Computation, 13 (5), 120. https://doi.org/10.3390/computation13050120

Mochurad, L., Shakhovska, N., Alsayaydeh, J. A. J., Yusof, M. F. (2025). Parallel and GPU-Based Optimization of XGBoost and Neural Networks for Effective Landmine Classification. International Journal of Safety and Security Engineering, 15 (3), 563–572. https://doi.org/10.18280/ijsse.150315

Shakhovska, N., Shymanskyi, V., Prymachenko, M. (2025). FractalNet-LSTM Model for Time Series Forecasting. Computers, Materials & Continua, 82 (3), 4469–4484. https://doi.org/10.32604/cmc.2025.062675

Shymanskyi, V., Ratinskiy, O., Shakhovska, N. (2025). Fractal Neural Network Approach for Analyzing Satellite Images. Applied Artificial Intelligence, 39 (1). https://doi.org/10.1080/08839514.2024.2440839

Shakhovska, N., Yakovyna, V., Mysak, M., Mitoulis, S.-A., Argyroudis, S., Syerov, Y. (2024). Real-Time Monitoring of Road Networks for Pavement Damage Detection Based on Preprocessing and Neural Networks. Big Data and Cognitive Computing, 8 (10), 136. https://doi.org/10.3390/bdcc8100136

Shakhovska, N., Shebeko, A., Prykarpatskyy, Y. (2024). A Novel Explainable AI Model for Medical Data Analysis. Journal of Artificial Intelligence and Soft Computing Research, 14 (2), 121–137. https://doi.org/10.2478/jaiscr-2024-0007

Kopylchak, O., Kazymyra, I., Mukan, O., Bondar, B. (2024). Personalized education plan construction using neural networks. Mathematical Modeling and Computing, 11 (4), 1003–1012. https://doi.org/10.23939/mmc2024.04.1003

Elfatouaki, H., Adnane, L., Charafeddine, A. Z., Mohamed, A. (2024). AI-Enhanced ECG diagnosis system for acute myocardial infarction with LBBB: Constant-Q transform and ResNet-50 integration. Mathematical Modeling and Computing, 11 (3), 654–662. https://doi.org/10.23939/mmc2024.03.654

Roudani, M., Elkari, B., El Moutaouakil, K., Ourabah, L., Hicham, B., Chellak, S. (2024). Twitter-sentiment analysis of Moroccan diabetic using Fuzzy C-means SMOTE and deep neural network. Mathematical Modeling and Computing, 11 (3), 835–847. https://doi.org/10.23939/mmc2024.03.835

Zoubaidi, Z., Herrou, B., Sekkat, S., Khadiri, H. (2024). Conception of a new quality control method based on neural networks. Mathematical Modeling and Computing, 11 (3), 692–701. https://doi.org/10.23939/mmc2024.03.692

Strubytskyi, R., Shakhovska, N. (2023). Method and models for sentiment analysis and hidden propaganda finding. Computers in Human Behavior Reports, 12, 100328. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2023.100328

Semenova, A. (2008). Kontseptsiia systemy paradyhmalnoho modeliuvannia profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv. Vyshcha shkola, 11, 52–62.

Vasyanovich, G. (2011). Pedahohichna etyka. Kyiv: Akademvydav, 256.

Bondarenko, V., Semenova, A. (2020). Targets of strategic development of educational policy of ukraine under integration into the european educational area: social and personal dimensions of cultural and historical integrity. Education: Modern Discourses, 3, 13–26. https://doi.org/10.37472/2617-3107-2020-3-02

Ding, S., Kolodiazhna, A., Halushka, Z., Karp, O., Tymchak, V. (2025). Exploring the Influence of Social Environment on Mental Health, Behavioral Patterns, Leadership Development, and Interpersonal Relationships Among Youth in a Digitalized Society. International Journal of Organizational Leadership, 14, 413–425. https://doi.org/10.33844/ijol.2025.60489

Bondarenko, V. D., Vysotska, V. V., Semenova, A. V. (2024). Symbolism of the context and minimalistic composition in the design of modern women’s clothing on the examples of using upcycling techniques. The functioning of culture and art during the war. Baltija Publishing, 24–45. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-418-4-2

Semenova, A., Bratel, S. (2023). Features of designing work programs of educational components of training of future police officers in the context of the scale of human dimensional senses of assessing the quality of higher education. Quality parameters of higher education officers of the national police in the conditions of imperative human-scale values. Kharkiv: TECHNOLOGY CENTER PC, 149–174. https://doi.org/10.15587/978-617-7319-67-1.ch9

Boiko, M. (2023). The conceptual model of quality management of future teacher training at pedagogical university. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 17 (33). https://doi.org/10.33296/2707-0255-17(33)-03

Kolodiazhna, A. V. (2023). Determination of Attitude Towards Oneself by Personal and Situational Factors. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 24, 57–67. https://doi.org/10.15802/ampr.v0i24.295316

Kant, I. (2000). Krytyka chystoho rozumu. Kyiv: Yunivers, 504.

Semenyshyn, M., Semenova, A., Klymenko, I., Shvets, D., Bratel, S., Krykun, V. et al. (2023). Quality parameters of higher education officers of the National Police in the conditions of im-perative human-scale values. Kharkiv: PC TECHNOLOGY CENTER, 232. http://doi.org/10.15587/978-617-7319-67-1

Melkov, Y. A. (2014). Chelovekomernost postneklassicheskoi nauki. Kyiv: PARAPAN, 254.

Chekal, L. (2022). Personality transformations of the modern age: from a postmodern individual to a spiritually mature citizen. Humanitarian Studios: Pedagogics, Psychology, Philosophy, 13 (1), 179–184. https://doi.org/10.31548/hspedagog13(1).2022.179-184

Habermas, J. (2022). Zur Ukraine. Krieg und Empörung. Süddeutsche Zeitung. Available at: https://www.sueddeutsche.de/projekte/artikel/kultur/das-dilemma-des-westens-juergen-habermas-zum-krieg-in-der-ukraine-e068321

Yermolenko, A. (2022). Widerstand statt Verhandlung. Frant’furter Allgemeine. Available at: https://www.faz.net/aktuell/feuilleton/debatten/der-ukrainische-philosoph-yermolenko-antwortet-habermas-18044530.html

Yermolenko, A. (2022). Sprotyv zamist peremovyn. New Voice. Available at: https://nv.ua/ukr/opinion/viyna-rosiji-chi-zupinit-putina-porazka-ukrajini-ostanni-novini-50246250.html

Ziaziun, I. A. (2000). Pedahohika dobra: idealy i realii. Kyiv: MAUP, 312. Available at: https://www.pedagogic-master.com.ua/public/Pedagogika_dobra.pdf

Kolodiazhna, A., Kyrychenko, R., Chernyak, D., Kobzei, N., Atroshenko, T. (2024). Examining the influences on individual joy and prosperity and the cultivation of positive personal characteristics. AD ALTA. Journal of Interdisciplinary Research, 14 (1 (XLII)), 71–76. Available at: https://www.magnanimitas.cz/ADALTA/140142/papers/A_14.pdf

Vertel, A., Rusalov, V., Ryhina, O., Syniakova, V., Kolodiazhna, A. (2024). Peculiaridades do desenvolvimento infantil na idade de transição e o impacto deste período de desenvolvimento infantil no processo educacional. Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade, 16 (se2), 129–145. https://doi.org/10.14571/brajets.v16.nse2.129-145

Semenova, A. V. (2015). Professional preparation of interactive mini-lessons using multimedia presentations for teachers – participants of pedagogical mastery workshop based on practical skills and value experience. Information Technologies and Learning Tools, 46 (2), 139–152. https://doi.org/10.33407/itlt.v46i2.1209

Kolomiets, L. V., Semenova, A. V. (2020). Distance learning and quality of education: paradigmatic crisis of human-centrism of educational policy, or about the role of the personality of the teacher. Vyshcha shkola, 11-12 (196), 7–29. Available at: https://www.pedagogic-master.com.ua/public/sbornik_2020_11_12.pdf

Problema zhyttievoho uspikhu osobystosti u sotsialno-vykhovnomu vymiri – translytom (2024). YouTube. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=dumCfm7cDQA

Bondarenko, V. D.; Bondarenko, V. D., Vashchuk, F. H. (Eds.) (2011). Paradyhma intehratsii: pytannia teoretychnoi refleksii. Intehratsiia yak fenomen suspilnykh transformatsii. Filosofiia intehratsii. Uzhhorod: Vyd-vo ZakDU, 10–39. Available at: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/3719

Bondarenko, V., Semenova, A. (2020). Targets of strategic development of educational policy of ukraine under integration into the european educational area: social and personal dimensions of cultural and historical integrity. Education: Modern Discourses, 3, 13–26. https://doi.org/10.37472/2617-3107-2020-3-02

Yershova-Babenko, I. V. (2005). Psykhosynerhetychni stratehii liudskoi diialnosti (Kontseptualna model). Vinnytsia: NOVA KNYHA, 360.

Yershova-Babenko, Y. V. (2020). Psykhosynerhetyka y ee mesto v postneklassyke. Psykhosynerhetyka: metodolohycheskyi status, teoryia y praktyka. Odessa: Fenyks, 8–51. Available at: http://valerybabenko.com.ua/wp-content/uploads/2020/09/1599853850309981.pdf

Semenova, A. (2016). Tsinnisnyi vymir dosvidu subiektiv pedahohichnoi dii. Odesa: Bondarenko M. O., 436. Available at: https://www.pedagogic-master.com.ua/public/semenova/tsinisnyi_vymir.pdf Last accessed: 21.10.2023

Prigozhin, I., Stengers, I. (1986). Vozvrashchennoe ocharovanie mira. Priroda, 2, 86–95.

Yershova-Babenko, I. (2020). The problem of a new scientific picture of the world. World of "Digits" and "Digital Subject". Norwegian Journal of development of the International Science, 44 (2), 53–60. Available at: https://nor-ijournal.com/wp-content/uploads/2023/09/NJD_44_2.pdf

Ziaziun, I. A. (2003). Osvitni paradyhmy v konteksti filosofskykh idei. Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia, 5, 213–226.

Kosiak, I. (2015). Vzaiemodiia mekhanizmu tvorchosti ta suchasnykh metodiv proektuvannia v dyzaini odiahu. Naukovi zapysky. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, 7 (1), 78–81. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nz_pmfm_2015_7%281%29__23

Nikolaeva, T. V., Shafranska, T. V. (2019). Kreatyvni proiektni tekhnolohii v udoskonalenni dyzain-osvity fakhivtsiv z dyzainu odiahu. Dyzain-osvita yak haluz kreatyvnykh industrii. Kyiv: KNUKiM, 233–235. Available at: https://knukim.edu.ua/wp-content/uploads/nuk_konf/19/4.pdf

Borysova, L., Volkova, N., Hrabovskyi, O., Dunebabina, O., Zhukovska, H., Kalashnyk, L. et al.; Petrovskyi, O. M., Trubavina, I. M. (Eds.) (2023). Poradnyk dlia profesiinoho pedahohichnoho ta naukovoho zrostannia osvitian. Kharkiv, 302. https://doi.org/10.5281/zenodo.8222080

Ryzhova, I. S. (2009). Stanovlennia i rozvytok dyzainu yak dukhovno-praktychnoho fenomena v informatsiino-kulturnomu prostori. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii, 36, 211–224. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpgvzdia_2009_36_21 Last accessed: 18.12.2024

Kozobrodova, D. (2020). The problem of the psychometric of social reality and its role in the extremely unbalanced behavior of social environments in the context of self-organization. Norwegian Journal of development of the International Science, 45 (2), 45–52.

Yershova-Babenko, I. V. (2020). Psykhosynerhetyka: metodolohichnyi status, teoriia i praktyka. Odesa: Feniks, 256. Available at: http://valerybabenko.com.ua/wp-content/uploads/2020/09/1599853850309981.pdf

Yershova-Babenko, I. V. (1992). Metodolohiia doslidzhennia psykhiky yak synerhetychnoho obiekta. Odessa: ODEKOM, 124.

Yershova-Babenko, I. V. (2023). Kontseptualizatsiia problemy liudskoi makrotsilisnosti – kontsept “BRAIN-PSYCHE (MIND/CONSCIOUSNESS…)”. Liudyna yak tsilisnist: tradytsii ta innovatsii. Odesa, 76–107.

Bevzenko, L. (2014). Social self-organization and mechanisms of social behaviour regulation. Ukrainian Sociological Journal, 1–2, 6–17. Available at: https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/4382

Yershova-Babenko, I., Shynkevych O. (2023). Yavyshche «krytychna riznytsia» u sotsialnii samoorhanizatsii – keruiuchyi parametr u rusi «vid liudyny do tsyfrosubiekta». Problema psykhomirnosti shchodo tsyfrovizatsii. Dni nauky filosofskoho fakultetu – 2023. Kyiv: Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr «Kyivskyi universytet», 609–614.

Dobronravova, I., Bilous, T., Komar, O. (2008). Novitnia zakhidna filosofiia nauky. Kyiv: PARAPAN, 216.

IN PRESS. PROFESSIONAL EDUCATION AND PERSONNEL TRAINING

##submission.downloads##

Опубліковано

вересня 19, 2025

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Деталі щодо доступних видів видань: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-617-8360-16-0