Chapter 2. Digital pedagogy of open education: essence, content, and effectiveness

Автори

Institute of Problems on Education National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Україна
https://orcid.org/0000-0002-9262-2311
Institute of Problems on Education National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Україна
https://orcid.org/0000-0002-4190-1601
National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Україна
https://orcid.org/0000-0003-0926-7599
National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Україна
https://orcid.org/0000-0002-8270-7207
Prydniprovsky Institute "Interregional Academy of Personnel Management", Україна
https://orcid.org/0000-0002-6271-2148
Berdіansk State Pedagogical University, Україна
https://orcid.org/0000-0003-1886-4088

Ключові слова:

Цифрова педагогіка, відкрита освіта, цифрові технології, освітній процес, навчальний заклад, учні

Короткий опис

У цьому розділі досліджується сутність, зміст та ефективність цифрової педагогіки в контексті відкритої освіти. У ньому аналізується стан впровадження цифрової педагогіки у світову та українську освіту та науку, а також розглядається її розвиток в умовах цифровізації та дистанційного навчання за допомогою даних соціологічних опитувань. Результати дослідження підтверджують унікальну роль цифрової педагогіки у формальній, неформальній та інформальній освіті, підкреслюючи її ефективність в освітній та науковій діяльності. Цифрова педагогіка визначається як нова галузь педагогічної науки, спрямована на використання онлайн та гібридних навчальних середовищ для покращення індивідуалізованого навчання, створення методологій, що інтегрують цифрові інструменти, та покращення пізнавальної діяльності. У розділі також досліджується, як цифрова педагогіка долає обмеження традиційних підходів, такі як фіксовані навчальні програми, обмежена кількість годин у класі та обмежене спілкування, забезпечуючи навчання будь-коли та будь-де за допомогою різноманітних цифрових методів. Запропоновано методичний інструментарій для застосування цифрової педагогіки в дошкільній, початковій та підлітковій освіті.

Посилання

Kremen, V., Sysoieva, S., Bekh, I., Voznesenska, O., Havrysh, N., Honchar, L. et al. (2022). The concept of education of children and youth in the digital space. Herald of the Na­tional Academy of Educational Sciences of Ukraine, 4 (2), 1–30. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4206

Bykov, V. Yu. (2008). Modeli orhanizatsiinykh system vidkrytoi osvity. Kyiv: Atika, 684.

Guide to measuring information and communication technologies (ICT) in education (2009). UNESCO. Institute for Statistics. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000186547

Jenkins, H. (2009). Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. MIT Press. Available at: http://library.oapen.org/handle/20.500.12657/26083

Sbruieva, A. A. (2021). Comparative Higher Education: National, European and Global Contexts. Sumy: SumDPU imeni A. S. Makarenka, 319.

Kremen, V., Bykov, V., Liashenko, O., Lytvynova, S., Lugovyi, V., Malovanyi, Y. et al. (2022). Scientific and methodological provision of digitalisation of education in ukraine: status, problems, prospects. Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 4 (2), 1–49. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4223

Mokrіev, M. V. (2013). Іnformatcіina pіdtrimka distantcіinogo navchannia v sіlskogospodarskomu doradnitctvі. Sovremennye napravleniia teoreticheskikh i prikladnykh issledovanii "2013", 1, Odessa: KUPRIENKO, 87–91.

Bykov, V. Yu., Burov, O. Yu., Hurzhii, A. M., Zhaldak, M. I., Leshchenko, M. P., Lytvynova, S. H. et al. (2019). Rozvytok teoretychnykh osnov informatyzatsii osvity ta praktychna reali­zatsiia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v osvitnii sferi Ukrainy. Zhytomyr: ZhDU im. I. Franka, 214.

Sysoieva, S. (2021). Tsyfrovizatsiia osvity: pedahohichni priorytety. Osvita i suspilstvo, 10–11, 8–9. Available at: https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/2545/ Last accessed: 04.04.2023

Khudaverdiieva, V. (2022). Trends in the digital transformation of education in modern conditions. Pedahohichni nauky ta osvita, XL–XLI, 102–109.

Pylaieva, T. V. (2013). Orhanizatsiino-pedahohichna struktura Vidkrytoho universytetu Velykoi Brytanii. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 28 (81), 279–284.

Maiboroda, O. V. (2011). Distance education as a priority direction in post secondary education. Information Technologies and Learning Tools, 25 (5). https://doi.org/10.33407/itlt.v25i5.452

Shunevych, B. I. (1970). Tendencies of distance learning development at foreign higher schools. Information Technologies and Learning Tools, 7 (3). https://doi.org/10.33407/itlt.v7i3.122

Tsentry dystantsiinoho navchannia. Available at: http://vnz.org.ua/dystantsijna-osvita/tsentry-do

Luzik, E., Demchenko, N., Proskurka, N. (2020). World models of higher education in the system of distance learning. Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia, 2 (17), 41–47.

Bychko, H., Vakulenko, T., Lisova, T., Mazorchuk, M., Tereshchenko, V., Rakov S. et al.; Tereshchenko, V., Klymenko, I. (Eds.) (2023). Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2022. Kyiv, 395.

Ovcharuk, O., Ivaniuk, I., Hrytsenchuk, O., Malytska, I. (2023). Rezultaty onlain-opytuvannia "Hotovnist i potreby vchyteliv shchodo vykorystannia tsyfrovykh zasobiv ta IKT v umovakh viiny: 2023". Analitychnyi zvit. ITsO NAPN Ukrainy, 81.

Ovcharuk, O. (2024). Organization of teachers' surveys regarding readiness to use ict during wartime in Ukraine. Academic Notes Series Pedagogical Science, 1 (212). https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-212-29-35

Doslidzhennia yakosti orhanizatsii osvitnoho protsesu v umovakh viiny u 2023/2024 navchalnomu rotsi (2024). Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy, 71. Available at: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/05/Zvit_Osvita_pid_chas_viyni_2023_SQE-22.05.2024.pdf

Navchalni vtraty: sutnist, prychyny, naslidky ta shliakhy podolannia": analitychnyi material vid fakhivtsiv. UTsOIaO. Available at: http://surl.li/goznk

Sikora Я., Ivanova С., Kilchenko А. (2024). Development of digital competence of researchers' using open education and scientific information systems: domestic experience. Education. Innovation. Practice, 12 (5), 73–79. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i5-011

Vseukrainske doslidzhennia vykorystannia ShI u shkilnii osviti. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2023/12/20/Vseukranske.doslidzhennya.vykorys-tannya.20.12.2023.pdf

Hodunova, A., Tolochko, S. (2023). Monitoring study of teenagers perception of technologies with artificial intelligence. Perspektyvy Ta Innovatsii Nauky, 12 (30), 185–195. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-12(30)-185-195

Doslidzhennia tsyfrovoi hramotnosti v Ukraini (2023). Ministerstvo tsyfrovoi transformatsii Ukrainy. Available at: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/1/8800-ua_cifrova_gramotnist_naselenna_ukraini_2023.pdf

Aroles, J., Küpers, W. (2021). Towards an integral pedagogy in the age of ‘digital Gestell': Moving between embodied co-presence and telepresence in learning and teaching practices. Management Learning, 53 (5), 757–775. https://doi.org/10.1177/13505076211053871

Boczar, A., Jordan, S. (2021). Continuity during COVID: Critical digital pedagogy and special collections virtual instruction. IFLA Journal, 48 (1), 99–111. https://doi.org/10.1177/03400352211023795

Waddell, M., Clariza, E. (2018). Critical digital pedagogy and cultural sensitivity in the library classroom: Infographics and digital storytelling. College & Research Libraries News, 79 (5), 228–233. https://doi.org/10.5860/crln.79.5.228

Bykov, V. Yu., Leshchenko, M. P. (2016). Digital humanistic pedagogy: relevant problems of scientific research in the field of using ICT in education. Information Technologies and Learning Tools, 53(3), 1. https://doi.org/10.33407/itlt.v53i3.1417

Exploring the digital pedagogy toolkit. Helping academics to make informed choices when embedding digital into the curriculum (2020/2021). JISC. Available at: https://www.jisc.ac.uk/guides/digital-pedagogy-toolkit

Kukulska-Hulme, A., Bossu, C., Charitonos, K., Coughlan, T., Ferguson, R., FitzGerald, E. et al. (2022). Innovating Pedagogy 2022: Open University Innovation Report 10. Milton Keynes: The Open University.

Selwyn, N., Hillman, T., Eynon, R., Ferreira, G., Knox, J., Macgilchrist, F., Sancho-Gil, J. M. (2019). What's next for Ed-Tech? Critical hopes and concerns for the 2020s. Learning, Media and Technology, 45 (1), 1–6. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1694945

Istrate, O. (2022). Digital Pedagogy. Definition and Conceptual Area. Journal of Digital Pedagogy, 1 (1), 3–10. https://doi.org/10.61071/jdp.0313

Suárez-Guerrero, C., Gutiérrez-Esteban, P., Ayuso-Delpuerto, D. (2024). Digital Pedagogy. Systematic Review of the Concept. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 36 (2), 157–178. https://doi.org/10.14201/teri.31721

Anitha S., Vijaya K. B. Effectiveness of digital pedagogy in higher education: A quasi-experimental study. Education and Information Technologies, 26 (1), 159–174. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10313-5

Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M., Jones, K. (2010). Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-analysis and Review of Online Learning Studies. US Department of Education. Available at: https://www.ed.gov/sites/ed/files/rschstat/eval/tech/evidence-based-practices/finalreport.pdf

Huang R., Chen G., Wu J., Chen Y. The effectiveness of blended learning for secondary school students: A meta-analysis. Journal of Educational Computing Research, 58 (6), 1251–1273. https://doi.org/10.1177/0735633120917809

Dhakal, B. P. (2023). Digital Pedagogy: An effective Model for 21st Century Education. Academic Journal of Mathematics Education, 5 (1), 1–9. https://doi.org/10.3126/ajme.v5i1.54534

Learning about artificial intelligence: A hub of MIT resources for K-12 students (2020). MIT Media Lab. Available at: https://news.mit.edu/2020/learning-about-artificial-intelligence-hub-of-mit-resources-k-12-students-0407

Vasiuk, O., Kondratenko, Ya. (2021). Model of using electronic training resources in professionaltraining of future welders. Youth & market, 9 (195), 27–32. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.240143

Semeniako, Yu. (2019). Vplyv informatsiinoho prostoru na osobystist dytyny doshkilnyka. Praktychna mediahramotnist: mizhnarodnyi dosvid ta ukrainski perspektyvy. Kyiv: Tsentr Vilnoi Presy, Akademiia ukrainskoi presy, 82–93.

Kindrat, I. R. (2013). Influence of Modern Mediaspace for the Formation of Philosophical Concepts Child of Pre-school Age. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka, 13 (3), 97–110.

Hurevych, R. S., Kademiia, M. O. (2006). Informatsiino-telekomunikatsiini tekhnolohii v nachalnomu protsesi ta naukovykh doslidzhenniakh: navchalnyi posibnyk dlia studentiv pedahohichnykh VNZ i slukhachiv instytutiv pisliadyplomnoi osvity. Kyiv: "Osvita Ukrainy", 390.

Zhurba, K. O., Kanishevska, L. V., Malynoshevskyi, R. V., Kharchenko, N. V., Fedorenko, S. V. (2022). Vykhovannia ditei ta molodi u tsyfrovomu prostori. Kyiv, 124.

Lytovchenko, I. V., Maksymenko, S. D., Boltivets, S. I., Chepa, M.-L. A., Buhaiova, N. M. (2010). Dity v Interneti: Yak navchyty bezpetsi u virtualnomu sviti. Kyiv: Vydavnytstvo: TOV "Vydavnychyi budynok "Avanpost"-Prym, 48.

Savchenko, L. (2017). Klipove myslennia ta shkola: sumishchaiuchy nesumisne. Osvita.UA. Available at: https://osvita.ua/school/57359/

Kanishevska, L., Lesyk, A. (2023). Formation of safe behaviour of primary school students in the digital space. Scientific Papers of Berdiansk State Pedagogical University Series Pedagogical Sciences, 1 (1), 115–121. https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-115-121

Petrushko, H. V. (2020). Mistse i rol internetu u zhytti molodshykh shkoliariv. Innovatsii u roboti vchytelia pochatkovykh klasiv: vyklyky i realii NUSh. Lviv: Tsentr Prohresyvnoi osvity "Henezum", 203.

Alieksieienko, T. F., Honchar, L. V., Kanishevska, L. V., Rohovets O. V.; Shakhrai, V. M. (Ed.) (2019). Zhyttia pidlitka yak tsinnist: porada vchyteliam i batkam. Kyiv, 100.

Kanishevska, L., Shakhrai, V. (2022). Featuresof education in school and family under the condition of digitalization. Perspektyvy ta Innovatsii Nauky, 4 (9). https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-144-155

##submission.downloads##

Опубліковано

вересня 29, 2025

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Деталі щодо доступних видів видань: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-617-8360-20-7

Як цитувати

Tolochko, S., Kanishevska, L., Vasiuk, O., Vyhovska, S., Prylypko, V., & Lesyk, A. (2025). Chapter 2. Digital pedagogy of open education: essence, content, and effectiveness. в O. Chaika (ред.), EDUCATIONAL POLICY AND REFORMS: THE IMPACT OF GLOBALIZATION. Kharkiv: ПП "ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР". https://doi.org/10.15587/978-617-8360-20-7.ch2