Philosophical and methodological dimension of vocational psychological and pedagogical training of future specialists in the field of technology and design in Ukraine

Автори

Kyiv National University of Technologies and Design, Україна
https://orcid.org/0000-0001-8077-3385
Dragomanov Ukrainian State University, Україна
https://orcid.org/0000-0002-2365-5080
Dragomanov Ukrainian State University, Україна
https://orcid.org/0000-0001-8882-2364
Kyiv National University of Technologies and Design, Україна
https://orcid.org/0000-0002-2996-1679
Kyiv National University of Technologies and Design, Україна
https://orcid.org/0000-0002-5760-883X
Kyiv National University of Technologies and Design, Україна
https://orcid.org/0000-0002-2020-9157

Ключові слова:

Професійна компетентність, психолого-педагогічна підготовка, людиновимірність, психомірність, педагогічна майстерність, концепція педагогіки добра, загальнолюдські і націєтворчі ціннісні орієнтації, майбутній фахівець у сфері технологій та дизайну

Короткий опис

У статті подано концептуальні засади психолого-педагогічної підготовки конкурентоздатного фахівця у сфері технологій та дизайну. Визначено філософсько-методологічний аспект професійної психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців загалом і у сфері технологій та дизайну. Визначено сутність та складові основних понять, тенденції психолого-педагогічної підготовки фахівця у сфері технологій та дизайну. Розкрито поняття «інноваційного потенціалу особистості» та сутності філософських імперативів в аспекті професійної психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців у сфері технологій та дизайну в Україні. Проаналізовано сутність нового методологічного підходу щодо інноваційної трансформації життєдіяльності педагога в освітньому середовищі в епоху цифровізації. Обґрунтовано актуальність теми дослідження та основні теоретико-методологічні підходи дослідження. Зазначено, що проблема трансформації людиномірних сенсів у постнекласичну епоху у філософсько-методологічному аспекті вимірів якості професійної психолого-педагогічної освіти майбутніх фахівців України, зв’язок освітньої політики з соціально-економічним розвитком країни, наразі, мають розглядатися у контексті державної політики інноваційного розвитку як одне з актуальних стратегічних питань національної безпеки держави. Акцентується увага на тому, що загальнолюдські і націєтворчі ціннісні орієнтації, як особлива соціальна основа філософсько-культурологічного світогляду, мають бути екстрапольовані у глобальну функцію сучасної освіти. Конкретизовано сутність феномену (як явище та поняття) «психомірні середовища / системи» (ПС) з позицй психосинергетики; доведено, що психомірність соціальної реальності відіграє важливу роль щодо розуміння соціальних та соціокультурних процесів, кризових станів їх суб’єктів, що зумовлюються психомірністю, на тлі кризових станів самого суспільства як соціальної реальності. Окрім того в дослідженні розглянуто соціальну реальність як з позиції її існування у формі зовнішнього для людини соціального середовища, культури, так і у формі внутрішньо психічного / внутрішньо-особистісного, нейропсихічного середовищ. Акцентовано, що до теперішнього часу обидві форми містять прояви цифро-середовища в його пропорції, яке стрімко збільшується щодо людино- та психомірності. Систематизовано та розроблено основні підходи до змісту психолого-педагогічної підготовки конкурентоздатного фахівця в умовах невизначеності. На ґрунті означених та проаналізованих методологічних підходів і методів, філософсько-контекстуального підґрунтя психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців було сформульовано основні тенденції реалізації цілісного людиноцентристського та націєтворчого підходів у психолого-педагогічній підготовці майбутніх фахівців у сфері технологій та дизайну в умовах війни та повоєнного відновлення України. Представлено авторські аспекти філософсько-методологічного підходу та активні засоби підготовки майбутніх фахівців у сфері технологій та дизайну, окреслено шляхи їх реалізації у педагогічний процес у Київському національному університеті технологій та дизайну (КНУТД).

Посилання

Semenova, A. (2008). Kontseptsiia systemy paradyhmalnoho modeliuvannia profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv. Vyshcha shkola, 11, 52–62.

Vasyanovich, G. (2011). Pedahohichna etyka. Kyiv: Akademvydav, 256.

Bondarenko, V., Semenova, A. (2020). Targets of strategic development of educational policy of ukraine under integration into the european educational area: social and personal dimensions of cultural and historical integrity. Education: Modern Discourses, 3, 13–26. https://doi.org/10.37472/2617-3107-2020-3-02

Ding, S., Kolodiazhna, A., Halushka, Z., Karp, O., Tymchak, V. (2025). Exploring the Influence of Social Environment on Mental Health, Behavioral Patterns, Leadership Development, and Interpersonal Relationships Among Youth in a Digitalized Society. International Journal of Organizational Leadership, 14, 413–425. https://doi.org/10.33844/ijol.2025.60489

Bondarenko, V. D., Vysotska, V. V., Semenova, A. V. (2024). Symbolism of the context and minimalistic composition in the design of modern women’s clothing on the examples of using upcycling techniques. The functioning of culture and art during the war. Baltija Publishing, 24–45. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-418-4-2

Semenova, A., Bratel, S. (2023). Features of designing work programs of educational components of training of future police officers in the context of the scale of human dimensional senses of assessing the quality of higher education. Quality parameters of higher education officers of the national police in the conditions of imperative human-scale values. Kharkiv: TECHNOLOGY CENTER PC, 149–174. https://doi.org/10.15587/978-617-7319-67-1.ch9

Boiko, M. (2023). The conceptual model of quality management of future teacher training at pedagogical university. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 17 (33). https://doi.org/10.33296/2707-0255-17(33)-03

Kolodiazhna, A. V. (2023). Determination of Attitude Towards Oneself by Personal and Situational Factors. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 24, 57–67. https://doi.org/10.15802/ampr.v0i24.295316

Kant, I. (2000). Krytyka chystoho rozumu. Kyiv: Yunivers, 504.

Semenyshyn, M., Semenova, A., Klymenko, I., Shvets, D., Bratel, S., Krykun, V. et al. (2023). Quality parameters of higher education officers of the National Police in the conditions of imperative human-scale values. Kharkiv: PC TECHNOLOGY CENTER, 232. http://doi.org/10.15587/978-617-7319-67-1

Melkov, Y. A. (2014). Chelovekomernost postneklassicheskoi nauki. Kyiv: PARAPAN, 254.

Chekal, L. (2022). Personality transformations of the modern age: from a postmodern individual to a spiritually mature citizen. Humanitarian Studios: Pedagogics, Psychology, Philosophy, 13 (1), 179–184. https://doi.org/10.31548/hspedagog13(1).2022.179-184

Habermas, J. (2022). Zur Ukraine. Krieg und Empörung. Süddeutsche Zeitung. Available at: https://www.sueddeutsche.de/projekte/artikel/kultur/das-dilemma-des-westens-juergenhabermas-zum-krieg-in-der-ukraine-e068321

Yermolenko, A. (2022). Widerstand statt Verhandlung. Frant’furter Allgemeine. Available at: https://www.faz.net/aktuell/feuilleton/debatten/der-ukrainische-philosoph-yermolenko-antwortet-habermas-18044530.html

Yermolenko, A. (2022). Sprotyv zamist peremovyn. New Voice. Available at: https://nv.ua/ukr/opinion/viyna-rosiji-chi-zupinit-putina-porazka-ukrajini-ostanni-novini-50246250.html

Ziaziun, I. A. (2000). Pedahohika dobra: idealy i realii. Kyiv: MAUP, 312. Available at: https://www.pedagogic-master.com.ua/public/Pedagogika_dobra.pdf

Kolodiazhna, A., Kyrychenko, R., Chernyak, D., Kobzei, N., Atroshenko, T. (2024). Examining the influences on individual joy and prosperity and the cultivation of positive personal characteristics. AD ALTA. Journal of Interdisciplinary Research, 14 (1 (XLII)), 71–76. Available at: https://www.magnanimitas.cz/ADALTA/140142/papers/A_14.pdf

Vertel, A., Rusalov, V., Ryhina, O., Syniakova, V., Kolodiazhna, A. (2024). Peculiaridades do desenvolvimento infantil na idade de transição e o impacto deste período de desenvolvimento infantil no processo educacional. Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade, 16 (se2), 129–145. https://doi.org/10.14571/brajets.v16.nse2.129-145

Semenova, A. V. (2015). Professional preparation of interactive mini-lessons using multimedia presentations for teachers – participants of pedagogical mastery workshop based on practical skills and value experience. Information Technologies and Learning Tools, 46 (2), 139–152. https://doi.org/10.33407/itlt.v46i2.1209

Kolomiets, L. V., Semenova, A. V. (2020). Distance learning and quality of education: paradigmatic crisis of human-centrism of educational policy, or about the role of the personality of the teacher. Vyshcha shkola, 11-12 (196), 7–29. Available at: https://www.pedagogic-master.com.ua/public/sbornik_2020_11_12.pdf

Problema zhyttievoho uspikhu osobystosti u sotsialno-vykhovnomu vymiri – translytom (2024). YouTube. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=dumCfm7cDQA

Bondarenko, V. D.; Bondarenko, V. D., Vashchuk, F. H. (Eds.) (2011). Paradyhma intehratsii: pytannia teoretychnoi refleksii. Intehratsiia yak fenomen suspilnykh transformatsii. Filosofiia intehratsii. Uzhhorod: Vyd-vo ZakDU, 10–39. Available at: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/3719

Bondarenko, V., Semenova, A. (2020). Targets of strategic development of educational policy of ukraine under integration into the european educational area: social and personal dimensions of cultural and historical integrity. Education: Modern Discourses, 3, 13–26. https://doi.org/10.37472/2617-3107-2020-3-02

Yershova-Babenko, I. V. (2005). Psykhosynerhetychni stratehii liudskoi diialnosti (Kontseptualna model). Vinnytsia: NOVA KNYHA, 360.

Yershova-Babenko, Y. V. (2020). Psykhosynerhetyka y ee mesto v postneklassyke. Psykhosynerhetyka: metodolohycheskyi status, teoryia y praktyka. Odessa: Fenyks, 8–51. Available at: http://valerybabenko.com.ua/wp-content/uploads/2020/09/1599853850309981.pdf

Semenova, A. (2016). Tsinnisnyi vymir dosvidu subiektiv pedahohichnoi dii. Odesa: Bondarenko M. O., 436. Available at: https://www.pedagogic-master.com.ua/public/semenova/tsinisnyi_vymir.pdf Last accessed: 21.10.2023

Prigozhin, I., Stengers, I. (1986). Vozvrashchennoe ocharovanie mira. Priroda, 2, 86–95.

Yershova-Babenko, I. (2020). The problem of a new scientific picture of the world. World of "Digits" and "Digital Subject". Norwegian Journal of development of the International Science, 44 (2), 53–60. Available at: https://nor-ijournal.com/wp-content/uploads/2023/09/NJD_44_2.pdf

Ziaziun, I. A. (2003). Osvitni paradyhmy v konteksti filosofskykh idei. Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia, 5, 213–226.

Kosiak, I. (2015). Vzaiemodiia mekhanizmu tvorchosti ta suchasnykh metodiv proektuvannia v dyzaini odiahu. Naukovi zapysky. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, 7 (1), 78–81. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nz_pmfm_2015_7%281%29__23

Nikolaeva, T. V., Shafranska, T. V. (2019). Kreatyvni proiektni tekhnolohii v udoskonalenni dyzain-osvity fakhivtsiv z dyzainu odiahu. Dyzain-osvita yak haluz kreatyvnykh industrii. Kyiv: KNUKiM, 233–235. Available at: https://knukim.edu.ua/wp-content/uploads/nuk_konf/19/4.pdf

Borysova, L., Volkova, N., Hrabovskyi, O., Dunebabina, O., Zhukovska, H., Kalashnyk, L. et al.; Petrovskyi, O. M., Trubavina, I. M. (Eds.) (2023). Poradnyk dlia profesiinoho pedahohichnoho ta naukovoho zrostannia osvitian. Kharkiv, 302. https://doi.org/10.5281/zenodo.8222080

Ryzhova, I. S. (2009). Stanovlennia i rozvytok dyzainu yak dukhovno-praktychnoho fenomena v informatsiino-kulturnomu prostori. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii, 36, 211–224. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpgvzdia_2009_36_21 Last accessed: 18.12.2024

Kozobrodova, D. (2020). The problem of the psychometric of social reality and its role in the extremely unbalanced behavior of social environments in the context of self-organization. Norwegian Journal of development of the International Science, 45 (2), 45–52.

Yershova-Babenko, I. V. (2020). Psykhosynerhetyka: metodolohichnyi status, teoriia i praktyka. Odesa: Feniks, 256. Available at: http://valerybabenko.com.ua/wp-content/uploads/2020/09/1599853850309981.pdf

Yershova-Babenko, I. V. (1992). Metodolohiia doslidzhennia psykhiky yak synerhetychnoho obiekta. Odessa: ODEKOM, 124.

Yershova-Babenko, I. V. (2023). Kontseptualizatsiia problemy liudskoi makrotsilisnosti – kontsept “BRAIN-PSYCHE (MIND/CONSCIOUSNESS…)”. Liudyna yak tsilisnist: tradytsii ta innovatsii. Odesa, 76–107.

Bevzenko, L. (2014). Social self-organization and mechanisms of social behaviour regulation. Ukrainian Sociological Journal, 1–2, 6–17. Available at: https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/4382

Yershova-Babenko, I., Shynkevych O. (2023). Yavyshche «krytychna riznytsia» u sotsialnii samoorhanizatsii – keruiuchyi parametr u rusi «vid liudyny do tsyfrosubiekta». Problema psykhomirnosti shchodo tsyfrovizatsii. Dni nauky filosofskoho fakultetu – 2023. Kyiv: Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr «Kyivskyi universytet», 609–614.

Dobronravova, I., Bilous, T., Komar, O. (2008). Novitnia zakhidna filosofiia nauky. Kyiv: PARAPAN, 216.

##submission.downloads##

Сторінки

144-179

Опубліковано

вересня 19, 2025

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Деталі щодо доступних видів видань: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-617-8360-16-0

Як цитувати

Semenova, A., Yershova-Babenko , I., Kozobrodova, D., Kosiak, I., Kolodiazhna, A., & Kyrychenko, R. (2025). Philosophical and methodological dimension of vocational psychological and pedagogical training of future specialists in the field of technology and design in Ukraine. в V. Dmytruk (ред.), PROFESSIONAL EDUCATION AND PERSONNEL TRAINING (с. 144–179). Kharkiv: ПП "ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР". https://doi.org/10.15587/978-617-8360-16-0.ch6