Combination of the method of theoretical generalization, biographical method and survey method in researching susceptibility to the new
Ключові слова:
Сприйнятливість до нового, інноваційне мислення, міждисциплінарний підхід, теоретичне узагальнення, біографічний метод, метод опитування, класифікація, креативність, когнітивно-емоційні процеси, особистісний розвитокКороткий опис
У дослідженні поетапно розкрито методологію вивчення феномену сприйнятливості до нового, що є важливою складовою когнітивно-емоційного та особистісного розвитку людини. У межах трирічного дослідницького циклу застосовано міждисциплінарний підхід, який поєднує методи теоретичного узагальнення, біографічний метод і метод опитування. На першому етапі за допомогою теоретичного узагальнення окреслено класифікаційні ознаки сприйнятливості до нового, що дозволило сформулювати авторську концепцію феномену. Другий етап передбачав використання біографічного методу для емпіричного аналізу життєвих історій видатних особистостей, таких як О. Флемінг, В. Рентген, А. Дункан, Ф. Габер, Г. Форд, С. Джобс. Ці приклади ілюструють різні типи сприйнятливості до нового: від мимовільної до довільної, від сенсорної до когнітивно-емоційної.
Біографічний метод засвідчив свою валідність і ефективність у дослідженні глибинних характеристик особистості, таких як чутливість до змін, здатність до інноваційного мислення, інтуїція, емоційна залученість у процес творчості. Особливу увагу приділено акумулюванню зовнішніх і внутрішніх імпульсів, які трансформуються в активні дії та нові ідеї.
На третьому етапі проведено опитування, результати якого доповнили й розширили теоретичні узагальнення. Розроблена анкета містила п’ять запитань, сформованих відповідно до авторської концепції, та поєднувалася з формалізованим інтерв’ю. У результаті було виявлено ключові риси осіб, сприйнятливих до нового: відкритість до досвіду, проникливість, допитливість, готовність до взаємодії, чутливість до змін, емоційна гнучкість, здатність до глобальної співпраці, критичне мислення, емпатія.
Результати опитування дозволили здійснити змістовий аналіз дефініцій, пов’язаних із феноменом сприйнятливості до нового, виявити типові комбінації рис та класифікаційних ознак, що дозволяє говорити про унікальність кожного індивіда. У дослідженні окреслено перспективи подальшого наукового пошуку, зокрема вивчення кореляцій між ключовими чинниками, розробки діагностичного інструментарію та укладання класифікаційного покажчика. Отримані дані сприяють не лише глибшому теоретичному розумінню досліджуваного феномену, а й відкривають нові можливості для його практичного застосування у сфері освіти, психології, менеджменту інновацій та персонального розвитку.
Посилання
Natsionalna doktryna rozvytku osvity Ukrainy (2002). Zatverdzhena Ukazom Prezydenta Ukrainy vid 17.04.2002 No. 347/2002. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 16, 11–24.
Industry 5.0: A Transformative Vision for Europe. European Commission. Available at: https://research-and-innovation.ec.europa.eu/knowledge-publications-tools-and-data/publications/all-publications/industry-50-transformative-vision-europe_en Last accessed: 07.01.2025
Barsukova, O. (2024). V Ukraini stvoriat merezhu "Startap-shkola – inkubator-akselerator": shcho tse. Ukrainska pravda. Available at: https://life.pravda.com.ua/society/studenti-zmozhut-stvoryuvati -startapi -pid-chas-navchannya-uryad-pidtrimav-iniciativu-mon-301215/ Last accessed: 20.12.2024
Berezhna, T. (2024). Liudskyi kapital sotsialni vyklyky ta ekonomichni stratehii. Vystup na Kyivskomu ekonomichnomu forumi. Available at: https://www.youtube.com/live/bvSl9O2wV9I Last accessed: 25.12.2024
Kolot, A. M. (2014). Mizhdystsyplinarnyi pidkhid yak dominanta rozvytku ekonomichnoi nauky ta osvitnoi diialnosti. Sotsialna ekonomika, 1-2, 76–83. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/se_2014_1-2_15
Sas, N., Grynova, M., Zanatta, O. A., Pinto, L. R., Velychko, R., Tkachenko, M. (2023). Definition, classification, characteristics and opportunities of development receptivity to the new. Lifelong learning: models and methods of implementation. Kharkiv: PC TECHNOLOGY CENTER, 116–147. https://doi.org/10.15587/978-617-7319-70-1.ch5
Denzin, N. (2009). The Reserch Act. A Theoretical Introduction to Sociological methods. New York: Roudledge, 379.
Sas, N. (2024). Using the biographical method in studying susceptibility to the new. Human Studies. Series of Pedagogy, 18 (50), 57–64. https://doi.org/10.24919/2413-2039.18/50.8
Sas, N. M. (2025). Vyiavlennia kharakterystyk spryiniatlyvosti do novoho. Novi informatsiini tekhnolohii upravlinnia biznesom. Kyiv: Spilka avtomatyzatoriv biznesu, 283–286.
Sas, N. M. (2025). Vyiavlennia rys osobystosti, spryiniatlyvoi do novoho. Resursno-oriientovane navchannia v «3D»: dostupnist, dialoh, dynamika. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka, 653–657.
Maurois, A. (1959). La vie de sir Alexander Fleming. Paris: French & European Pubns, 311.
Beneke, K. (1998). Wilhelm Conrad Röntgen (1845–1923). Biographien und wissenschaftliche Lebensläufe von Kolloidwissenschaftlern, deren Lebendaten mit 1995 in Verbindung stehen. Beiträge zur Geschichte der Kolloidwissenschaften, VII. Mitteilungen der Kolloid-Gesellschaft. Verlag Reinhard Knof, 60–83.
Duncan, I. (2013). My Life. Norton, 322.
Samarska, L., Sas, N. M. (2021). Deep foundations of happiness. Principal fundamentals of different types of understanding happiness. Ukrainian Society, 76 (1), 23–29. https://doi.org/10.15407/socium2021.01.023
Stoltzenberg, D. (2004). Fritz Haber: Chemist, Nobel Laureate, German, Jew: A Biography. Chemical Heritage Foundation, 326.
Ford, H. (2019). Moie zhyttia, moi dosiahnennia. Popurry, 352.
Aizekson, V. (2016). Stiv Dzhobs. Biohrafiia zasnovnyka kompanii Apple. Brait Buks, 608.
The Global Innovation 1000 study. Available at: https://www.strategyand.pwc.com/gx/en/insights/innovation1000.html
Chesbrough, H. (2003). Open Innovation. The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston: Harvard Business School Press, 227.
Dovha, M. I. (2021). Vidkrytist dosvidu yak komponent kreatyvnoho potentsialu. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, 1, 98–103.
Kaufman, S. B. (2013). Opening up Openness to Experience: A Four‐Factor Model and Relations to Creative Achievement in the Arts and Sciences. The Journal of Creative Behavior, 47 (4), 233–255. https://doi.org/10.1002/jocb.33
Loewenstein, G. (1994). The psychology of curiosity: A review and reinterpretation. Psychological Bulletin, 116 (1), 75–98. https://doi.org/10.1037//0033-2909.116.1.75
Jandial, R. (2019). Neurofitness: A Brain Surgeon's Secrets To Boost Performance And Unleash Creativity. Houghton Mifflarcourt, 272.
Huddleston, T. (2024). Bill Gates: This childhood habit helped me end up a billionaire – it was ‘crucial to my success later on’. Available at: https://www.cnbc.com/2024/12/04/bill-gates-is-glad-he-didnt-grow-up-with-smartphones-social-media.html
##submission.downloads##
Сторінки
Опубліковано
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
