Recommendations on the implementation of portfolio management in the defense management system of the Ministry of Defense of Ukraine, the Armed Forces of Ukraine and other components of the defense forces of Ukraine
Ключові слова:
Портфель, проект, програма, управління портфелем, управління обороною, ризикиКороткий опис
Портфельне управління є невід’ємною складовою проєктної діяльності та включає набір взаємопов’язаних організаційних процесів і методів, які дозволяють управляти проєктами, програмами проєктів та іншими заходами (далі – компонентами портфеля), спрямованими на реалізацію цілей оборонних програм в найбільш ефективний спосіб. Управління портфелем забезпечує послідовний підхід до управління компонентами портфеля, що дозволяє: узгодити витрати з цілями та результативними показниками виконання оборонних програм; оптимізувати використання ресурсів; максимізувати вигоди від залучених ресурсів; визначати та узгоджувати очікування заінтересованих сторін; забезпечувати прозорість реалізації компонентів портфеля та їхнього статусу. Управління портфелем є безперервний процес прийняття рішень, завдяки якому перелік компонентів портфеля підлягає періодичному перегляду для узгодження з цілями оборонних програм. Компоненти портфеля можуть бути змінені, прискорені, відкладені або припинені. Необхідність впровадження передового досвіду з портфельного управління в органи військово управління обумовлена необхідністю реформування системи оборонного менеджменту та наближенням її до євроатлантичних принципів і стандартів.
З цією метою з урахуванням особливостей оборонного сектору, військової стратегії та державного управління в рукописі обґрунтовано застосування комплексного підходу портфельного управління в Міністерстві оборони України, Збройних Силах України та інших складових силах оборони, який поєднує в собі стратегічний, системний, проєктний та процесно-орієнтований підходи, а також управління ризиками та фокус на результатах) та методи й інструменти впровадження портфельного управління (аналіз спроможності, матриця пріоритетності проєктів, матриця співвідношення цінності та складності, аналіз сценаріїв, ключові показники ефективності, відстеження вигід, інформаційна панель портфеля, збалансована система показників, “бульбашкова діаграма”, архів портфеля). Для розробки дієвих рекомендацій щодо впровадження портфельного в органи військового управління окреслено фактори, які можуть ускладнити цей процес (систематичне недофінансування оборонного сектору, дефіциту кваліфікованих кадрів, відсутність сучасних інформаційних систем, корупція, пострадянська корпоративна культура).
Крім того, запропоновано модель ППБВ (розроблення та використання у повсякденній діяльності у Міністерстві оборони України архітектури проєктного управління – ППБВ; архітектури оборонних програм на основі наявних організаційних структур та функціональних груп спроможностей; архітектури управління проєктами, програмами через портфелі за їх типами та функціями; архітектури планування та розроблення проєктів шляхом їх створення, розвитку і виконання, утилізації; архітектура спроможностей видів, родів військ, командувань). Надано рекомендації щодо впровадження портфельного управління з урахуванням запропонованої моделі ППБВ (розроблення нормативно-правової бази, організаційних та розпорядчих документів з портфельного управління; створення та реорганізація функцій управління портфелем проєктів; підвищення кваліфікації персоналу; організація забезпечення портфеля проєктів, програм та окремих проєктів необхідними ресурсами; розвиток лідерських якостей у керівників окремих проєктів, програм та портфеля проєктів; залучення та утримання кваліфікованих кадрів; створення та модернізація інфраструктури для портфельного управління; налагодження взаємосумісності в рамках управління портфелем проєктів).
Посилання
ISO 21500:2021 – Project, programme and portfolio management.Context and Concepts. PMDocTM. Available at: https://pmdoc.ua/wp-content/uploads/ДСТУ-ISO-21500-2022-Управління-проєктами-програмами-та-портфелями-Контекст-та-концепції-Ред1.pdf
The Standard for portfolio management (2017). Project Management Institute, 189. Available at: https://www.pmi.org/standards/for-portfolio-management
PM2 Portfolio management guide 1.5 (2022). Brussels. Available at: https://op.europa.eu/es/publication-detail/-/publication/e6b94ceb-d4c2-11ec-a95f-01aa75ed71a1
GovS002 Project delivery: portfolio, program and project management (2021). HM Government. Available at: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1002673/1195-APS-CCS0521656700-001-Project-Delivery-standard_Web.pdf
Pro rishennia RNBO vid 20 serpnia 2021 roku “Pro Stratehichnyi oboronnyi biuleten Ukrainy” (2021). Ukaz Prezydenta Ukrainy No. 473/2021. 20.08.2021. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0063525-21#Text
Ratushnyi, R. (2019). System approach to structuring portfolio of projects for the development of territorial fire-reliable formations. Bulletin of Lviv State University of Life Safety, 19, 44–50. https://doi.org/10.32447/20784643.19.2019.04
Efektyvne upravlinnia proiektamy: metodolohii ta instrumenty (2023). Available at: https://whileweb.com/uk/blog/efektivne-upravlinnya-proektami-metodologiyi-ta-instrumenti/
Protsesno-oriientovanyi pidkhid do upravlinnia. TMS Academy. Available at: https://academy.tms.ua/blog/procesno-oriientovanij-pidhid-do-upravlinnja/
Pashchenko, Ye., Ivashchenko, S. (2023). Concepts and principles of risk management in the Ministry of Defense of Ukraine and the Armed Forces of Ukraine. Uzhhorod National University Herald. Series: Law, 2 (77), 102–107. https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.77.2.17
Poradnyk “Kerivnytstvo z upravlinnia ryzykamy, problemamy ta mozhlyvostiamy dlia prohram oboronnykh zakupivel” (2022). Kyiv: Holovna inspektsiia Ministerstva oborony Ukrainy. Available at: https://www.mil.gov.ua/content/pdf/vnytr_control/Dod_VP_800.pdf
Perevahy hnuchkoho upravlinnia proektamy. TMS Academy. Available at: https://academy.tms.ua/uk/blog-uk/hnuchki-metodolohii-dlia-upravlinnia-proektamy/
Pro zatverdzhennia Pereliku vidomostei Ministerstva oborony Ukrainy, yaki mistiat sluzhbovu informatsiiu (PSI-2023) (2023). Nakaz Ministerstva oborony Ukrainy No. 605. 17.10.2023. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0605322-23#Text
Pro zatverdzhennia Zvodu vidomostei, shcho stanovliat derzhavnu taiemnytsiu (2020). Nakaz Tsentralnoho upravlinnia Sluzhby Bezpeky Ukrainy No. 383. 23.12.2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0052-21#Text
Voitovych, I. I. (2021). Kryminalni zasady protydii koruptsii u sferi voiennoi bezpeky [Doctoral dissertation; Dnipropetrovskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav].
Gavin, H. (2021). 62 % of countries at the high risk of defense and security corruption, index reveal. Transparency International Defence & Security. Available at: https://ti-defence.org/government-defence-integrity-index-2020-corrption-index/
Bilousova, S. V., Fokina-Mezentseva, K. V. (2016). Suchasna kontseptsiia korporatyvnoi kultury pidpryiemstva. Infrastruktura rynku, 2, 417–420.
##submission.downloads##
Сторінки
Опубліковано
Категорії
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
