Considering cultural context as an important condition for the successful implementation of social and emotional learning programs in Ukraine

Автори

(1) Громадська організація «ЕдКемп Україна», Україна
https://orcid.org/0000-0002-7050-0428
Громадська організація «ЕдКемп Україна», Україна
https://orcid.org/0000-0003-2813-4038
(1) Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, Україна
https://orcid.org/0000-0002-6431-0206
(1) Донбаський державний педагогічний Університет, Україна
https://orcid.org/0000-0001-9834-7181
(1) Харківський національний медичний університет, Україна
https://orcid.org/0000-0001-8499-7466

Ключові слова:

Соціально-емоційне навчання, культурний контекст, модель Гофстеда, адаптація освітніх програм, соціально-емоційні навички, українська культура, соціально-емоційне та етичне навчання, національні цінності

Короткий опис

У розділі розглянуто питання впливу культурного контексту на впровадження міжнародних програм соціально-емоційного навчання в українській системі освіти. Підкреслено значення адаптації таких програм до національних культурних особливостей з метою досягнення ефективності їх застосування в освітньому середовищі. На основі моделі культурних вимірів Г. Хофстеде проведено аналіз українського культурного контексту. Окрему увагу приділено висвітленню культурних традицій України, таких як кордоцентризм, колективізм, плекання духовності, прагнення до свободи, які формувалися під впливом історичних, релігійних та соціально-економічних умов. Визначено, що культурний контекст України є потенційно сприятливим для впровадження програм соціально-емоційного навчання, оскільки такі програми акцентують увагу на розвитку емпатії, співпраці та інших соціально-емоційних навичок, відповідно до культурних пріоритетів українського суспільства.

Емпіричне дослідження із використанням як первинних, так і вторинних даних включало компаративний аналіз міжнародних практик, кейс-стаді впровадження програми соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН) в Україні та опитування «Культурний контекст програми СЕЕН в Україні» 43 вчителів із 24 закладів освіти, що впроваджують програму СЕЕН протягом 5 років, щодо шляхів адаптації програми до українського культурного середовища.

Проведене дослідження показало, що адаптація програм соціально-емоційного навчання до специфічних культурних особливостей України сприяє їх ефективному впровадженню, підвищує рівень залученості учнівства і батьківської спільноти до освітнього процесу та сприяє розвитку соціально-емоційних навичок учнівства. 

На підставі отриманих результатів надано рекомендації для освітян, науковців і практиків щодо врахування культурного контексту при впровадженні програм соціально-емоційного навчання.

Посилання

OECD. (2023). Philanthropy for Social and Emotional Learning. Results from a global survey on interventions to develop and measure social and emotional skills. Available at: https://www.oecd.org/dev/development-philanthropy/Philanthropy-for-social-emotionallearning_OECD.pdf

Kroeber, A. L., Kluckhohn, C. (1952). Culture: a critical review of concepts and definitions. Papers. Peabody Museum of Archaeology & Ethnology, Harvard University, 47(1), VIII, 223.

Hall, E. T. (1976). Beyond culture. Anchor.

Trompenaars, F., Hampden-Turner, C. (1993). Riding the waves of culture: Understanding diversity in global business. Nicholas Brealey Publishing

World Values Survey. Available at: https://www.worldvaluessurvey.org

European Values Study. Available at: https://europeanvaluesstudy.eu/

Hornyak, G. L., Moore, J. J., Tibbals, H. F., Dutta, J. (2018). Fundamentals of Nanotechnology. CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781315222561

Yawson, R. M., Greiman, B. C. (2016). A Systems Approach to Identify Skill Needs for Agrifood Nanotechnology: A Multiphase Mixed Methods Study. Human Resource Development Quarterly, 27 (4), 517–545. https://doi.org/10.1002/hrdq.21266

Yawson, R. M., Greiman, B. C. (2017). Strategic flexibility analysis of agrifood nanotechnology skill needs identification. Technological Forecasting and Social Change, 118, 184–194. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.02.019

Stephan, P., Black, G. C., Chang, T. (2007). The small size of the small scale market: The early-stage labor market for highly skilled nanotechnology workers. Research Policy, 36 (6), 887–892. https://doi.org/10.1016/j.respol.2007.02.006

Zhurba, K. (2021). Education of meaning of life values in secondary and high school: Theoretical-practical aspects. European Humanities Studies: State and Society, 1, 28–44. https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2021.1.03.

Webber, M., Waru-Benson, S. (2022). The role of cultural connectedness and ethnic group belonging to the social-emotional wellbeing of diverse students. https://doi.org/10.18261/9788215053417-2022-16

Hofstede, G. (2014). Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. Readings in Psychology and Culture, 2 (1). https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014

Minkov, M., Vignoles, V. L., Welzel, C., Akaliyski, P. (2024). Comparative culturology and cross-cultural psychology: How comparing societal cultures differs from comparing individuals' minds across cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 55 (2). https://doi.org/10.1177/00220221231235449

Kurman, J., Dan, O. (2007). Unpackaging cross-cultural differences in initiation between Israeli subgroups: Tradition and control orientations as mediating factors. Journal of Cross-Cultural Psychology, 38 (5), 581–594.

Singelis, T. M., Bond, M. H., Sharkey, W. F., Lai, C. S. Y. (1999). Unpackaging culture's influence on self-esteem and embarrassability: The role of self-construals. Journal of Cross-Cultural Psychology, 30 (3), 315–341.

Lebedik, N. P. (2012). Indeks sotcialnoi zrelosti uchenika kak pokazatel rezultativnosti vospitaniia. Vospitatelnaia rabota v shkole, 6, 66–71.

Komar, T. V. (2014). Social-psychological space as cause forperson's professional maturity. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, 2. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2014_2_17

Kharchev, A. G. (1990). Sotciologiia vospitaniia: (O nekotorykh aktualnykh sotcialnykh problemakh vospitaniia lichnosti). Moscow: Politizdat, 222.

Emelianova, M. A. (2005). Stanovlenie professionalnoi zrelosti sotcialnogo pedagoga v obrazovatelnom protcesse vuza. Moscow: RGB, 354.

Kameneva, E. G. (2004). Razvitie sotcialnoi zrelosti studentov pedagogicheskogo vuza, 184.

Popyk, A., Perkowska-Klejman, A. (2019).The vision of the educational process in Polish and Ukrainian core cirricula. analysis based on the Hofstede 4-d model. Society Register, 3, 115–136. https://doi.org/10.14746/sr.2019.3.4.07

Alqarni, A. M. (2022) Hofstede's Cultural Dimensions in Relation to Learning Behaviours and Learning Styles: A Critical Analysis of Studies under Different Cultural and Language Learning Environments. Journal of Language and Linguistic Studies, 18 (1), 721–739. Available at: https://eric.ed.gov/?id=EJ1328766

Morera, I., & Galván, C. (2019). Hofstede's Cultural Dimensions In The Educational Context. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences, 60, 298–306. https://doi.org/10.15405/epsbs.2019.04.02.38

Chaikovska, A. (2017). Project technologies as an efficient tool of ecological culture development of students. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Pedagogy, 3, 106–113. https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.14

Culture Factor Group. Available at: https://www.hofstede-insights.com/country-comparison-tool?countries=latvia%2Cmoldova%2Cukraine.

Hofstede, G. (n.d.). Research and VSM: Dimension data matrix. Available at: https://geerthofstede.com/research-and-vsm/dimension-data-matrix/

OECD (2023), How did countries perform in PISA? PISA 2022 Results, 2. https://doi.org/DOI:10.1787/9149c2f5-en

Larraz, N., Vázquez, S., Liesa, M. (2017). Transversal skills development through cooperative learning. Training teachers for the future. On the Horizon, 25 (2), 85–95. https://doi.org/10.1108/oth-02-2016-0004

Argyri, P. (2019). Collaborative Problem Solving as a Critical Transversal Skill for the Transition from the School Environment to the Workplace. Strategic Innovative Marketing and Tourism. Springer International Publishing, 433–440. https://doi.org/10.1007/978-3-030-12453-3_49

Freitas, A., Garcia, P., Lopes, H., Sousa, A. de. (2018). Mind the gap: bridging the transversal and transferable skills chasm in a public engineering school. 2018 3rd International Conference of the Portuguese Society for Engineering Education (CISPEE), 37, 1–5. https://doi.org/10.1109/cispee.2018.8593485

Dishon, G., Gilead, T. (2020). Adaptability and its discontents: 21st-century skills and the preparation for an unpredictable future. British Journal of Educational Studies, 69 (4), 393–413. https://doi.org/10.1080/00071005.2020.1829545

Eshet, Y. (2004). Digital Literacy: A Conceptual Framework for Survival Skills in the Digital era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13 (1), 93–106. Available at: https://www.learntechlib.org/primary/p/4793/

The Inglehart-Welzel World Cultural Map – World Values Survey 7 (2023). Retrieved from : http://www.worldvaluessurvey.org/

Fray, A. M. (2007). Ethical behavior and social responsibility in organizations: process and evaluation. Management Decision, 45 (1), 76–88. https://doi.org/10.1108/00251740710718971

Rahman, Md. M., Watanobe, Y., Kiran, R. U., Thang, T. C., Paik, I. (2021). Impact of Practical Skills on Academic Performance: A Data-Driven Analysis. IEEE Access, 9, 139975–139993. https://doi.org/10.1109/access.2021.3119145

Khmurinska, T. O. (2011). Naukovі aspekti analіzu sutnіsnikh kharakteristik sotcіalnoprofesіinoi zrіlostі maibutnіkh sotcіalnikh pedagogіv. Vіsnik Zaporіzkogo natcіonalnogo unіversitetu. Pedagogіchnі nauki, 3 (16), 174–179.

Khmurynska, T. O. (2012). Osoblyvosti formuvannia sotsialno-profesiinoi zrilosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv. Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu "Ukraina", 6, 169–172.

Shkolna, M. S. (2016). Vyznachennia sutnosti poniattia "sotsialna zrilist" u pedahohitsi. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Seriia: Pedahohika, psykholohiia, filosofiia, 253, 322–327.

Haleta, Ya. V. (2018). Sotsialna zrilist osobystosti v umovakh onovlennia informatsiinoi kultury suspilstva. Kharkiv: Machulin, 392.

Steponavičius, M., Gress-Wright, C., Linzarini, A. (2023). Social and emotional skills: Latest evidence on teachability and impact on life outcomes. OECD Education Working Papers. No. 304, OECD Publishing, Paris, DOI:10.1787/ba34f086-en.

Slobodchikov, V. I. (1995). Psikhologiia cheloveka, 384.

Hanzha, O. V. (2011). Sotsialno-profesiina zrilist maibutnoho vchytelia istorii. Kirovohrad: PP "Tsentr operatyvnoi polihrafii "Avanhard", 78.

Orlova, V. V. (2009). Sotcialnaia zrelost molodezhi: sotcialno-psikhologicheskii aspekt. Mezhdunarodnyi zhurnal prikladnykh i fundamentalnikh issledovanii, 5, 124–125.

Harvard Graduate School of Education. (n.d.). Explore SEL: Frameworks. Retrieved from http://exploresel.gse.harvard.edu/frameworks/

##submission.downloads##

Сторінки

137-172

Опубліковано

грудня 30, 2024

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Деталі щодо доступних видів видань: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-617-8360-06-1

Як цитувати

Елькін, О., Дрожжина, Т., Рассказова, О., Гринько, В., & Марущенко, О. (2024). Considering cultural context as an important condition for the successful implementation of social and emotional learning programs in Ukraine. в С. Толочко (ред.), TRANSFORMATION OF EDUCATION: MODERN CHALLENGES (с. 137–172). Kharkiv: ПП "ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР". https://doi.org/10.15587/978-617-8360-06-1.ch6