Development of personal and professional qualities of the future teacher under the conditions of update of the information culture of society

Автори

Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Україна
https://orcid.org/0000-0003-0484-529X
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Україна
https://orcid.org/0000-0003-4453-9887
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Україна
https://orcid.org/0000-0002-7241-6692
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Україна
https://orcid.org/0000-0002-4379-2306
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Україна
https://orcid.org/0000-0001-6655-678X
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Україна
https://orcid.org/0000-0002-6919-534X

Ключові слова:

Майбутній учитель, особистісні та професійні якості, соціальна зрілість, саморозвиток, інформаційна культура суспільства

Короткий опис

Сучасне суспільство потребує громадян, які є творцями власного життя та сприяють інноваціям і розвитку суспільства. Проблема розвитку особистісних і професійних якостей майбутнього вчителя в умовах оновлення інформаційної культури суспільства потребує особливої уваги, зокрема, пошуку шляхів оптимізації соціального становлення молодих фахівців, формування їх соціальної зрілості як передумови виходу особистості на шлях успішного самоствердження та взаємодії із соціальним середовищем.

Однією з найактуальніших тенденцій розвитку сучасного суспільства є інформатизація соціальної реальності. Вплив інформаційно-комунікаційних технологій на суспільство є широким і багатогранним, особливо в економіці, культурі та освіті. Сьогодні інформація стала провідним фактором соціально-економічного, політико-правового та духовно-культурного розвитку сучасного суспільства. Інформаційно-комунікаційні технології все більше впливають на різні сфери життя, науку та освіту. Закономірно, що в умовах якісно нових перетворень у суспільному житті, викликаних процесом інформатизації, актуалізувалося питання про особливості інтеграції особистості в соціальну систему.

В умовах впровадження інформатизації в усі сфери життя і діяльності людини та під їх безпосереднім впливом у неї формується комплекс потреб, який відповідає розвитку інформаційного суспільства: у самореалізації через використання інформаційно-комунікаційних технологій у всіх аспектах свого існування; у саморозвитку в умовах становлення інформаційного суспільства; у постійному оновленні та безперервному вдосконаленні професійних здібностей. Реалізація цих потреб є однією з фундаментальних умов формування соціальної зрілості особистості.

Як окремий критерій соціальної зрілості майбутнього вчителя виокремлено здатність до інформаційного саморозвитку. Зміст здатності до інформаційного саморозвитку розкривається через такі показники: потреба в постійному оновленні знань; професійна мобільність та адаптивність в інформаційному суспільстві; відповідальність при роботі з технічними засобами; ставлення до інформації, об'єктів і явищ в інформаційному середовищі; критичне ставлення до споживання інформації; самооцінка та рефлексія на рівні інформаційних контактів.

Посилання

Khmurynska, T. O. (2012). Osoblyvosti formuvannia sotsialno-profesiinoi zrilosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv. Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu "Ukraina", 6, 169–172.

Beiker, K. (2005). Teoriia semeinykh sistem Miurreia Bouena: Osnovnye poniatiia, metody i klinicheskaia praktika. Moscow: "Kogito-Tcentr", 496.

Petrovskii, A. V., Iaroshevskii, M. G. (Eds.) (1990). Psikhologiia. Slovar. Moscow: Politizdat, 494.

Ollport, G. (1998). Lichnost v psikhologii. Moscow: "KSP+", 345.

Abulkhanova-Slavskaia, K. A. (1991). Strategiia zhizni. Moscow: Misl, 299.

Safin, V. F. (1986). Psikhologiia samoopredeleniia lichnosti. Sverdlovsk, 142.

Kvetnoi, M. S. (1974). Chelovecheskaia deiatelnost: sushchnost, struktura, tipy (Sotciologicheskii aspekt). Saratov: Izd-vo Saratovskogo universiteta, 223.

Rapatcevich, E. S. (2005). Pedagogika: Bolshaia sovremennaia entciklopediia. Minsk: Sovrem. slovo, 720.

Komar, T. V. (2016). Sotsialna zrilist osobystosti yak chynnyk stanovlennia profesiinoi zrilosti psykholoha. Problemy suchasnoi psykholohii, 34, 200–210.

Andreenkova, N. V. (1970). Problema sotcializatcii lichnosti. Sotcialnye issledovaniia, 3, 38–52.

Kogan, L. N. (1985). O poniatii "sotcialnaia zrelost". Formirovanie sotcialnoi i professionalnoi zrelosti studentov. Sverdlovsk, 3–12.

Lebedik, N. P. (2012). Indeks sotcialnoi zrelosti uchenika kak pokazatel rezultativnosti vospitaniia. Vospitatelnaia rabota v shkole, 6, 66–71.

Komar, T. V. (2014). Social-psychological space as cause forperson's professional maturity. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, 2. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2014_2_17

Kharchev, A. G. (1990). Sotciologiia vospitaniia: (O nekotorykh aktualnykh sotcialnykh problemakh vospitaniia lichnosti). Moscow: Politizdat, 222.

Emelianova, M. A. (2005). Stanovlenie professionalnoi zrelosti sotcialnogo pedagoga v obrazovatelnom protcesse vuza. Moscow: RGB, 354.

Kameneva, E. G. (2004). Razvitie sotcialnoi zrelosti studentov pedagogicheskogo vuza. Orenburg, 184.

Soldatchenko, A. L. (2017). Pedagogical conception of formation of social maturity of students of institutes of higher education. Sovremennaia Vysshaia Shkola: Innovatcionnyi Aspekt, 2, 114–121. doi: https://doi.org/10.7442/2071-9620-2017-9-2-114-121

Maksimova, V. N. (1994). Put k sotcialnoi zrelosti. Narodnoe obrazovanie, 7, 36–40.

Vershlovskii, S. G. (1996). Lichnost, semia, shkola. Saint Petersburg: UPM, 134.

Khmurinska, T. O. (2011). Naukovі aspekti analіzu sutnіsnikh kharakteristik sotcіalnoprofesіinoi zrіlostі maibutnіkh sotcіalnikh pedagogіv. Vіsnik Zaporіzkogo natcіonalnogo unіversitetu. Pedagogіchnі nauki, 3 (16), 174–179.

Khmurynska, T. O. (2012). Osoblyvosti formuvannia sotsialno-profesiinoi zrilosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv. Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu "Ukraina", 6, 169–172.

Shkolna, M. S. (2016). Vyznachennia sutnosti poniattia "sotsialna zrilist" u pedahohitsi. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Seriia: Pedahohika, psykholohiia, filosofiia, 253, 322–327.

Haleta, Ya. V. (2018). Sotsialna zrilist osobystosti v umovakh onovlennia informatsiinoi kultury suspilstva. Kharkiv: Machulin, 392.

Hanzha, O. V. (2011). Sotsialno-profesiina zrilist maibutnoho vchytelia istorii. Kirovohrad: PP "Tsentr operatyvnoi polihrafii "Avanhard", 78.

Orlova, V. V. (2009). Sotcialnaia zrelost molodezhi: sotcialno-psikhologicheskii aspekt. Mezhdunarodnyi zhurnal prikladnykh i fundamentalnikh issledovanii, 5, 124–125.

Slobodchikov, V. I. (1995). Psikhologiia cheloveka. Moscow: Shkola-Press, 384.

Yavorska, H. Kh. (2005). Sotsialno-profesiina zrilist kursantiv vyshchykh zakladiv osvity MVS Ukrainy. Odesa: PLASKE ZAT, 408.

Kon, I. S. (1999). Sotciologicheskaia psikhologiia. Moscow: Moskovskii psikhologo sotcialnyi institut; Voronezh: Izdatelstvo NPO "MODEK", 560.

Omarov, E. Z. (2011). Osobennosti lichnostnoi zrelosti uspeshnykh i neuspeshnykh predprinimatelei. Tiumen, 196.

Bozhovich, L. I. (2008). Problemy formirovaniia lichnosti. Moscow: Direkt-Media, 612.

Leonov, N. I., Glavatsky, M. M. (2014). Socio-psychological Maturity of the Person: Integrative Approach. Izvestiia SGU, 14 (1), 55–60.

Radul, V. V. (2002). Sotsialno-pedahohichna zrilist. Kirovohrad: PVTs TOV "Imeks LTD", 248.

Vygotskii, L. S.; Davydova, V. V. (Ed.) (1991). Pedagogicheskaia psikhologiia. Moscow: Pedagogika, 480.

Fedchenko, Yu. O. (2014). Obgruntuvannia problemy samorozvytku mahistra vyshchoi shkoly. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, 17, 118–122.

Rubinshtein, S. L. (2002). Osnovy obshchei psikhologii. Saint Petersburg: Piter, 720.

Maksymenko, S. D. (2004). Zahalna psykholohiia. Vinnytsia: Nova knyha, 704.

Andreev, V. I. (1998). Pedagogika tvorcheskogo samorazvitiia: Innovatcionnyi kurs. Book 2. Kazan: Izd-vo kazanskogo un-ta, 230.

Hlavatska, O. L. (2010). Osnovy samovykhovannia osobystosti. Vyshcha shkola, 1, 5–14.

Kuzikova, S. B. (2012). Empirychne doslidzhennia samorozvytku sub'iektnoi diialnosti. Psykholohichni nauky: problemy i zdobutky. Tematychnyi vypusk "Problemy empirychnykh doslidzhen u psykholohii", IV (1 (6)), 132–139.

Faizullin, R. N. (2003). Samopoznanie i samorazvitie uchashchegosia kak sostavnaia chast tcelostnogo pedagogicheskogo protcessa. Cheboksary, 207.

Leontev, A. (1960). O formirovanii sposobnostei. Voprosy psikhologii, 1, 7–17.

Ortega-i-Gasset, X. (1991). O sportivno-prazdnichnom chuvstve zhizni. Filoskie nauki, 12, 137–152.

Ball, G. O. (2008). Orіentiri suchasnogo gumanіzmu v suchasnіi osvіtnіi, psikhologіchnіi sferakh. Zhitomir: Volin, 232.

Kostiuk, H. S. (1976). Vikova psykholohiia. Kyiv.

Zhestkova, N. A. (2013). Metodologicheskie podkhody k issledovaniiu sotcialnoi zrelosti i sotcialnogo infantilizma lichnosti. Vestnik Permskogo universiteta, 2 (14), 128–135.

##submission.downloads##

Сторінки

52-79

Опубліковано

грудня 30, 2024

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Деталі щодо доступних видів видань: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-617-8360-06-1

Як цитувати

Галета, Я., Філоненко, О., Рацул, О., Рацул, А., Стрітьєвич, Т., & Саркісян, Т. (2024). Development of personal and professional qualities of the future teacher under the conditions of update of the information culture of society. в С. Толочко (ред.), TRANSFORMATION OF EDUCATION: MODERN CHALLENGES (с. 52–79). Kharkiv: ПП "ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР". https://doi.org/10.15587/978-617-8360-06-1.ch3