Kharkiv educational and theater school as an artistic phenomenon

Автори

Світлана Фєвральова
Харківської державної академії культури
https://orcid.org/0000-0002-1595-825X
Вікторія Хворостенко
Харківська спеціалізована музично-театральна бібліотека ім. К. С. Станіславського
https://orcid.org/0009-0006-0913-7363

Анотація

У главі розглянуто етапи становлення та розвитку театральної освіти України, внесок харківської театральної школи в її заснування та модернізацію. Визначено соціокультурне підґрунтя для започаткування кафедри майстерності актора факультету сценічного мистецтва Харківської державної академії культури, розвиток її творчих надбань в галузі формування школи акторського мистецтва. Обґрунтовано роль відкритої творчої лабораторії кафедри: експериментальної майстерні театральних досліджень (ЕКМАТЕДОС) у розробці унікальних освітніх методик підготовки акторів драматичного театру. Доведено інноваційність методико-практичної постановчої роботи з майбутніми акторами декана факультету сценічного мистецтва Харківської державної академії культури, заслуженого діяча мистецтв України Ігоря Бориса, розкрито сутність та особливості його режисерської та педагогічної школи, визначено засоби підвищення ефективності підготовки фахівців зі спеціальності «Сценічне мистецтво».

Метою дослідження є розкриття особливостей діяльності кафедри майстерності актора ХДАК від моменту її заснування до сьогодення як важливої складової харківської освітньо-театральної школи.

Базовою методологією є комплексне поєднання загальнонаукових дослідницьких підходів, зокрема історико-генетичного, який дозволив визначити основні етапи еволюції об’єкту вивчення. Евристичний потенціал мистецтвознавчого та культурологічного підходів сприяв розкриттю специфічних рис харківської театральної школи та її творчих лабораторій як мистецького феномену, їх впливу на культуру регіону та України в цілому. Доповненням постає використання міждисциплінарного та компаративного підходів, системного та історіографічного методів дослідження.

У висновку підсумовуються власні теоретичні здобутки та інноваційні методики акторських кафедр ХДАК, окреслюється низка переваг, що сприяють навчанню та вихованню сучасного, конкурентоспроможного актора драматичного театру та кіно, характеризуються методичні надбання експериментальної майстерні театральних досліджень (ЕКМАТЕДОС) від моменту свого заснування на початку виникнення кафедри до сьогодення. Стверджується, що поєднання теоретичних занять з практичним досвідом гри на сцені дозволяє актору ґрунтовніше опанувати сценічну майстерність, відкрити нові шляхи до розкриття особистості персонажу та втіленні його на сцені.

Актуальність наукового дослідження зумовлена тим, що вперше відбувається теоретична спроба осмислення та узагальнення методико-практичного доробку харківської освітньо-театральної школи, сформованої в процесі творчої діяльності кафедри майстерності актора Харківської державної академії культури, оцінити внесок творчих лабораторій кафедри у збагачення освітніх методик підготовки актора драматичного театру та кіно, окреслити проблематику та нові перспективи розвитку цього напрямку, визначити раніше не досліджені аспекти розвитку харківської театральної освіти.

Практичне значення дослідження полягає в тому, що діяльність кафедри майстерності актора ХДАК розкривається в контексті роботи її творчих лабораторій та авторських шкіл, методики яких можуть бути використані іншими закладами вищої театральної освіти України.


CULTURE AND ART IN MODERN SCIENTIFIC DISCOURSE

##submission.downloads##

Сторінки

182-207

Опубліковано

листопада 29, 2023

Категорії

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Деталі щодо доступних видів видань: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-617-7319-95-4

Як цитувати

Фєвральова, С., & Хворостенко, В. (2023). Kharkiv educational and theater school as an artistic phenomenon. в CULTURE AND ART IN MODERN SCIENTIFIC DISCOURSE (с. 182–207). Kharkiv: ПП "ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР". https://doi.org/10.15587/978-617-7319-95-4.ch7