Lifelong educational process synergy of Scandinavian and Ukrainian experience

Автори

Остап Бодик, Маріупольський державний університет; Леніна Задорожна-Княгницька, Маріупольський державний університет; Оксана Голюк, Маріупольський державний університет; Марина Нетреба, Маріупольський державний університет; Ірина Хаджинова, Маріупольський державний університет; Максим Стьопін, Маріупольський державний університет

Анотація

У контексті управління неперервним навчанням дана робота фокусується на актуальних проблемах освіти дорослих в Україні та Швеції, що набувають особливої значущості крізь призму «ціннісного переозброєння» людини ХХІ століття, формування нової ціннісної свідомості фахівця з вищою освітою як глобальної етики нової історичної епохи, основними компонентами якої вважають: прагнення до збереження духовної сутності освіти в умовах її масовості; формування, зміцнення й примноження автентичних цінностей особистості; обстоювання ідеї пріоритету розвитку «людського в людині»; мультикультуралізм; реабілітацію в межах ринку освітніх послуг ідеї стандарту. Наукова актуальність теми дослідження виражається в невирішеності кола проблем, пов’язаних із пошуком найбільш ефективних форм організації системи освіти дорослих і виявленням педагогічних умов використання шведського досвіду освіти дорослих у вітчизняній педагогічній теорії та практиці. Необхідність «навчання впродовж життя» обґрунтовується швидкими змінами економічних умов, технологічних систем і нагальною потребою орієнтації конкурентоздатного фахівця на зростаючу кількість нових даних і знань задля зосередження на пошуку шляхів подолання дефіциту навичок і задоволення освітніх потреб за умов кар’єрного зростання та особистісного вдосконалення та розвитку. Підкреслюється, що світова практика, зокрема шведський досвід, такого навчання ґрунтується на сучасній парадигмі неперервної освіти – «навчання протягом життя».

Здійснюється аналіз двох моделей освіти (теоретична (знаннєва) та універсальна (здібнісна)) відповідно з позицій відтворення культурно-історичного досвіду і механізму розвитку щодо потенційних можливостей корінної зміни практики освіти дорослих, ураховуючи специфіку традиційного і динамічного суспільства. Уточнюються особливості тенденцій в освіті дорослих та зауважується, що вони виявляються як на глобальному (мегатенденція), так і на локальному рівнях.

Акцентується увага на розробленому авторському інтерактивному курсі-інтенсиві, враховуючи давні традиції багатого шведського досвіду щодо ретельно продуманої системи формальної і неформальної відкритої освіти дорослих, мета якого – удосконалення професійної, рефлексивної компетентностей здобувачів освіти; поглиблення знань щодо процесу безперервної освіти дорослих у вітчизняній і шведській педагогічній теорії та практиці; виявлення позитивного зарубіжного досвіду та педагогічних умов упровадження «шведської моделі» в практичну роботу ЗВО та інших освітніх установ в Україні, а також в системі вітчизняної неформальної відкритої освіти дорослих; вправляння в проєктуванні соціально-педагогічної моделі української вищої народної школи.


LIFELONG LEARNING: MODELS AND METHODS OF IMPLEMENTATION

##submission.downloads##

Сторінки

30–58

Опубліковано

квітня 2, 2023

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Деталі щодо доступних видів видань: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-617-7319-70-1

Як цитувати

Бодик, О., Задорожна-Княгницька, Л., Голюк, О., Нетреба, М., Хаджинова, І., & Стьопін, М. (2023). Lifelong educational process synergy of Scandinavian and Ukrainian experience. в LIFELONG LEARNING: MODELS AND METHODS OF IMPLEMENTATION (с. 30–58). Kharkiv: ПП "ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР". https://doi.org/10.15587/978-617-7319-70-1.ch2