Taxonomic analysis of strategic decisions for the development of the hotel and restaurant industry

Автори

Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Україна
https://orcid.org/0000-0002-7197-4713
Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Україна
https://orcid.org/0000-0002-0313-2581
Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Україна
https://orcid.org/0000-0001-9823-9551
Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Україна
https://orcid.org/0000-0003-4695-3985

Ключові слова:

таксономічний аналіз, стратегія розвитку, вектор-еталон, готельно-ресторанна індустрія

Короткий опис

Об'єктом дослідження є стратегія розвитку готельно-ресторанної індустрії України. Для досягнення визначеної мети застосовувалися методи теоретичного узагальнення, аналізу та синтезу, логічного узагальнення, аналогій, порівняння, групування, метод таксономічного аналізу, системного аналізу. Використання методу таксономічного аналізу дало можливість отримання узагальнюючої оцінки стратегії розвитку вітчизняної готельно-ресторанної індустрії. Метод ретроспективного аналізу дозволив проаналізувати динаміку та виявити тенденції змін інтегрального показника стратегії розвитку вітчизняної готельно-ресторанної індустрії.

Обґрунтовано застосування методу таксономії для діагностики стратегії розвитку готельно-ресторанної індустрії, для цього запропоновано використовувати концептуальну дескриптивну модель таксономічного аналізу. Ідентифіковано показники діагностики стратегії розвитку готельно-ресторанної індустрії, які згруповано за домінантними напрямами: структурна, масштабу виробничої діяльності, маркетингова, кадрова, інвестиційної привабливості та фінансової результативності. Обґрунтовано інтерпретацію значень інтегрального таксономічного показника стратегії розвитку готельно-ресторанної індустрії України. Відповідно до значення інтегрального показника запропоновано поділ на чотири стани розвитку галузі, яким відповідають певні стратегії та управлінські рішення щодо їх реалізації.

Розраховано інтегральний показник стратегії розвитку готельно-ресторанної індустрії методом таксономії за період 2013–2019 рр. За результатами проведених розрахунків зроблено висновок про нерівномірність розвитку готельно-ресторанної індустрії України. Найбільшу питому вагу займають спостереження з недостатнім станом розвитку галузі – 57,1 %, кризовий стан розвитку спостерігався у 28,6 % періодів та в 14,3 % спостережень зафіксовано достатній стан розвитку. Це свідчить про існуючі проблеми у розвитку вітчизняної готельно-ресторанної індустрії.

Запропоновано управлінські рішення щодо реалізації стратегії розвитку готельно-ресторанної індустрії на майбутній період, які включають заходи на загальнодержавному рівні та на рівні окремих суб’єктів господарювання.

Прикладний характер запропонованої методики обґрунтовано його практичним застосуванням за фактичними даними розвитку готельно-ресторанної індустрії України за 2013–2019 рр.

Посилання

Ayvazyan, S., Bazhaeva, Z., Staroverova, O. (1974). Klassifikatsiya mnogomernyh nablyudeniy. Moscow: Statistika, 769.

Pluta, W. (1977). Wielowymiarowa analiza porównawcza w badaniach ekonomicznych Metody taksonomiczn i analizy czynnikowej. Warszawa, 245.

Olsen, M. D., Roper, A. (1998). Research in strategic management in the hospitality industry. International Journal of Hospitality Management, 17 (2), 111–124. doi: https://doi.org/10.1016/s0278-4319(98)00012-7

Schmelzer, C. (1992). A case study investigation of strategy implementation in three multiunit restaurant firms. Blacksburg.

Schmelzer, C. D., Olsen, M. D. (1994). A data based strategy implementation framework for companies in the restaurant industry. International Journal of Hospitality Management, 13 (4), 347–359. doi: https://doi.org/10.1016/0278-4319(94)90071-x

Wong, K. K. F., Kwan, C. (2001). An analysis of the competitive strategies of hotels and travel agents in Hong Kong and Singapore. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13 (6), 293–303. doi: https://doi.org/10.1108/09596110110400490

Garrigós-Simón, F. J., Palacios Marqués, D., Narangajavana, Y. (2005). Competitive strategies and performance in Spanish hospitality firms. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17 (1), 22–38. doi: https://doi.org/10.1108/09596110510577653

Jessica Hwang, L., Lockwood, A. (2006). Understanding the challenges of implementing best practices in hospitality and tourism SMEs. Benchmarking: An International Journal, 13 (3), 337–354. doi: https://doi.org/10.1108/14635770610668820

Kandampully, J., Duddy, R. (2001). Service System. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 2 (1), 27–47. doi: https://doi.org/10.1300/j149v02n01_02

Gursoy, D., Swanger, N. (2007). Performance-enhancing internal strategic factors and competencies: Impacts on financial success. International Journal of Hospitality Management, 26 (1), 213–227. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2006.01.004

Ottenbacher, M. C. (2007). Innovation Management in the Hospitality Industry: Different Strategies for Achieving Success. Journal of Hospitality & Tourism Research, 31 (4), 431–454. doi: https://doi.org/10.1177/1096348007302352

Bakumenko, V. D. (2000). Formuvannia derzhavno-upravlinskykh rishen: problemy teoriyi, metodolohiyi, praktyky. Kyiv: Vyd-vo UADU, 328. Available at: http://academy.gov.ua/NMKD/library_nadu/Monogr/a8a59740-7fe8-474c-b854-a1caf8f2dee8.pdf

Shubin, O. O., Guseva, O. Y. (2014). Identification of priority areas of strategic changes at domestic enterprises. Actual Problems of Economics, 156 (6), 544–550. Available at: https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-84906091868&origin=resultslist

Balatska, N. (2020). Restaurant business in the condition of the coronavirus pandemic: problems and directions of transformation of development models. Market Infrastructure, 42, 117–122. doi: https://doi.org/10.32843/infrastruct42-20

Ostapenko, Y., Paranitsa, N., Makarenko, O. (2020). Statistical analysis and trends of hotel economy development in Ukraine. Pryazovskyi Economic Herald, 1 (18), 311–316. doi: https://doi.org/10.32840/2522-4263/2020-1-54

Zavidna, L. D. (2017). Hotelnyi biznes: stratehiyi rozvytku. Kyiv: Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, 600. Available at: https://knute.edu.ua/file/MjExMzA=/13667be5b924910b431fdf-05dca6738c.pdf

Dekaliuk, О. V. (2017). Methodical going is near strategic hotel-restaurant business management. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 2 (2), 261–264. Available at: http://elar.khnu.km.ua/jspui/bitstream/123456789/5553/1/27.pdf

Mylko, I. (2019). Conceptual bases for elaboratingthe strategy of hotel-restaurant complex development in Ukraine. Economic Forum, 1 (4), 90–97. doi: https://doi.org/10.36910/6765-2308-8559-2019-4-14

Dyshkantiuk, O., Potemkin, L., Vlasiuk, K. (2021). Hospitality and tourism industry in the time of COVID-19: world practice and Ukrainian relities. Black Sea Economic Studies, 61, 11–17. doi: https://doi.org/10.32843/bses.61-2

Korzh, N., Onyshchuk, N. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on the hotel industry. Economic Scope, 156, 140–143. doi: https://doi.org/10.32782/2224-6282/156-25

Charkina, T., Martseniuk, L., Zadoia, V., Pikulina, O. (2021). Strategic directions of hotel and restaurant business management in the conditions of crisis. Ekonomika ta derzhava, 2, 19–23. doi: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2021.2.19

Polinkevych, O. (2020). Strategies of development of hotel and restaurant business in Ukraine. Economic journal of Lesia Ukrainka Eastern European National University, 4, 24–29. doi: https://doi.org/10.29038/2411-4014-2020-04-24-29

Bowen, J. T. (1986). Development of a taxonomy of services to gain strategic marketing insights. Texas A&M University. Texas A&M University. Available at: https://oaktrust.library.tamu.edu/handle/1969.1/DISSERTATIONS-597639

Ng, F., Rouse, P., Harrison, J. (2016). Classifying Revenue Management: A Taxonomy to Assess Business Practice. Decision Sciences, 48 (3), 489–522. doi: https://doi.org/10.1111/deci.12230

Nikolskaya, E. Yu., Lepeshkin, V. A., Kulgachev, I. P., Popov, L. A., Romanova, M. M., Lebedev, K. A. (2018). Methodological approaches to assessing the innovative potential of enterprises in the hotel business. Revista ESPACIOS, 39 (27). Available at: http://revistaespacios.com/a18v39n27/a18v39n27p30.pdf

Seliutin, S. V. (2019). Stratehichne upravlinnia pidpryiemstvamy restorannoho hospodarstva. Kharkiv, 325. Available at: https://elib.hduht.edu.ua/bitstream/123456789/4278/1/%D0%94_%D0%A1%D0%A3_%D0%A1%D0%B5%D0%BB%D1%8E%D1%82%D1%96%D0%BD_16.pdf

Davydova, O. Yu. (2018). Metodolohiya innovatsiynoho upravlinnia rozvytkom pidpryiemstv hotelno-restorannoho hospodarstva. Kharkiv, 48. Available at: https://elib.hduht.edu.ua/bitstream/123456789/3496/1/%d0%90%d0%92%d0%a2%d0%9e%d0%a0%d0%95%d0%a4%d0%95%d0%a0%d0%90%d0%a2_%d0%94%d0%b0%d0%b2%d0%b8%d0%b4%d0%be%d0%b2%d0%b0%2009.11.2018_%d0%9e%d0%9a.pdf

Shykina, O. (2018). Diagnostics of the unity of Odessa’s small hotels by taksonomic analysis. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, 21, 723–732. Available at: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7141

Chernikova, I. B., Kvаshа, O. O., Kіrіlіevа, L. O. (2017). The Taxonomic Analysis of Development in the Accounting Strategy of Enterprises in the Restaurant Business. Biznes Inform, 2, 95–102. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2017_2_15

A European Agenda On Migration. Brussels. Available at: https://ec.europa.eu/anti-trafficking/sites/antitrafficking/files/communication_on_the_european_agenda_on_migration_en.pdf

State Statistics Service of Ukraine. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/

##submission.downloads##

Сторінки

133-150

Опубліковано

листопада 5, 2021

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Деталі щодо доступних видів видань: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-617-7319-37-4

Як цитувати

Іванова, Н., & Кожухова, Т. (ред.). (2021). Taxonomic analysis of strategic decisions for the development of the hotel and restaurant industry. в О. Чернега, Ю. Яковенко, А. Чепурнова, О. Макєєва, О. Нєізвєстна, В. Коверза, В. Котковський, Є. Тригубченко, Ю. Бочарова, Л. Шевченко, В. Барабанова, В. Янковський, Ю. Лижник, Ю. Воробйова, В. Кошель, Г. Горіна, Г. Богатирьова, О. Ніколайчук, С. Ревуцька, Н. Приймак, Р. Никифоров, О. Романуха, К. Хаврова, Н. Лохман, М. Кольчук, О. Кравцов, & Є. Клєвцов, ECONOMETRIC MODELING OF MANAGERIAL DECISIONS AT THE MACRO AND MICRO LEVELS (с. 133–150). Kharkiv: ПП "ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР". https://doi.org/10.15587/978-617-7319-37-4.ch7