EDUCATIONAL POLICY AND REFORMS: THE IMPACT OF GLOBALIZATION

Автори

Під редакцією Oksana Chaika
National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Україна
https://orcid.org/0000-0002-4317-9456

Ключові слова:

Штучний інтелект (ШІ), Освіта 4.0, цифрова трансформація, викладання англійської мови (ELT), викладання української мови (ULT), розробка курсів, персоналізація, адаптивне навчання, зворотний зв'язок та оцінювання, рівність та етичне управління, ChatGPT, Copilot, цифрова педагогіка, відкрита освіта, цифрові технології, освітній процес, навчальний заклад, учні, економіка щастя, управління людськими ресурсами, розвиток персоналу, вищий навчальний заклад, емоційне благополуччя, професійне вигорання, організаційна стійкість, рівень щастя, управління розвитком персоналу, «Економіка щастя», інноваційні практики управління, науково-педагогічний потенціал, університет, науково-педагогічні працівники, розвиток, академічна та інституційна автономія, економіка знань, заклади вищої освіти (ЗВО), студенти, європейські системи вищої освіти, викладацькі досягнення, дослідницькі досягнення, розвиток професійної компетентності, міжнародна діяльність, кар'єрне зростання, мотивація/стимулювання професійного розвитку, оцінювання

Короткий опис

Колективна монографія «Освітня політика та реформи: вплив глобалізації» об’єднує п’ять точок зору на трансформації, що формують освіту в 21 столітті, та розглядає одне з найактуальніших питань нашого часу: як системи освіти реагують на численні, часто суперечливі тиски, спричинені глобалізацією. Книга керується переконанням, що глобалізація — це не абстрактна сила, що діє поза освітою; це умова, за якої всі освітні суб’єкти зараз приймають рішення, домовляються про реформи та переосмислюють пріоритети. Ця умова є економічною та політичною, але також технологічною, культурною та глибоко людською. Поєднання концептуальних роздумів, емпіричних досліджень та практичних рекомендацій збагачує видання багаторівневим аналізом того, як глобальна динаміка відображається в національних стратегіях, інституційному управлінні та життєвому досвіді вчителів, студентів та академічного персоналу. Новизна монографії полягає в її інтегративній перспективі. У той час як багато існуючих досліджень глобалізації в освіті виділяють технологічні інновації, політичні рамки або інституційну реформу як окремі сфери дослідження, ця книга навмисно об’єднує їх. У п'яти розділах розглядаються штучний інтелект та цифрова педагогіка, траєкторії реформ у постсоціалістичних системах, філософські роздуми про людську гідність, управління персоналом крізь призму економіки щастя та розвиток академічного персоналу в умовах інституційної автономії. Ці статті не є паралельними розповідями. Вони виділяються як взаємопов'язані аналізи, які разом стверджують, що освітня реформа в епоху глобалізації може бути успішною лише тоді, коли вона поєднує інновації з гуманізмом, структурні зміни з розбудовою потенціалу та автономію з відповідальністю.

Україна позиціонується як центральний приклад дослідження не лише з контекстуальних причин, а й тому, що вона є прикладом конвергенції глобальних та локальних викликів. Українська вища освіта переживає постсоціалістичну трансформацію, узгодження з рамками Європейського простору вищої освіти та цифрове прискорення, і все це під надзвичайним тиском війни та дефіциту ресурсів. Ця перекриваюча динаміка робить Україну показовим прикладом того, як системи освіти адаптуються, протистоять та впроваджують інновації в умовах глобалізації. Уроки, винесені тут, виходять за межі національних кордонів: структурні прогалини, адаптивні стратегії та нормативні зобов'язання, що обговорюються в цій книзі, резонують з освітніми системами, що перебувають у перехідному періоді в усьому світі. У першому розділі розглядаються штучний інтелект, Освіта 4.0 та цифрова трансформація як рушійні сили педагогічних змін. У ньому задокументовано можливості адаптивних технологій для персоналізації, навчання на основі симуляцій та гнучких шляхів навчання, водночас висвітлюючи прогалини в цифровій компетентності та системній готовності. Автори стверджують, що Україна ризикує маргіналізацією в глобальній економіці знань, якщо грамотність у сфері штучного інтелекту не буде вбудована в освіту вчителів та підтримана національними стратегіями етичного управління. Важливо, що в цьому розділі ці виклики розглядаються в рамках ширших міжнародних дебатів, зазначаючи, що занепокоєння щодо прозорості, упередженості та справедливості є спільними для всього світу. Висновок очевидний: ШІ не є панацеєю, але за умови критичної інтеграції він може розширити можливості ефективної педагогіки, а не замінити їх.

У другому розділі аналізуються траєкторії реформ у постсоціалістичному та перехідному контекстах. Він виявляє повторювану закономірність: структурне узгодження з європейськими рамками, такими як Болонський процес, часто досягається швидко, але суттєві зміни в прозорості, навчанні, орієнтованому на студента, та інституційній підзвітності відстають. Розрив між прийняттям та впровадженням пояснюється бюрократичною інерцією, нестабільністю управління та обмеженими ресурсами. Автори виступають за стратегії реформ, які є поступовими, але кумулятивними, залежними від контексту, а не імітаційними, та оцінюються за змінами на практиці, а не за формальним дотриманням. Цей розділ робить внесок у порівняльну освіту, показуючи, що конвергенція не є лінійною, а умовною, і що змістовна реформа залежить від балансування глобальних стандартів з місцевими можливостями. Третій розділ пропонує філософські та антропологічні погляди на питання про те, хто є суб'єктом освіти в глобалізованому світі постправди. Він критикує інструментальне зведення освіти до економічних результатів та показників ефективності, попереджаючи, що це нехтує гуманістичною місією культивування гідності, відповідальності та свободи. Без такого обґрунтування реформи ризикують породити технічно кваліфікованих, але екзистенційно дезорієнтованих випускників. У розділі підкреслюється необхідність педагогічної практики, яка культивує судження, етичну діяльність та творення сенсу. Роблячи це, він додає до книги вирішальний нормативний вимір: освіта повинна залишатися відданою формуванню особистості, а не просто

створення людського капіталу. У четвертому розділі розглядається інституційне життя крізь призму економіки щастя. Спираючись на емпіричні дані українських університетів, а також порівняльні показники, він висвітлює парадокс, коли академічний персонал залишається глибоко відданим своїм ролям, проте системні стресові фактори, такі як робоче перевантаження, фінансова нестабільність та психологічне напруження, підривають добробут і, зрештою, інституційну стійкість. Автори визначають відсутність систематичної уваги до щастя як критичний прогалину в управлінні та пропонують конкретні заходи, включаючи управління за участю громадськості, системи визнання та гнучку організаційну культуру. Їхній висновок вражає, підкреслюючи, що університети, які ставляться до добробуту персоналу як до стратегічного ресурсу, мають кращі можливості для інновацій, конкуренції на світовому рівні та підтримки високого рівня.

П'ятий розділ базується на великомасштабному емпіричному дослідженні. На основі опитування 243 академічних співробітників з 11 університетів він досліджує розвиток науково-педагогічного потенціалу в умовах інституційної автономії. Респонденти наголосили на необхідності зменшення робочого навантаження, підвищення престижу наукової роботи, зміцнення дослідницької інфраструктури та розширення міжнародної співпраці. Розділ розкриває парадокс, за якого, хоча автономія формально надає університетам гнучкість, на практиці вона часто залишається недовикористаною через фінансові обмеження та управлінську інерцію. Автори стверджують, що розвиток персоналу має бути переосмислений як стратегічний пріоритет, підтриманий центрами професійного розвитку, прозорими системами оцінювання та сильнішими механізмами участі в дослідженнях. Інституційна автономія, на їхню думку, повинна бути підкріплена баченням та ресурсами для реалізації її потенціалу.
У цих розділах висвітлюються кілька перехресних тем. По-перше, глобалізація створює тиск на швидке впровадження структур та технологій, але перетворення на сталу практику відбувається повільно та нерівномірно. По-друге, розбудова потенціалу (цифрового, управлінського та етичного) є відсутньою ланкою, яка часто відділяє формальне дотримання від реальної трансформації. По-третє, реформи не можуть бути успішними без уваги до людського виміру: гідність, відповідальність та благополуччя не є необов'язковими, а є центральними для успіху в освіті. Нарешті, український випадок демонструє, що контексти руйнувань та переходу не є периферійними, а центральними для розуміння глобалізації в освіті, оскільки вони викривають як крихкість, так і адаптивні можливості систем, що перебувають під тиском. Наслідки є значними. Для політиків книга надає рекомендації щодо розробки реформ, які базуються на глобальній обґрунтованості, але мають локальне значення, уникаючи некритичного імпорту моделей, водночас узгоджуючи їх з міжнародними стандартами. Для університетів вона пропонує стратегії розвитку персоналу, інституційної стійкості та ефективного використання автономії. Для науковців це робить внесок у порівняльну освіту, представляючи Україну як приклад глобальної актуальності. Для практиків вона пропонує концептуальні інструменти та практичні стратегії для подолання технологічних змін, втоми від реформ та гуманістичних викликів у їхній повсякденній роботі.
Таким чином, внесок монографії є ​​як науковим, так і практичним. Вона збагачує міжнародну літературу, інтегруючи технологічний, політичний, філософський та управлінський аналіз в єдину структуру, а також надаючи конкретні рекомендації для установ та осіб, які приймають рішення. Вона демонструє, що реформу освіти в епоху глобалізації не можна звести до технічного коригування. Вона вимагає інвестицій у людей, узгодження глобальних структур та місцевих реалій, а також відданості гуманістичним цінностям. Досвід України в ширших дебатах дозволяє книзі запропонувати розуміння для будь-якої системи, яка бореться з обіцянками та ризиками глобалізації.
Підсумовуючи, «Освітня політика та реформи: вплив глобалізації» підтверджує, що глобалізація — це не просто тиск, який потрібно витримати. Це можливість переосмислити освіту інноваційним, стійким та орієнтованим на людину способом. Її оригінальність полягає в поєднанні емпіричних доказів, концептуальної чіткості та нормативного відображення в цілісну розповідь про майбутнє освіти. Його значення полягає в переконанні, що хоча контексти відрізняються, пошук реформ, які зберігають гідність, розширюють потенціал та сприяють інноваціям, є спільним глобальним завданням.

Розділи

Посилання

Richards, J. C., Rodgers, T. S. (2014). Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 270. https://doi.org/10.1017/9781009024532

Kvasova, O., Kavytska, T. (2014). The assessment competence of university foreign language teachers: A Ukrainian perspective. Language Learning in Higher Education, 4 (1), 159–177. https://doi.org/10.1515/cercles-2014-0010

Bilianska, M., Kolodyazhna, A., Shuhailo, Y., Bohoslavets, L. (2021). Peculiarities of the Ukrainian Language as a Foreign Language Teaching in the Conditions of Distance Learning. Proceedings of the International Conference on New Trends in Languages, Literature and Social Communications (ICNTLLSC 2021). Atlantis Press, 244–254. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210525.029

Brown, H. D. (2014). Principles of language learning and teaching: A course in second language acquisition. San Francisco: Pearson Education; San Francisco State University, 347.

Kharitonenko, L. (2022). Innovations and traditions in Ukrainian language teaching at the educational establishments of Ukraine: cases, models of the future. Futurity Education, 2 (1), 68–85. https://doi.org/10.57125/FED.2022.25.03.7

Chaika, O., Chahrak, N., Zhumbei, M., Apelt, H., Kopchak, L., Litvinova, A. (2021). Peda­gogical framework for poly multicultural education of foreign language students seeking a degree in teaching. International Journal of Health Sciences, 5 (3), 605–616. https://doi.org/10.53730/ijhs.v5n3.2618

Nunan, D. (1991). Communicative Tasks and the Language Curriculum. TESOL Quarterly, 25 (2), 279–295. https://doi.org/10.2307/3587464

Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University Press, 27–33.

Chaika, O. (2023). Multicultural Education in Foreign Language Teaching: Task-Based Approach. International Journal of Social Science and Human Research, 6 (3), 1476–1482. https://doi.org/10.47191/ijsshr/v6-i3-18

Lewis, M. (1993). The lexical approach. The State of ELT and a Way Forward. Hove: Language Teaching Publications, 223. Available at: https://www.scribd.com/document/482737921/Lewis-Michael-the-lexical-approach

Richards, J. C. (2015). Key issues in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 826. Available at: https://www.professorjackrichards.com/wp-content/uploads/Key-Issues-in-Language-Teaching-Reviewed-by-Le-Van-Canh.pdf

Bogush, A. M., Korolova, T. M., Popova, O. V. (2020). Foreign Language Education Standards: Ukrainian Dimension. Universal Journal of Educational Research, 8 (4), 1261–1272. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080417

Shramko, R., Stepanenko, M., Pedchenko, S., Pryima, L., Komlyk, N. (2023). Teaching Ukrainian as foreign language (TUkFL) at pedagogical university: Innovations and perspectives. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research, 13 (2), 222–227. https://doi.org/10.33543/j.1302.222227

Celce-Murcia, M., Brinton, D. M., Snow, M. A. (2014). Teaching English as a second or foreign language. Boston: Heinle ELT.

Chaika, O., Sharmanova, N. (2023). Innovative efficiency models in foreign language communication: lifelong learning and multiculturalism. Lifelong learning: models and methods of implementation. Kharkiv: PC TECHNOLOGY CENTER, 59–88. doi: https://doi.org/10.15587/978-617-7319-70-1.ch3

Dalimunthe, N. H., Widyantoro, A., Widiarti, Y., Islamiaty, D. (2023). Communicative games: Their implementation to improve students' speaking skills. International Journal of Contemporary Studies in Education (IJ-CSE), 2 (3), 168–175. https://doi.org/10.56855/ijcse.v2i3.617

Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond methods: Macrostrategies for language teaching. New Haven, London: Yale University Press, 352. Available at: https://www.ugr.es/~isanz/archivos_m3thodology/kumaravidelulibrocap1.pdf

Chaika, O., Domina, V., Nikolaienko, S., Fedosii, O. (2023). Zero tolerance to plagiarism in multicultural teamwork: Challenges for English-speaking non-EU and EU academics. World Journal of English Language, 13 (4), 14–22. https://doi.org/10.5430/wjel.v13n4p14

Bevz, O., Gembaruk, A., Zabolotna, O. (2018). Teaching and learning English can be different: introducing new methodology curriculum. Inspiring Professional Excellence in Teaching Languages. Bălţi: S. n. Tipogr. "Indigou Color", 22–32. Available at: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/22-32_8.pdf

Wang, R. (2019). Research on Artificial Intelligence Promoting English Learning Change. Advances in Social Science, Education and Humanities Research. Suzhou City, China: Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/emehss-19.2019.79

Wang, Z., Cui, T., Cai, S., Ren, S. (2021). Team reflexivity, individual intellectual capital, and employee innovative behavior: a multilevel moderated mediation. Journal of Intellectual Capital, 23 (6), 1276–1295. https://doi.org/10.1108/jic-11-2020-0362

Sun, Z., Anbarasan, M., Kumar, D. (2020). Design of an online intelligent English teaching platform based on artificial intelligence techniques. Computational Intelligence, 37 (3), 1166–1180. https://doi.org/10.1111/coin.12351

Sharadgah, T., Sa'di, R. (2022). A systematic review of research on the use of artificial intelligence in English language teaching and learning (2015–2021): What are the current effects? Journal of Information Technology Education Research, 21, 337–377. https://doi.org/10.28945/4999

Mukhallafi, T. R. A. (2020). Using Artificial Intelligence for Developing English Language Teaching / Learning: An Analytical Study from University Students' Perspective. International Journal of English Linguistics, 10 (6), 40–53. https://doi.org/10.5539/ijel.v10n6p40

Fitria, T. (2021). The use of technology based on artificial intelligence in English teaching and learning). Elt Echo the Journal of English Language Teaching in Foreign Language Context, 6 (2), 213–233. https://doi.org/10.24235/eltecho.v6i2.9299

Gilson, A., Safranek, C. W., Huang, T., Socrates, V., Chi, L., Taylor, A., Chartash, D. (2023). How does Chatgpt perform on the United States medical licensing examination? The implications of large language models for medical education and knowledge assessment. JMIR Medical Education, 9, e45312. https://doi.org/10.2196/45312

Zilberman, A. (2019). AI and Learning: The Latest Learning Methodology. eLearning Industry. Available at: https://elearningindustry.com/artificial-intelligence-best-tool-learning-english

Sallam, M. (2023). Chatgpt utility in healthcare education, research, and practice: a systematic review on the promising perspectives and valid concerns. Healthcare, 11 (6), 887. https://doi.org/10.3390/healthcare11060887

Hu, X., Cai, Z., Olney, A. (2019). Semantic Representation and Analysis (SRA) and Its Application in Conversation-Based Intelligent Tutoring Systems (CbITS). Learning Science: Theory, Research, and Practice. Publishing: McGraw-Hill Education, 103–126. Available at: https://bpb-us-w2.wpmucdn.com/blogs.memphis.edu/dist/d/2954/files/2020/02/Hu2019-SRA.pdf

Maas, M. J., Hughes, J. M. (2020). Virtual, augmented and mixed reality in K–12 education: A review of the literature. Technology, Pedagogy and Education, 29 (2), 231–249. https://doi.org/10.1080/1475939X.2020.1737210

Ravenscroft, A., Richards, P. Bunce, M.; Malloch, M., Evans. K., Cairns, L., O' Connor, B. (Eds.) (2022). Education 4.0: Is characterising and harmonising intelligences a way of thinking about a Pedagogy 4.0 for higher education, Final Chapter (40). The Sage Handbook of Learning and Work. Sage, 653–669. Available at: https://repository.uel.ac.uk/download/06908b53d78d1de277d941829e06f2b8e825ef85998ccffde5bb5e1224d1cf46/402483/AR-ch.40edited-late-draft-rv-V2.pdf

Holmes, W., Bialik, M., Fadel, C. (2023). Artificial intelligence in education. Globethics Publications, 621–653. https://doi.org/10.58863/20.500.12424/4276068

Maghsudi, S., Lan, A., Xu, J., van Der Schaar, M. (2021). Personalized education in the artificial intelligence era: what to expect next. IEEE Signal Processing Magazine, 38 (3), 37–50. https://doi.org/10.48550/arXiv.2101.10074

Pratama, M. P., Sampelolo, R., Lura, H. (2023). Revolutionizing education: harnessing the power of artificial intelligence for personalized learning. Klasikal: Journal of Education, Language Teaching and Science, 5 (2), 350–357. https://doi.org/10.52208/klasikal.v5i2.877

Yin, Z. (2023). Applying Artificial Intelligence (AI) in a Tutoring System for supporting students' English language learning in Hong Kong middle school. Hong Kong: The Education University of Hong Kong. Available at: https://educoll.lib.eduhk.hk/records/applying-artificial-intelligence-ai-in-a-tutoring-system-for-supporting-QjObAPqh

Qian, R., Sengan, S., Juneja, S. (2022). English language teaching based on big data analytics in augmentative and alternative communication system. International Journal of Speech Technology, 25 (2), 409–420. https://doi.org/10.1007/s10772-022-09960-1

Crompton, H., Edmett, A., Ichaporia, N., Burke, D. (2024). AI and English language teaching: Affordances and challenges. British Journal of Educational Technology. https://doi.org/10.1111/bjet.13460

Chaika, O. (2023). The role of artificial intelligence in higher education. Youth and Market, 6-7 (214-215), 69–74. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.287898

Abrenilla, E. M., Redido, C., Abendan, C. F., Kilag, O. K. (2023). The Next Chapter of ELT: Embracing AI-Infused Pedagogies and Evolving Educational Strategies in the Post-Pandemic Landscape. Excellencia: International Multi-disciplinary Journal of Education, 1 (5), 124–135. Available at: https://multijournals.org/index.php/excellencia-imje/article/view/106

Palamar, S., Brovko, K., Semerikov, S. O. (2023). Enhancing Foreign Language Learning in Ukraine: Immersive Technologies as Catalysts for Cognitive Interest and Achievement. Information Technology and Implementation (IT&I–2023, November 20–21). Kyiv, 69–81. Available at: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/48602/

Graesser, A., McNamara, D. (2010). Self-regulated learning in learning environments with pedagogical agents that interact in natural language. Educational Psychologist, 45 (4), 234–244. https://doi.org/10.1080/00461520.2010.515933

Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. Instructional technology and distance education, 2 (1), 3–10. Available at: https://jotamac.typepad.com/jotamacs_weblog/files/Connectivism.pdf

Vygotsky, L. S., Cole, M. (Eds.) (1978). Mind in society: Development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press.

Grubišić, A., Stankov, S., Žitko, B. (2015). Adaptive courseware: A literature review. Journal of universal computer science, 21 (9), 1168–1209. Available at: http://161.53.22.65/datoteka/783247.JUCS2015_grubisic_stankov_zitko.pdf

Ferguson, R., Buckingham Shum, S. (2012). Social Learning Analytics: Five Approaches. Proceedings of the 2nd international Conference on Learning Analytics and Knowledge. New York: ACM Press, 23–33. https://doi.org/10.1145/2330601.2330616

Plucker, J. A. (Ed.) (2022). Creativity and innovation: Theory, research, and Practice. New York: Routledge, 370. Available at: https://www.homeworksmontana.com/wp-content/uploads/2022/09/20201207030946creativity_and_innovation_theory__research_and_practice.pdf.pdf

Johnson, W. L., Lester, J. C. (2016). Face-to-Face Interaction with Pedagogical Agents, Twenty Years Later. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 26, 25–36. https://doi.org/10.1007/s40593-015-0065-9

Woolf, B. P. (2010). Building intelligent interactive tutors: Student-centered strategies for revolutionizing e-learning. San Francisco: Morgan Kaufmann, 480. Available at: https://dl.acm.org/doi/10.5555/2155693

Baranwal, D. (2022). A Systematic Review of Exploring the Potential of Teachable Agents in English Learning. Pedagogical Research, 7 (1). https://doi.org/10.29333/pr/11553

Dillenbourg, P., Järvelä, S., Fischer, F. (2009). The evolution of research on computer-supported collaborative learning: From design to orchestration. Technology-Enhanced Learning. Springer, 3–19. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9827-7_1

Parrish, P., Wilson, B. (2008). A design and research framework for learning experience. Proc. AECT 2008. Available at: https://www.academia.edu/1141738/A_Design_and_Research_Framework_for_Learning_Experience

Svyrydiuk, V., Bodyk, O., Kalinina, L., Prokopchuk, N., Khrystych, N. (2024). The digital frontier: Strategies and tools for cultivating educational-strategic competence for pre-service teachers. Information Technologies and Learning Tools, 101 (3), 1–14. https://doi.org/10.33407/itlt.v101i3.5547

Kremen, V., Sysoieva, S., Bekh, I., Voznesenska, O., Havrysh, N., Honchar, L. et al. (2022). The concept of education of children and youth in the digital space. Herald of the Na­tional Academy of Educational Sciences of Ukraine, 4 (2), 1–30. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4206

Bykov, V. Yu. (2008). Modeli orhanizatsiinykh system vidkrytoi osvity. Kyiv: Atika, 684.

Guide to measuring information and communication technologies (ICT) in education (2009). UNESCO. Institute for Statistics. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000186547

Jenkins, H. (2009). Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. MIT Press. Available at: http://library.oapen.org/handle/20.500.12657/26083

Sbruieva, A. A. (2021). Comparative Higher Education: National, European and Global Contexts. Sumy: SumDPU imeni A. S. Makarenka, 319.

Kremen, V., Bykov, V., Liashenko, O., Lytvynova, S., Lugovyi, V., Malovanyi, Y. et al. (2022). Scientific and methodological provision of digitalisation of education in ukraine: status, problems, prospects. Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 4 (2), 1–49. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4223

Mokrіev, M. V. (2013). Іnformatcіina pіdtrimka distantcіinogo navchannia v sіlskogospodarskomu doradnitctvі. Sovremennye napravleniia teoreticheskikh i prikladnykh issledovanii "2013", 1, Odessa: KUPRIENKO, 87–91.

Bykov, V. Yu., Burov, O. Yu., Hurzhii, A. M., Zhaldak, M. I., Leshchenko, M. P., Lytvynova, S. H. et al. (2019). Rozvytok teoretychnykh osnov informatyzatsii osvity ta praktychna reali­zatsiia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v osvitnii sferi Ukrainy. Zhytomyr: ZhDU im. I. Franka, 214.

Sysoieva, S. (2021). Tsyfrovizatsiia osvity: pedahohichni priorytety. Osvita i suspilstvo, 10–11, 8–9. Available at: https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/2545/ Last accessed: 04.04.2023

Khudaverdiieva, V. (2022). Trends in the digital transformation of education in modern conditions. Pedahohichni nauky ta osvita, XL–XLI, 102–109.

Pylaieva, T. V. (2013). Orhanizatsiino-pedahohichna struktura Vidkrytoho universytetu Velykoi Brytanii. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 28 (81), 279–284.

Maiboroda, O. V. (2011). Distance education as a priority direction in post secondary education. Information Technologies and Learning Tools, 25 (5). https://doi.org/10.33407/itlt.v25i5.452

Shunevych, B. I. (1970). Tendencies of distance learning development at foreign higher schools. Information Technologies and Learning Tools, 7 (3). https://doi.org/10.33407/itlt.v7i3.122

Tsentry dystantsiinoho navchannia. Available at: http://vnz.org.ua/dystantsijna-osvita/tsentry-do

Luzik, E., Demchenko, N., Proskurka, N. (2020). World models of higher education in the system of distance learning. Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia, 2 (17), 41–47.

Bychko, H., Vakulenko, T., Lisova, T., Mazorchuk, M., Tereshchenko, V., Rakov S. et al.; Tereshchenko, V., Klymenko, I. (Eds.) (2023). Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2022. Kyiv, 395.

Ovcharuk, O., Ivaniuk, I., Hrytsenchuk, O., Malytska, I. (2023). Rezultaty onlain-opytuvannia "Hotovnist i potreby vchyteliv shchodo vykorystannia tsyfrovykh zasobiv ta IKT v umovakh viiny: 2023". Analitychnyi zvit. ITsO NAPN Ukrainy, 81.

Ovcharuk, O. (2024). Organization of teachers' surveys regarding readiness to use ict during wartime in Ukraine. Academic Notes Series Pedagogical Science, 1 (212). https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-212-29-35

Doslidzhennia yakosti orhanizatsii osvitnoho protsesu v umovakh viiny u 2023/2024 navchalnomu rotsi (2024). Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy, 71. Available at: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/05/Zvit_Osvita_pid_chas_viyni_2023_SQE-22.05.2024.pdf

Navchalni vtraty: sutnist, prychyny, naslidky ta shliakhy podolannia": analitychnyi material vid fakhivtsiv. UTsOIaO. Available at: http://surl.li/goznk

Sikora Я., Ivanova С., Kilchenko А. (2024). Development of digital competence of researchers' using open education and scientific information systems: domestic experience. Education. Innovation. Practice, 12 (5), 73–79. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i5-011

Vseukrainske doslidzhennia vykorystannia ShI u shkilnii osviti. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2023/12/20/Vseukranske.doslidzhennya.vykorys-tannya.20.12.2023.pdf

Hodunova, A., Tolochko, S. (2023). Monitoring study of teenagers perception of technologies with artificial intelligence. Perspektyvy Ta Innovatsii Nauky, 12 (30), 185–195. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-12(30)-185-195

Doslidzhennia tsyfrovoi hramotnosti v Ukraini (2023). Ministerstvo tsyfrovoi transformatsii Ukrainy. Available at: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/1/8800-ua_cifrova_gramotnist_naselenna_ukraini_2023.pdf

Aroles, J., Küpers, W. (2021). Towards an integral pedagogy in the age of ‘digital Gestell': Moving between embodied co-presence and telepresence in learning and teaching practices. Management Learning, 53 (5), 757–775. https://doi.org/10.1177/13505076211053871

Boczar, A., Jordan, S. (2021). Continuity during COVID: Critical digital pedagogy and special collections virtual instruction. IFLA Journal, 48 (1), 99–111. https://doi.org/10.1177/03400352211023795

Waddell, M., Clariza, E. (2018). Critical digital pedagogy and cultural sensitivity in the library classroom: Infographics and digital storytelling. College & Research Libraries News, 79 (5), 228–233. https://doi.org/10.5860/crln.79.5.228

Bykov, V. Yu., Leshchenko, M. P. (2016). Digital humanistic pedagogy: relevant problems of scientific research in the field of using ICT in education. Information Technologies and Learning Tools, 53(3), 1. https://doi.org/10.33407/itlt.v53i3.1417

Exploring the digital pedagogy toolkit. Helping academics to make informed choices when embedding digital into the curriculum (2020/2021). JISC. Available at: https://www.jisc.ac.uk/guides/digital-pedagogy-toolkit

Kukulska-Hulme, A., Bossu, C., Charitonos, K., Coughlan, T., Ferguson, R., FitzGerald, E. et al. (2022). Innovating Pedagogy 2022: Open University Innovation Report 10. Milton Keynes: The Open University.

Selwyn, N., Hillman, T., Eynon, R., Ferreira, G., Knox, J., Macgilchrist, F., Sancho-Gil, J. M. (2019). What's next for Ed-Tech? Critical hopes and concerns for the 2020s. Learning, Media and Technology, 45 (1), 1–6. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1694945

Istrate, O. (2022). Digital Pedagogy. Definition and Conceptual Area. Journal of Digital Pedagogy, 1 (1), 3–10. https://doi.org/10.61071/jdp.0313

Suárez-Guerrero, C., Gutiérrez-Esteban, P., Ayuso-Delpuerto, D. (2024). Digital Pedagogy. Systematic Review of the Concept. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 36 (2), 157–178. https://doi.org/10.14201/teri.31721

Anitha S., Vijaya K. B. Effectiveness of digital pedagogy in higher education: A quasi-experimental study. Education and Information Technologies, 26 (1), 159–174. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10313-5

Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M., Jones, K. (2010). Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-analysis and Review of Online Learning Studies. US Department of Education. Available at: https://www.ed.gov/sites/ed/files/rschstat/eval/tech/evidence-based-practices/finalreport.pdf

Huang R., Chen G., Wu J., Chen Y. The effectiveness of blended learning for secondary school students: A meta-analysis. Journal of Educational Computing Research, 58 (6), 1251–1273. https://doi.org/10.1177/0735633120917809

Dhakal, B. P. (2023). Digital Pedagogy: An effective Model for 21st Century Education. Academic Journal of Mathematics Education, 5 (1), 1–9. https://doi.org/10.3126/ajme.v5i1.54534

Learning about artificial intelligence: A hub of MIT resources for K-12 students (2020). MIT Media Lab. Available at: https://news.mit.edu/2020/learning-about-artificial-intelligence-hub-of-mit-resources-k-12-students-0407

Vasiuk, O., Kondratenko, Ya. (2021). Model of using electronic training resources in professionaltraining of future welders. Youth & market, 9 (195), 27–32. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.240143

Semeniako, Yu. (2019). Vplyv informatsiinoho prostoru na osobystist dytyny doshkilnyka. Praktychna mediahramotnist: mizhnarodnyi dosvid ta ukrainski perspektyvy. Kyiv: Tsentr Vilnoi Presy, Akademiia ukrainskoi presy, 82–93.

Kindrat, I. R. (2013). Influence of Modern Mediaspace for the Formation of Philosophical Concepts Child of Pre-school Age. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka, 13 (3), 97–110.

Hurevych, R. S., Kademiia, M. O. (2006). Informatsiino-telekomunikatsiini tekhnolohii v nachalnomu protsesi ta naukovykh doslidzhenniakh: navchalnyi posibnyk dlia studentiv pedahohichnykh VNZ i slukhachiv instytutiv pisliadyplomnoi osvity. Kyiv: "Osvita Ukrainy", 390.

Zhurba, K. O., Kanishevska, L. V., Malynoshevskyi, R. V., Kharchenko, N. V., Fedorenko, S. V. (2022). Vykhovannia ditei ta molodi u tsyfrovomu prostori. Kyiv, 124.

Lytovchenko, I. V., Maksymenko, S. D., Boltivets, S. I., Chepa, M.-L. A., Buhaiova, N. M. (2010). Dity v Interneti: Yak navchyty bezpetsi u virtualnomu sviti. Kyiv: Vydavnytstvo: TOV "Vydavnychyi budynok "Avanpost"-Prym, 48.

Savchenko, L. (2017). Klipove myslennia ta shkola: sumishchaiuchy nesumisne. Osvita.UA. Available at: https://osvita.ua/school/57359/

Kanishevska, L., Lesyk, A. (2023). Formation of safe behaviour of primary school students in the digital space. Scientific Papers of Berdiansk State Pedagogical University Series Pedagogical Sciences, 1 (1), 115–121. https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-115-121

Petrushko, H. V. (2020). Mistse i rol internetu u zhytti molodshykh shkoliariv. Innovatsii u roboti vchytelia pochatkovykh klasiv: vyklyky i realii NUSh. Lviv: Tsentr Prohresyvnoi osvity "Henezum", 203.

Alieksieienko, T. F., Honchar, L. V., Kanishevska, L. V., Rohovets O. V.; Shakhrai, V. M. (Ed.) (2019). Zhyttia pidlitka yak tsinnist: porada vchyteliam i batkam. Kyiv, 100.

Kanishevska, L., Shakhrai, V. (2022). Featuresof education in school and family under the condition of digitalization. Perspektyvy ta Innovatsii Nauky, 4 (9). https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-144-155

Biesta, G. (2022). World-centred education: A view for the present. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003091440

Han, B.-C. (2022). The disappearance of rituals: A topology of the present. Polity Press. https://politybooks.com/bookdetail/?isbn=9781509549921

Rizvi, F., & Lingard, B. (2010). Globalising education policy. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203844846

McIntyre, L. (2018). Post-truth. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/11498.001.0001

Vervaeke, J., Ferraro, A., & Webber, J. (2020). Awakening from the meaning crisis [Lecture series]. University of Toronto. Available at: https://www.youtube.com/playlist?list=PLND1JCRq8Vuh3fVYZkzgiN9Xz0icdgs-

Nussbaum, M. C. (2010). Not for profit: Why democracy needs the humanities. Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400883504

Welsch, W. (1997). Undoing aesthetics. SAGE Publications. Available at: https://us.sagepub.com/en-us/nam/undoing-aesthetics/book205663

Han, B.-C. (2017). Psychopolitics: Neoliberalism and new technologies of power. Verso Books. Available at: https://www.versobooks.com/products/2234-psychopolitics

Levinas, E. (1969). Totality and infinity: An essay on exteriority. Duquesne University Press. Available at: https://www.dupress.duq.edu/products/totality-and-infinity

Ball, S. J. (2012). Global education inc.: New policy networks and the neo-liberal imaginary. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203817635

Illouz, E. (2007). Cold intimacies: The making of emotional capitalism. Polity Press. Available at: https://politybooks.com/bookdetail/?isbn=9780745634245

Krymskyi, S. B. (2003). Under Sofia's signature: Selected philosophical works. Lybid. h Available at: ttps://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/KRYMSKYJ_SOFIA.pdf

Honneth, A. (1996). The struggle for recognition: The moral grammar of social conflicts. MIT Press. Available at: https://mitpress.mit.edu/9780262581479/the-struggle-for-recognition

Lieberman, M. D. (2013). Social: Why our brains are wired to connect. Crown Publishing. Available at: https://www.penguinrandomhouse.com/books/220880/social-by-matthew-d-lieberman/

Foucault, M. (1977). Discipline and punish: The birth of the prison. Vintage Books. Available at: https://archive.org/details/foucault-michel-discipline-and-punish-the-birth-of-the-prison-1977-1995

Ricoeur, P. (1992). Oneself as another. University of Chicago Press, 160.

Buber, M. (1970). I and Thou. Charles Scribner's Sons, 596.

Welsch, W. (1995). Reason: Contemporary Criticism of Reason and the Concept of Transversal Reason. Suhrkamp, 328.

Benjamin, W.; Arendt. H. (Ed.) (1968). The work of art in the age of mechanical reproduction. Illuminations, 296.

Gumbrecht, H. U., Ivashchenko, I. (2019). Meaning of presence. Sententiae, 38 (1), 137–152. https://doi.org/10.22240/sent38.01.137

Krymskyi, S. B. (2003). Zapytannia filosofskykh smysliv. Parapan, 396.

Palmer, P. J. (2007). The courage to teach: Exploring the inner landscape of a teacher’s life. Jossey-Bass, 254.

Gadamer, H.-G. (2004). Truth and method. Continuum, 524.

Gumbrecht, H. U. (2004). Production of presence: What meaning cannot convey. Stanford University Press, 184.

Freire, P. (2000). Pedagogy of the oppressed. Continuum, 316.

Kymlicka, W. (2002). Contemporary political philosophy: An introduction. Oxford University Press, 256.

Nussbaum, M. C. (2013). Political emotions: Why love matters for justice. Harvard University Press, 428.

Rosa, H. (2019). Resonance: A sociology of our relationship to the world. Polity Press, 316.

Merleau-Ponty, M. (2012). Phenomenology of perception. Routledge, 180.

World Health Organisation. (2022). Impact of war in Ukraine on mental health. Available at: https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/impact-of-war-in-ukraine-on-mental-health

Substance Abuse and Mental Health Services Administration. (2014). Concept of trauma and guidance for a trauma-informed approach. U.S. Department of Health and Human Services. Available at: https://ncsacw.samhsa.gov/userfiles/files/SAMHSA_Trauma.pdf

Henshaw, L. A. (2022). Building trauma-informed approaches in higher education. Behavioral Sciences, 12 (10), 368. https://doi.org/10.3390/bs12100368

Vogel, S., Schwabe, L. (2016). Learning and memory under stress. NPJ Science of Lear­ning, 1, 16011. https://doi.org/10.1038/npjscilearn.2016.11

van der Kolk, B. A. (2014). The body keeps the score: Brain, mind, and body in the healing of trauma. Viking, 420.

Hlibovytskyi, Y. (2023). Ukrainians' trust issue: The impact of war and totalitarian trauma. Svidomi. Available at: https://svidomi.in.ua/en/page/ukrainians-trust-issue-the-impact-of-war-and-totalitarian-trauma

Lim, A. (2024). Introducing the AU English Department. Andrews University Student Movement. Available at: https://www.andrews.edu/life/student-movement/issues/2024-10-25/ae_english.html

Foiles, J. (2018). Does every silence need to be filled? Psychology Today. Available at: https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-thing-with-feathers/201802/does-every-silence-need-to-be-filled

Ukrainian Education Cluster. (2023). Trauma-informed education in Ukrainian universities: Emerging strategies. Available at: https://educationcluster.org.ua/trauma-informed-strategies-ua

Freud, S. (1923). The ego and the id. Hogarth Press, 160.

Jung, C. G. (1959). Aion: Researches into the phenomenology of the self. Princeton University Press, 256.

Kegan, R. (1982). The evolving self: Problem and process in human development. Harvard University Press, 188.

Winnicott, D. W. (1960). The maturational processes and the facilitating environment. International Universities Press, 210.

Fromm, E. (1941). Escape from freedom. Farrar & Rinehart, 456.

Kegan, R. (1994). In over our heads: The mental demands of modern life. Harvard University Press, 328.

Hooks, b. (1994). Teaching to transgress: Education as the practice of freedom. Routledge. 320.

Declaration of Independence (1776). The U.S. National Archives and Records Administration. Available at: https://www.archives.gov/founding-docs/declaration

Zghurovskyi, M. (2006). Ukraina u hlobalnykh vymirakh staloho rozvytku. Dzerkalo tyzhnia. Ukraina, 19 May 2006. Available at: https://zn.ua/ukr/science/ukrayina_u_globalnih_vimirah_stalogo_rozvitku.html

Purii, R., Lushch, U. (2019). Planuvannia shchaslyvoho zhyttia. Litopys, 168.

Allen, M. (2025). Axios AM Deep Dive. Axios Media Inc. Available at: https://www.axios.com/newsletters/axios-deep-dives

Helliwell, J. F., Huang, H., Sun Wang, Sh., Norton, M. (2020). Statistical Appendix for Chapter 2 of World Happiness Report 2020, 78. Available at: https://files.worldhappiness.report/WHR20_Statistical_Appendix_01.pdf

Slotina-Chorna, V. (2020). Happiness deficit in a turbulent society. Happiness and Contemporary Society: Conference Proceedings Volume (Lviv, March, 20–21, 2020), 242–243. https://doi.org/10.31108/7.2020.64

Shulha, M. (2018). Zbii sotsialnoi matrytsi. Institute of Sociology of National Acadeny of Sciences of Ukraine, 282.

Yarmolenko, Yu. (2020). Happiness and sociopolitical development. Happiness And Contemporary Society: Conference Proceedings Volume (Lviv, March, 20–21, 2020), 301–304. https://doi.org/10.31108/7.2020.79

Vorobiov, E., Demchenko, T. (2013). The economics of happiness as the new economic paradigm. Visnyk kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina, 1086, 74–77. Available at: https://international-relations-tourism.karazin.ua/themes/irtb/resources/74e10c02eaa1e2228e314d59e3a466a5.pdf

Neshchasni liudy bilshe skhylni do populizmu – doslidzhennia. (2019). LB.UA. Available at: https://lb.ua/news/2019/09/13/437197_neschastnie_lyudi_bolshe_podverzheni.html

Resolution 65/309. Happiness: towards a holistic approach to development (2011). General Assembly of United Nations. Available at: https://docs.un.org/en/A/RES/65/309

Olha Cheromukhina, O. Indeks shchastia: v sviti ta v Ukraini. Available at: https://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=993&page=1

Sas, N., Samarska, L. (2020). Analysis of the subjective component of the happiness index. Happiness And Contemporary Society: Conference Proceedings Volume (Lviv, March, 20–21, 2020), 225–228. https://doi.org/10.31108/7.2020.60

Selye, H. (1956). The Stress of Life. McGraw-Hill Book Company, 356.

Olds, J., Milner P. (1954). Positive reinforcement produced by electrical stimulation of septal area and other regions of rat brain. Journal of Comparative and Physiological Psycho­logy, 47 (6), 419–427. https://doi.org/10.1037/h0058775

Sato, W., Kochiyama, T., Uono, S., Sawada, R., Kubota, Y., Yoshimura, S., Toichi, M. (2016). Structural Neural Substrates of Reading the Mind in the Eyes. Frontiers in Human Neuroscience, 10, 151. https://doi.org/10.3389/fnhum.2016.00151

Druzenko, H. (Ed.) (2010). Konstytutsiini akty Yevropeiskoho Soiuzu. KIS, 536.

Sas, N., Samarskaya, L. (2020). Kharakterystyka soderzhanyia arkhetypov schastia. Sotsyalno-psykholohycheskye problemы sovremennoho obshchestva y cheloveka: puty reshenyia, 25–29.

Kozlowski, D. (2017). What is hedonism and how does it affect your health? The Conversation. Available at: https://theconversation.com/what-is-hedonism-and-how-does-it-affect-your-health-78040

Karhina, N. (2019). Hedonistic and eudemonistic understanding of psychological well-being: benefits and weaknesses. Theory and practice of modern psychology, 4 (1), 27–31. https://doi.org/10.32840/2663-6026.2019.4-1.5

Baudrillard, J. (1976). L'échange symbolique et la mort. Gallimard, 347.

Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., Griffin, S. (1985). The Satisfaction With Life Scale. Journal of Personality Assessment, 49 (1), 71–75. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13

Diener, E., Diener, C. (1996). Most people are happy. Psychological Science, 7 (3), 181–185. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.1996.tb00354.x

Seligman, M. E.P. (2002). Authentic happiness: using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. The Free Press, 363.

Saotome, M. (1993). Aikido and the harmony of nature. Shambhala, 251.

My ne mozhemo hovoryty pro shchaslyvykh hromadian, ne prybravshy zi shkoly strakh (2019). Ministry of Education and Science of Ukraine. Available at: https://mon.gov.ua/news/mi-ne-mozhemo-govoriti-pro-shchaslivikh-gromadyan-ne-pribravshi-zi-shkoli-strakh-ganna-novosad

Voloshok, O., Nozdrina, L. (2020). Results of the Research "Happiness at the University". Happiness And Contemporary Society: Conference Proceedings Volume (Lviv, March, 20–21, 2020), 283–87. https://doi.org/10.31108/7.2020.75

Danyliuk, I., Kuprieieva, O. (2020). Psychological Well-Being in the Space of Students' Self-Realization. Happiness And Contemporary Society: Conference Proceedings Volume (Lviv, March, 20–21, 2020), 63–66. https://doi.org/10.31108/7.2020.14

Plakhotniuk, N., Levkivska, K., Makarevych, O., Kravchenko, A., (2024). Emotional burnout of modern university professors: issues and ways to overcome. Academic Visions, 31, 1–10. https://doi.org/10.5281/zenodo.11124566

Kovtun, A. (2024). Emotsiine vyhorannia naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv pid chas viiskoho stanu. Profesiine ta emotsiine vyhorannia uchasnykiv osvitnoho protsesu pid chas kryzovykh i transformatsiinykh protsesiv, 66-69.

Kyslenko, O., Avramchenko, S. (2020). Happiness Formula. Happiness And Contemporary Society: Conference Proceedings Volume (Lviv, March, 20–21, 2020), 144–146. https://doi.org/10.31108/7.2020.36

Carnegie, D. (2022). How to Stop Worrying and Start Living. DigiCat, 363.

Frankl, V. E. (2008). Man's Search for Meaning. Penguin Random House UK, 160.

Covey, S. R. (1990). The 7 Habits of Highly Effective People. Free Press, 358.

Appelo, J. (2010). Management 3.0: Leading Agile Developers, Developing Agile Leaders. Addison-Wesley Professional, 454.

Appelo, J. (2016). Managing for Happiness: Games, Tools, and Practices to Motivate Any Team. Wiley, 304.

Adner, R. (2017). Ecosystem as Structure: An Actionable Construct for Strategy. Journal of Management, 43 (1), 39–58. https://doi.org/10.1177/0149206316678451

Management 3.0. Available at: https://management30.com/

Horbulin, V. (Ed.) (2017). Svitova hibrydna viina: ukrainskyi front. Folio, 496.

Imai, M. (1986). Kaizen: Kaizen: The Key To Japan's Competitive Success. McGraw-Hill Education, 260.

Illiashenko, S., Shipulina, Yu., Illiashenko N., Komarnicka, G. (2017). Knowledge management in the system of organization's innovative development. Marketing and Management of Innovations, 1, 231–241. https://doi.org/10.21272/mmi.2017.1-21

Hrynenko, O. (2015). Osoblyvosti orhanizuvannia innovatsiinoi diialnosti v orhanizatsii. Elektronnyi naukovyi visnyk "Kerivnyk.INFO". Available at: https://kerivnyk.info/2015/01/grynenko.html

Smyrnov, Yu. (2018). Nevydyma ruka rynku peredbachen! Idei z maibutnoho, 5.

Kovtunenko, D., Kiminchydzhy, A. (2020). Features of managing innovative ideas in the enterprise. Economics: time realities, 6 (52), 35–46. https://doi.org/10.15276/ETR.06.2020.4

Communication from the European Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. Supporting growth and jobs – an agenda for the modernization of Europe's higher education systems (2011). Brussels. Available at: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0567:FIN:EN:PDF

EHEA Ministerial Conference Bucharest (2012). Bucharest Communiqué. Available at: https://ehea.info/page-ministerial-conference-bucharest-2012

EHEA Ministerial Conference Yerevan (2015). Yerevan Communiqué. Available at: https://www.ehea.info/page-ministerial-conference-yerevan-2015

EHEA Rome Ministerial Conference (2020). Rome Ministerial Communiqué. Available at: https://ehea.info/page-ministerial-conference-rome-2020

Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 2145-VIII. 05.09.2017. Available at https://zakon.rada.gov.ua/go/2145-19

Pro vyshchu osvitu (2014). Zakon Ukrainy No. 1556-VII. 01.07.2014. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/go/1556-18

Kremen, V. (Ed.) (2016). Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukrain. Kyiv: Pedahohichna dumka, 448. Available at: http://lib.iitta.gov.ua/166230/

Anishchenko, O. V., Bazeliuk, N. V., Bekh, I. D., Berezivska, L. D., Boiko, A. E., Bykov, V. Yu. et al.; Kremen, V. (Ed.) (2021). National Report on the State and Prospects of Education Development in Ukraine. Kyiv: KONVI PRINT, 384. https://doi.org/10.37472/naes-2021-en

Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky (2020). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Available at: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/strategiya-rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-na-2022-2032-roki

Türk, K. (2016). Performance management of academic staff and its effectiveness to teaching and research – based on the example of estonian universities. Trames. Journal of the Humanities and Social Sciences, 20 (1), 17–36. https://doi.org/10.3176/tr.2016.1.02

Seldin, Р., Miller, J. E., Seldin, C. A. (2010). The Teaching Portfolio: A Practical Guide to Improved Performance and Promotion/Tenure Decisions. Jossey-Bass. Available at: https://www.perlego.com/book/1009051/the-teaching-portfolio-a-practical-guide-to-improved-performance-and-promotiontenure-decisions-pdf

de la Torre, R., Lusa, A., Mateo, M., Aghezzaf, E.-H. (2020). Determining personnel promotion policies in HEI. Journal of Industrial & Management Optimization, 16 (4), 1835–1859. https://doi.org/10.3934/jimo.2019031

Bodnaruk, O., Drach, I., Kovalenko, O., Kurbatov, S., Nevmerzhycka, N., Palamarchuk, O. et al.; Kalashnikova, S. (Ed.) (2017). Analiz providnoho vitchyznianoho ta zarubizhnoho dosvidu rozvytku instytutsiinoho potentsialu universytetiv u konteksti hlobalnoho liderstvа. Vyshcha osvita Ukrainy, 2, 107. Available at: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2018/09/Analiz_rozv_instituciyn_potencialu_Univ_liderstvo_IVO-Avtors-kolektiv_2016-110p.pdf

Baladzhy, O., Drach, I .I., Kalashnikova, S. A., Kovalenko, O. M., Kurbatov, S., Nevmerzhytska, N. M. et al.; Kalashnikova, S. A. (Ed.) (2017). Rozvytok instytutsiinoho potentsialu universytetiv u konteksti hlobalnoho liderstva. Kyiv: Instytut vyshchoi osvity NAPN Ukrainy. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/711064/

Lugovyi, V. (2020). Vyshcha osvity ukrainy: problemy yakosti. "Osvita i suspilstvo, 10, 9–10. Available at: https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/2219/

Zhabenko, O., Muromets, V., Reheilo, I., Skyba, Yu., Chornoivan, H., Yaroshenko, O.; Skyba, Yu. (Ed.) (2020). Teoretychni osnovy rozvytku naukovo-pedahohichnoho potentsialu universytetiv Ukrainy u konteksti rozshyrennia instytutsiinoi avtonomii. Part 1. Kyiv: IVO NAPN Ukrainy, 113. https://doi.org/10.31874/978-617-7486-40-3-2020

Skyba, Yu., Chornoivan, H., Zhabenko, O., Yaroshenko, O., Otych, O., Melnyk, S.; Skyba, Yu. (Ed.) (2021). Analiz providnoho vitchyznianoho ta zarubizhnoho dosvidu z rozvytku naukovo-pedahohichnoho potentsialu universytetiv. Part 2. Kyiv: IVO NAPN Ukrainy. https://doi.org/10.31874/978-617-7644-51-3-2021

Yaroshenko, O. H., Zhabenko, O. V., Skyba, Yu. A., Divinska, N. O., Reheilo, I. Yu., Chorno­ivan, H. P.; Yaroshenko, O. H. (Ed.) (2020). Teoretychni osnovy i tekhnolohiia profesiinoho rozvytku naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv universytetiv v umovakh intehratsii vyshchoi osvity i nauky. Kyiv: Printeko, 439. Available at: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2021/02/Tehnologiya_prof_rozvitku_pracivn_VNZ_Monogr_IVO-2020-439p_avtors-kolektiv.pdf

Divinska, N., Diachenko, N., Zhabenko, O., Reheilo, I., Skyba, Yu., Chornoivan, H., Yaroshenko, O.; Yaroshenko, O. (Ed.) Teoretychni osnovy i tekhnolohiia profesiinoho rozvytku naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv universytetiv v umovakh intehratsii vyshchoi osvity i nauky. Part 2. Kyiv: Instytut vyshchoi osvity NAPN Ukrainy, 105. Available at: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2019/07/Teor_osnovi_prof_rozvitku_pracivn_analitich_IVO-2018-105p_avtors-kolektiv.pdf

Divinska, N., Diachenko, N., Zhabenko, O., Reheilo, I., Skyba, Yu., Chornoivan, H., Yaroshenko, O.; Yaroshenko, O. (Ed.) (2018). Teoretychni osnovy i tekhnolohiia profesiinoho rozvytku naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv universytetiv v umovakh intehratsii vyshchoi osvity i nauky. Kyiv: Instytut vyshchoi osvity NAPN Ukrainy, 72. Available at: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2019/07/Teor_osnovi_prof_rozvitku_pracivn_metodit_IVO-2018-72p_avtors-kolektiv.pdf

Sliusarenko, O. M. (2015). Rozvytok naivyshchoho universytetskoho potentsialu v umovakh hlobalizatsii. Kyiv: Priorytety, 384. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/10225/1/2015_mon_Sluisarenko.pdf

Yakymenko, S., Vasіutina, T., Nefodov, D., Pankiv, L., Stryzhakov, A., Denysiuk, M. (2023). Main directions of innovative transformations in higher education. Revista Amazonia Investiga, 12 (63), 31–41. https://doi.org/10.34069/ai/2023.63.03.3

Vitrenko, Yu., Vlasova, I., Vorona, V., Kiriienko, D., Zhyliaiev, I., Kovtunets V., Melnyk, S.; Kovtunets V. (Ed.) (2020). Analiz providnoho vitchyznianoho ta zarubizhnoho dosvidu shchodo mekhanizmiv finansovoi avtonomii zakladiv vyshchoi osvity. Kyiv: Printeko, 336. Available at: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2021/03/Analiz_dosvidu_fin-avtonomii_zVO_ch1-2_analit_IVO-2020-336p_avtors-kolektiv.pdf

Tamozhska, I., Tymofiienko, N., Demianiuk, A., Klyap, M., Tsurkan, M. (2023). Features of professional and pedagogical activity of a higher education teacher. Revista Amazonia Investiga, 12 (63), 148–155. https://doi.org/10.34069/ai/2023.63.03.13

Pro naukovu i naukovo-tekhnichnu diialnist (2015). Zakon Ukrainy No. 848-VIII. 26.11.2015. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19

Pro profesiinyi rozvytok pratsivnykiv (2012). Zakon Ukrainy No. 12.01.2012. Available at https://zakon.rada.gov.ua/go/4312-17

Deiaki pytannia profesiinoho rozvytku naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv (Metodychni rekomendatsii dlia profesiinoho rozvytku naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv). Nakaz MON Ukrainy No. 1504. 04.12.2020. Available at: https://cprvmr.edu.vn.ua/material/nakaz-mon-ukra-ni-v-d-04-grudnya-2020-r.-1504-deyak-pitannya-profes-jnogo-rozvitku-naukovo-pedagog-chnih-prac-vnik-v-metodichn-rekomendac-dlya-profes-jnogo-rozvitku-naukovo-pedagog-chnih-prac-vnik-v

Deiaki pytannia pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv (2019). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 800. 21.08.2019. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text

Pro Stratehiiu liudskoho rozvytku (2021). Ukaz prezydenta ukrainy No. 225/2021. 02.06.2021. Available at: https://www.president.gov.ua/documents/2252021-39073

Human Development Report 2019. Beyond income, beyond averages, beyond today: Inequalities in human development in the 21st century (2019). United Nations. Available at: https://hdr.undp.org/content/human-development-report-2019

EDUCATIONAL POLICY AND REFORMS: THE IMPACT OF GLOBALIZATION

##submission.downloads##

Опубліковано

вересня 29, 2025

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Деталі щодо доступних видів видань: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-617-8360-20-7