The use of cluster analysis tools in substantiating managerial decisions for the formation of local strategies for the development of tourism services markets

Автори

Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Україна
https://orcid.org/0000-0003-0900-0640
Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Україна
https://orcid.org/0000-0003-3790-4735
Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Україна
https://orcid.org/0000-0002-7197-4713
Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Україна
https://orcid.org/0000-0002-8969-1295

Ключові слова:

кластерний аналіз, управлінські рішення, управління розвитком, локальні стратегії розвитку, регіональні ринки туристичних послуг, туризм

Короткий опис

Обґрунтовано необхідність врахування просторової поляризації як об’єктивної умови адоптації управлінських рішень щодо управління розвитком локальними ринками туристичних послуг. Здійснено кластерізацію регіональних ринків туристичних послуг України за показниками функціонування суб’єктів туристичної діяльності (кількість туроператорів та турагентів, кількість туристичних пакетів, реалізованих туроператорами та турагентами, вартість туристичних пакетів, реалізованих туроператорами та турагентами, кількість туристів, обслугованих туроператорами та турагентами, кількість колективних засобів розміщування, кількість осіб, що перебували у колективних засобах розміщування.). Проведені розрахунки дозволили виокремити 6 кластерів локальних ринків туристичних послуг України, які утворюються при пороговій відстані у 2, а саме: кластер 1 – м. Київ,; кластер 2 – Одеська та Запорізька області; кластер 3 – Львівська, Дніпропетровська та Київська області; кластер 4 – Харківська, Івано-Франківська, Миколаївська, Херсонська та Донецька області; кластер 5 – Полтавська, Черкаська, Закарпатська, Хмельницька та Волинська області; кластер 6 – Чернівецька, Тернопільська, Луганська, Чернігівська, Кіровоградська, Житомирська, Сумська, Рівненська та Вінницька області.

Розроблено модель аутентичного управління розвитком ринку туристичних послуг України в якій передбачається використання специфічних блоків управлінських рішень аутентичного управління та врахування автентичності культурно-історичних ресурсів локальних ринків туристичних послуг, асиметричності інфраструктурного та соціально-економічного розвитку ринків, просторової поляризації розміщення природно-кліматичних та рекреаційних факторів розвитку місцевих туристичних ринків, що дозволяє формувати конкурентні переваги за рахунок використання специфічних туристичних детермінант локальних туристичних ринків.

Посилання

Bocharova, Y. G. (2016). Specific features of competition in Ukrainian economy. Actual Problems of Economics, 9 (183), 48–53.

Krugman, P. R. (1991). Geography and Trade. Cambridge: MIT Press, 156.

Richardson, H. W. (1973). Regional growth theory. London: MacMillan, 256.

Hirshman, A. O. (1961). The Strategy of Economic Development. New Haven: Yale University Press, 217.

Friedmann, J. (1966). Regional Development Policy: A Case Study of Venezuela. The MIT Press Ltd, 279.

Gorina, G. O. (2015). Activities of international organizations and associations in the travel & tourism industry. Actual Problems of Economics, 10 (172), 13–18.

Gorina, G. O. (2015). Implementation of methodological framework of tourism satellite account. Actual Problems of Economics, 11 (173), 380–384.

Horina, H. O. (2016). Rynok turystychnykh posluh: upravlinnia rozvytkom v umovakh prostorovoi poliaryzatsiyi. Kryvyi Rih: Vydavets FOP Cherniavskyi D.O., 305. Available at: http://elibrary.donnuet.edu.ua/1613/1/Gorina_1_Tourism_market.pdf

Gorina, G. O., Barabanova, V. V., Bohatyryova, G. A., Nikolaichuk, O. A., Romanukha, A. M. (2020). Clustering of regional tourism service markets according to indicators of the functioning of subjects of tourism activity. Journal of Geology, Geography and Geoecology, 29 (4), 684–692. doi: https://doi.org/10.15421/112061

Golovkova, L. S., Yuhnovska, Y. O. (2019). The development of the tourist sphere of Ukraine and Zaporizhzha region based on the cluster approach. Journal of Geology, Geography and Geoecology, 28 (4), 640–648. doi: https://doi.org/10.15421/111961

Kolyadenko, S. V. (2018). The region image in the conditions of tourist clusters development. Economiсs and organization of management, 3 (31), 16–23. doi: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2018.3.2

Andrusiak, N. S. (2014). Rekreatsiyno-turystychni klastery yak efektyvnyi instrument mizhrehionalnoi ta mizhnarodnoi spivpratsi. Heohrafiya ta turyzm, 28, 39–47. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gt_2014_28_8

Ocheretin, D. V. (2015). Cluster analysis of travel flows in Ukraine. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, 3, 66–75.

Chernega, O. B., Gorina, G. O., Romanukha, O. M., Bohatyryova, G. A., Nikolenko, K. V. (2019). Comparative analysis of the regional markets of cultural and cognitive tourism development in Ukraine. Journal of Geology, Geography and Geoecology, 28 (1), 29–38. doi: https://doi.org/10.15421/111904

Ivanova, N. (2018). Authentication of the region as the object of economic security in the context of economic development of Ukraine. Revista Galega de Economía, 27 (2), 113–124. doi: https://doi.org/10.15304/rge.27.2.5662

Okhrimenko, A. H. (2013). Turystychni klastery yak perspektyvni napriamy rehionalnoho rozvytku. Universytetski naukovi zamysly, 1 (45), 495–500.

Parfinenko, A., Bosenko, K. (2018). Clusterization as direction of recreational tourist development of Podilsk region of Ukraine. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism, 7, 122–129. doi: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2018-7-18

Romaniv, P. V. (2017). Clusters of the Lviv region as a form of the organization of tourist-recreative activities. Heohrafiya ta turyzm, 40, 67–77.

Navarro Chávez, J. C., Zamora Torres, A. I., Cano Torres, M. (2016). Hierarchical Cluster Analysis of Tourism for Mexico and the Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC) Countries. Revista Turismo Em Análise, 27 (2), 235–255. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v27i2p235-255

Yalçınkaya, T., Güzel, T. (2019). A general overview of tourism clusters. Journal of Tourism Theory and Research, 5 (1), 27–39. doi: https://doi.org/10.24288/jttr.465912

Kol'veková, G., Liptáková, E., Štrba, L'., Kršák, B., Sidor, C., Cehlár, M. et. al. (2019). Regional Tourism Clustering Based on the Three Ps of the Sustainability Services Marketing Matrix: An Example of Central and Eastern European Countries. Sustainability, 11 (2), 400. doi: https://doi.org/10.3390/su11020400

Lascu, D.-N., Manrai, L. A., Manrai, A. K., Gan, A. (2018). A cluster analysis of tourist attractions in Spain: Natural and cultural traits and implications for global tourism. European Journal of Management and Business Economics, 27 (3), 218–230. doi: https://doi.org/10.1108/ejmbe-08-2017-0008

Ramires, A., Brandão, F., Sousa, A. C. (2018). Motivation-based cluster analysis of international tourists visiting a World Heritage City: The case of Porto, Portugal. Journal of Destination Marketing & Management, 8, 49–60. doi: https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2016.12.001

Iswandhani, N., Muhajir, M. (2018). K-means cluster analysis of tourist destination in special region of Yogyakarta using spatial approach and social network analysis (a case study: post of @explorejogja instagram account in 2016). Journal of Physics: Conference Series, 974, 012033. doi: https://doi.org/10.1088/1742-6596/974/1/012033

Rodríguez, J., Semanjski, I., Gautama, S., Van de Weghe, N., Ochoa, D. (2018). Unsupervised Hierarchical Clustering Approach for Tourism Market Segmentation Based on Crowdsourced Mobile Phone Data. Sensors, 18 (9), 2972. doi: https://doi.org/10.3390/s18092972

Turystychna diyalnist v Ukraini. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2019/tyr/tyr_dil/arch_tyr_dil.htm

Kolektyvni zasoby rozmishchuvannia v Ukraini. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2019/tyr/kol_zas_ukr/arch_kol_zas_ukr.htm

##submission.downloads##

Сторінки

106-131

Опубліковано

листопада 5, 2021

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Деталі щодо доступних видів видань: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-617-7319-37-4

Як цитувати

Іванова, Н., & Кожухова, Т. (ред.). (2021). The use of cluster analysis tools in substantiating managerial decisions for the formation of local strategies for the development of tourism services markets. в О. Чернега, Ю. Яковенко, А. Чепурнова, О. Макєєва, О. Нєізвєстна, В. Коверза, В. Котковський, Є. Тригубченко, Ю. Бочарова, Л. Шевченко, В. Барабанова, В. Янковський, Ю. Лижник, Ю. Воробйова, В. Кошель, Г. Горіна, Г. Богатирьова, О. Ніколайчук, С. Ревуцька, Н. Приймак, Р. Никифоров, О. Романуха, К. Хаврова, Н. Лохман, М. Кольчук, О. Кравцов, & Є. Клєвцов, ECONOMETRIC MODELING OF MANAGERIAL DECISIONS AT THE MACRO AND MICRO LEVELS (с. 106–131). Kharkiv: ПП "ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР". https://doi.org/10.15587/978-617-7319-37-4.ch6