Chapter 3. Education without faces in the age of existential deficit: how globalisation, post-truth and the politics of meaninglessness depersonalise pedagogy

Автори

Tetiana Korobkina, Kharkiv National University of Radio Electronics; Natalia Dashenkova, Kharkiv National University of Radio Electronics; Olena Bakalenko, Kharkiv National University of Radio Electronics; Viktoriia Omelchenko, Kharkiv National University of Radio Electronics; Olha Myttseva, Kharkiv National University of Radio Electronics; Hanna Horіachkovska, Kharkiv National University of Radio Electronics

Анотація

Ми живемо в час, коли освіта опинилася в епіцентрі глобальних змін – не лише технологічних, економічних чи політичних, а передусім антропологічних. Вона все ще функціонує, реформується, цифровізується, звітує – але при цьому втрачає здатність бачити людину, чути її запити, відповідати на її екзистенційні виклики. В епоху радикальних цивілізаційних зламів – війни, зміни клімату, пандемій, алгоритмізації мислення – освіта, замість бути відповіддю на тривогу й фрагментацію, дедалі частіше перетворюється на ще один інструмент управління нестабільністю.

Це відчуття втрати починається на рівні мови. Освітній дискурс насичений термінами на кшталт "людський капітал", "ресурсне забезпечення", "ефективність кадрів", "платформа знань", "управління якістю освіти". Ці формули – не просто стилістичні зручності, а лінгвістичні маркери втрати гуманістичної оптики. Мова, яка мислить освіту як ринок, людину як носія компетентностей, а навчання як процес сертифікації, виключає з педагогічного простору суб’єкта гідності.

На цьому тлі формується нова аномалія: людина в освіті присутня фізично – але відсутня онтологічно. Вона може мати доступ до знань, але втрачати відчуття сенсу; вона може отримувати оцінки, але не переживати гідність як досвід визнання. Так виникає феномен когнітивної симуляції: навчання триває, але без внутрішнього проростання. Усе це створює нову педагогічну реальність, яку точніше було б назвати постосвітою – тобто такою, що втратила здатність тримати людину в центрі.

Біографії авторів

Oksana Chaika, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, PhD, Associate Professor
Department of Foreign Philology and Translation

Natalia Sharmanova, Kryvyi Rih State Pedagogical University

PhD, Associate Professor
Department of Ukrainian Language

Natalia Berezovska-Savchuk, Kryvyi Rih State Pedagogical University

PhD, Associate Professor
Department of Ukrainian Language

Svitlana Tolochko, Institute of Problems on Education National Academy of Educational Sciences of Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

Liubov Kanishevska, Institute of Problems on Education National Academy of Educational Sciences of Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

Oksana Vasiuk, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor
Department of Pedagogy

Svitlana Vyhovska, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

PhD, Associate Professor
Department of Pedagogy

Viktoriya Prylypko, Prydniprovsky Institute "Interregional Academy of Personnel Management"

PhD, Associate Professor, Head of Department
Department of General Pedagogy and Law

Anzhelika Lesyk, Berdіansk State Pedagogical University

PhD, Associate Professor, Dean

Tetiana Korobkina, Kharkiv National University of Radio Electronics

Doctor of Science in Philosophy, Associate Professor
Department of Philosophy

Natalia Dashenkova, Kharkiv National University of Radio Electronics

PhD, Associate Professor, Head of the Department
Department of Philosophy

Olena Bakalenko, Kharkiv National University of Radio Electronics

PhD, Associate Professor
Department of Philosophy

Viktoriia Omelchenko, Kharkiv National University of Radio Electronics

PhD, Associate Professor
Department of Philosophy

Olha Myttseva, Kharkiv National University of Radio Electronics

PhD, Associate Professor
Department of Philosophy

Hanna Horіachkovska, Kharkiv National University of Radio Electronics

PhD, Associate Professor
Department of Philosophy

Nataliia Sas, Universidade Estadual do Paraná

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor
https://orcid.org/0000-0003-0308-6092

Lada Samarska, LIFT99 Kyiv Hub
Anna Fastivets, Academician Yuriy Bugay International Scientific and Technical University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor
Department of Physical Therapy
https://orcid.org/0000-0001-6333-5519

Svitlana Lysenko, Universidade Estadual do Paraná

PhD, Senior Researcher
Universidade Estadual do Paraná
https://orcid.org/0000-0001-9651-6500

Lidiia Cherednyk, National University of Life and Environmental Scienсes of Ukraine

PhD, Associate Professor
Department of Pedagogy
https://orcid.org/0000-0002-1006-1363

Tetiana Bielska, O. M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv

Doctor of Science in Public Administration, Professor
Department of Management and Public Administration
https://orcid.org/0000-0002-2792-4700

EDUCATIONAL POLICY AND REFORMS: THE IMPACT OF GLOBALIZATION
IN PRESS. EDUCATIONAL POLICY AND REFORMS: THE IMPACT OF GLOBALIZATION

Опубліковано

квітня 30, 2025

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Як цитувати

Korobkina, T., Dashenkova, N., Bakalenko, O., Omelchenko, V., Myttseva, O., & Horіachkovska H. (2025). Chapter 3. Education without faces in the age of existential deficit: how globalisation, post-truth and the politics of meaninglessness depersonalise pedagogy. в N. Sas, L. Samarska, A. Fastivets, S. Lysenko, L. Cherednyk, & T. Bielska, IN PRESS. EDUCATIONAL POLICY AND REFORMS: THE IMPACT OF GLOBALIZATION. Kharkiv: ПП "ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР". вилучено із https://monograph.com.ua/catalog/chapter/833/3550