Conscious management of transformations: a concept of innovative management of educational institutions

Автори

Наталія Сас, Universidade Estadual do Paraná; Анна Фастівець, Полтавський інститут бізнесу Заклад вищої освіти «Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая»; Алла Капітон, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»; Ірина Бабенко, Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г.Короленка; Лідія Чередник, Національний університет біоресурсів і природокористування України; Світлана Лисенко, Pontifical Catholic University of Paraná

Ключові слова:

соціальна зрілість, Екологічна компетентність, саморозвиток, учні середніх шкіл, культура суспільства, наслідки війни, фразеологія, освітні проекти, студенти-філологи, навички, мультикультуралізм, критичне мислення, міжкультурна компетентність, професійна підготовка, російсько-українська війна, міждисциплінарність, культурний контекст, соціально-емоційне та етичне виховання, національні цінності

Анотація

Обґрунтовуючи актуальність теми, автори наголошують, що освіта, яка спрямована на виконання стратегічних завдань розвитку економіки, визначається, з одного боку, досягненнями фундаментальних наук, з іншого – розвитком виробництва. Об'єктивну необхідність застосування інновацій в управлінні навчальними закладами визначають «Стратегія сталого розвитку України до 2030 року», перехід країн Євросоюзу (в перспективі і України) до Індустрії 5.0, перспектива відбудови держави в умовах дефіциту кадрів. В основу авторської концепції покладено такі філософсько-методологічні обґрунтування закономірності інноваційного управління навчальними закладами: необхідність зміни теорії та практики управління навчальним закладом в умовах мінливого, усе більш інтегрованого світу, інтенсифікованих глобальних проблем і криз; принцип випереджувального розвитку та принцип інноваційності як принципи організації й розвитку освітніх систем; сутність опанування технологій майбуттєтворення, випереджувального, інноваційного управління, які найближчим часом стануть базовими для формування керівників НЗ із погляду перспективи їхньої професійної діяльності. Під час дослідження застосовувалися мультидисциплінарний підхід; інтегрувалися різні наукові напрями; результати теоретичних наукових пошуків і практичної діяльності. Автори розрізняють поняття інноваційний менеджмент у навчальних закладах (це управління інноваціями в навчально-виховному процесі) та інноваційне управління (власне управлінські інновації). Інноваційне управління базоване на теоретичних положеннях загального (системного) менеджменту, менеджменту організацій, підпорядковане закономірностям інноваційної діяльності, водночас має свою специфіку в змістовому, організаційному і впроваджувальному аспектах, зумовлену галузевими особливостями (управління навчальними закладами).

У концепції інноваційного управління навчальними закладами розкрито: поняття, суб'єкти, об'єкти, мета, завдання, принципи, процес та інструменти інноваційного управління навчальними закладами. Об’єкти інноваційного управління навчальним закладом класифіковано за такими ознаками: за видом ресурсів (матеріальні, нематеріальні, фінансові, технічні, часово-просторові, трудові); за елементом системи управління (мета, функції, методи, процедури, технології, організаційні структури); за функцією управління (аналізування, прогнозування, проектування, планування, організація, мотивація, стимулювання, контроль); за інструментарієм управління (управлінське рішення, управлінська технологія, організаційна структура). Поряд з локальними, модульним та системними змінами автори виокремлюють перманентні зміни як свідоме управління трансформаціямиякі стають можливими завдяки пошуку, розробленню, утіленню інноваційних змін в управління навчальним закладом і моніторингу їхньої ефективності. На підставі узагальнення основних етапів пошуку й розроблення інноваційних змін; етапів процесу розроблення та ухвалення управлінського рішення щодо нововведення; інституційного циклу управлінської діяльності; проектної технології розроблено алгоритм перманентного впровадження інноваційних змін в управління навчальним закладом. Інноваційне управління як вид діяльності представлено сукупністю таких інструментів управління: інноваційні управлінські рішення, інноваційні управлінські технології, застосування інноваційних структур та інфраструктури, розвиток індивідуальної й групової сприйнятливості до нового; формування інноваційного середовища навчального закладу.


TRANSFORMATION OF EDUCATION: MODERN CHALLENGES

##submission.downloads##

Сторінки

106-136

Опубліковано

грудня 30, 2024

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Деталі щодо доступних видів видань: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-617-8360-06-1

Як цитувати

Сас, Н., Фастівець, А., Капітон, А., Бабенко, І., Чередник, Л., & Лисенко, С. (2024). Conscious management of transformations: a concept of innovative management of educational institutions. в С. Толочко (ред.), TRANSFORMATION OF EDUCATION: MODERN CHALLENGES (с. 106–136). Kharkiv: ПП "ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР". https://doi.org/10.15587/978-617-8360-06-1.ch5