Lifelong educational process synergy of Scandinavian and Ukrainian experience

Автори

Остап Бодик, Маріупольський державний університет; Леніна Задорожна-Княгницька, Маріупольський державний університет; Оксана Голюк, Маріупольський державний університет; Марина Нетреба, Маріупольський державний університет; Ірина Хаджинова, Маріупольський державний університет; Максим Стьопін, Маріупольський державний університет

Ключові слова:

сформованість, організаційна компетентність, педагогічний експеримент, методи, критерій, показник, рівні, кореляція, статистика, освіта дорослих, концепція неперервної освіти дорослих, нова парадигма «навчання впродовж життя», тенденції розвитку освіти дорослих, мегатенденції в освіті дорослих, «м’які»/«гібридні навички», універсальна (здібнісна)/теоретична (знаннєва) моделі освіти, механізм розвитку, регіональний (мезо)/глобальний (планетарний) рівні, міждержавне співробітництво в галузі освіти дорослих, скандинавська модель освіти дорослих, інноваційні моделі ефективності, іншомовне спілкування, міжкультурні компетенції, мовне занурення, студентоцентроване навчання, мовні навчальні ресурси, застосування технологій, моделі занурення, навчання на основі завдань, підхід, мультикультуралізм, навчання впродовж життя, університет, кадрова політика, інституційна автономія, розвиток, академічний персонал, сприйнятливість до нового, пізнавальна функція, регулятивна функція, класифікаційні ознаки, форма пізнання дійсності, провідні аспекти об'єкта, що сприймається, домінуючі відчуття, галузь діяльності, складові досвіду суб'єкта, когнітивно-емоційні процеси, середовище відібраної інформації, ієрархічний рівень суб’єкту управління, засоби розвитку сприйнятливості до нового, система управління ідеями

Анотація

У контексті управління неперервним навчанням дана робота фокусується на актуальних проблемах освіти дорослих в Україні та Швеції, що набувають особливої значущості крізь призму «ціннісного переозброєння» людини ХХІ століття, формування нової ціннісної свідомості фахівця з вищою освітою як глобальної етики нової історичної епохи, основними компонентами якої вважають: прагнення до збереження духовної сутності освіти в умовах її масовості; формування, зміцнення й примноження автентичних цінностей особистості; обстоювання ідеї пріоритету розвитку «людського в людині»; мультикультуралізм; реабілітацію в межах ринку освітніх послуг ідеї стандарту. Наукова актуальність теми дослідження виражається в невирішеності кола проблем, пов’язаних із пошуком найбільш ефективних форм організації системи освіти дорослих і виявленням педагогічних умов використання шведського досвіду освіти дорослих у вітчизняній педагогічній теорії та практиці. Необхідність «навчання впродовж життя» обґрунтовується швидкими змінами економічних умов, технологічних систем і нагальною потребою орієнтації конкурентоздатного фахівця на зростаючу кількість нових даних і знань задля зосередження на пошуку шляхів подолання дефіциту навичок і задоволення освітніх потреб за умов кар’єрного зростання та особистісного вдосконалення та розвитку. Підкреслюється, що світова практика, зокрема шведський досвід, такого навчання ґрунтується на сучасній парадигмі неперервної освіти – «навчання протягом життя».

Здійснюється аналіз двох моделей освіти (теоретична (знаннєва) та універсальна (здібнісна)) відповідно з позицій відтворення культурно-історичного досвіду і механізму розвитку щодо потенційних можливостей корінної зміни практики освіти дорослих, ураховуючи специфіку традиційного і динамічного суспільства. Уточнюються особливості тенденцій в освіті дорослих та зауважується, що вони виявляються як на глобальному (мегатенденція), так і на локальному рівнях.

Акцентується увага на розробленому авторському інтерактивному курсі-інтенсиві, враховуючи давні традиції багатого шведського досвіду щодо ретельно продуманої системи формальної і неформальної відкритої освіти дорослих, мета якого – удосконалення професійної, рефлексивної компетентностей здобувачів освіти; поглиблення знань щодо процесу безперервної освіти дорослих у вітчизняній і шведській педагогічній теорії та практиці; виявлення позитивного зарубіжного досвіду та педагогічних умов упровадження «шведської моделі» в практичну роботу ЗВО та інших освітніх установ в Україні, а також в системі вітчизняної неформальної відкритої освіти дорослих; вправляння в проєктуванні соціально-педагогічної моделі української вищої народної школи.


LIFELONG LEARNING: MODELS AND METHODS OF IMPLEMENTATION

##submission.downloads##

Сторінки

30–58

Опубліковано

квітня 2, 2023

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Деталі щодо доступних видів видань: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-617-7319-70-1

Як цитувати

Бодик, О., Задорожна-Княгницька, Л., Голюк, О., Нетреба, М., Хаджинова, І., & Стьопін, М. (2023). Lifelong educational process synergy of Scandinavian and Ukrainian experience. в LIFELONG LEARNING: MODELS AND METHODS OF IMPLEMENTATION (с. 30–58). Kharkiv: ПП "ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР". https://doi.org/10.15587/978-617-7319-70-1.ch2