TRANSFORMATION OF EDUCATION: MODERN CHALLENGES

Автори

Світлана Толочко
Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України
https://orcid.org/0000-0002-9262-2311
Наталія Бордюг
Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України
https://orcid.org/0000-0002-3489-4669
Людмила Міронець
Сумський державний педагогічний інститут імені А.С. Макаренка
https://orcid.org/0000-0002-9741-7157
Оксана Алпатова
Житомирський державний педагогічний університет
https://orcid.org/0000-0003-0803-9850
Людмила Довгопола
Університет Григорія Сковороди в Переяславі
https://orcid.org/0000-0001-6407-332X
Олеся Мегем
Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
https://orcid.org/0000-0002-1871-8497
Сергій Ковачов
Бердянський державний педагогічний університет
https://orcid.org/0000-0003-0212-1255
Олена Кривильова
Бердянський державний педагогічний університет
https://orcid.org/0000-0003-2542-0506
Ольга Курило
Бердянський державний педагогічний університет
https://orcid.org/0000-0002-8344-869X
Анастасія Попова
Бердянський державний педагогічний університет
https://orcid.org/0000-0001-5176-0059
Ганна Мицик
Бердянський державний педагогічний університет
https://orcid.org/0000-0002-4989-416X
Яна Сичікова
Бердянський державний педагогічний університет
https://orcid.org/0000-0003-4537-966X
Ярослав Галета
Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University
https://orcid.org/0000-0003-0484-529X
Оксана Філоненко
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
https://orcid.org/0000-0003-4453-9887
Олександр Рацул
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
https://orcid.org/0000-0002-7241-6692
Анатолій Рацул
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
https://orcid.org/0000-0002-4379-2306
Тетяна Стрітьєвич
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
https://orcid.org/0000-0001-6655-678X
Тетяна Саркісян
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
https://orcid.org/0000-0002-6919-534X
Оксана Чайка
Національний університет біоресурсів і природокористування України
https://orcid.org/0000-0002-4317-9456
Наталя Шарманова
Криворізький державний педагогічний університет
https://orcid.org/0000-0003-4820-3619
Оксана Гутиряк
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
https://orcid.org/0000-0002-4143-7802
Василь Шинкарук
Національний університет біоресурсів і природокористування України
https://orcid.org/0000-0001-8589-4995
Наталія Сас
Universidade Estadual do Paraná
https://orcid.org/0000-0003-0308-6092
Анна Фастівець
Полтавський інститут бізнесу Заклад вищої освіти «Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая»
https://orcid.org/0000-0001-6333-5519
Алла Капітон
Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»
https://orcid.org/0000-0002-7845-0883
Ірина Бабенко
Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г.Короленка
https://orcid.org/0000-0001-6481-014X
Лідія Чередник
Національний університет біоресурсів і природокористування України
https://orcid.org/0000-0002-1006-1363
Світлана Лисенко
Pontifical Catholic University of Paraná
https://orcid.org/0000-0001-9651-6500
Олександр Елькін
(1) Громадська організація «ЕдКемп Україна»
https://orcid.org/0000-0002-7050-0428
Тетяна Дрожжина
Громадська організація «ЕдКемп Україна»
https://orcid.org/0000-0003-2813-4038
Ольга Рассказова
(1) Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради
https://orcid.org/0000-0002-6431-0206
Вікторія Гринько
(1) Донбаський державний педагогічний Університет
https://orcid.org/0000-0001-9834-7181
Олег Марущенко
(1) Харківський національний медичний університет
https://orcid.org/0000-0001-8499-7466

Ключові слова:

соціальна зрілість, Екологічна компетентність, саморозвиток, учні середніх шкіл, культура суспільства, наслідки війни, фразеологія, освітні проекти, студенти-філологи, навички, мультикультуралізм, критичне мислення, міжкультурна компетентність, професійна підготовка, російсько-українська війна, міждисциплінарність, культурний контекст, соціально-емоційне та етичне виховання, національні цінності

Короткий опис

Ця монографія присвячена ключовій ролі проектно-дослідницької діяльності у формуванні екологічної компетентності серед учнів середніх шкіл, особливо в умовах гострих глобальних екологічних проблем, що загострюються внаслідок воєн. У ній міститься ґрунтовний аналіз сучасного стану екологічної освіти, роз'яснюються основні поняття, що лежать в основі екологічної компетентності, включаючи її визначення, структуру та значення для подолання екологічних наслідків конфліктів.

Дослідження також розглядає розвиток екологічної компетентності в ширшому контексті суспільних потреб у інноваційних та самостійних громадянах. Воно підкреслює інтеграцію інформаційних та комунікаційних технологій в освіту, наголошуючи на необхідності для майбутніх освітян виявляти соціальну зрілість та адаптивність у все більш цифровому світі.

Крім того, дослідження розширює аналіз ефективності викладання фразеології в рамках філологічної освіти, демонструючи її потенціал для формування мультикультурних поглядів серед студентів. Аналізуючи ідіоматичні вирази в різних мовах, дослідження показує, що фразеологія служить засобом підвищення міжкультурної компетентності та взаєморозуміння, сприяючи розвитку мовних навичок студентів та культурної інклюзивності в умовах триваючих конфліктів, зокрема в контексті України.

У монографії використовується мультидисциплінарний підхід, що спирається на теоретичні основи, такі як теорії Нассіма Талеба про крихкість і стійкість, а також емпіричні дослідження соціального та емоційного навчання (SEL) в українській освітній системі. Досліджуючи вплив культурних контекстів на такі програми, вона пропонує розуміння адаптивності SEL-рамки для підвищення освітніх результатів з повагою до місцевих культурних традицій.

Зрештою, ця робота обґрунтовує необхідність включення проектного навчання та фразеології до освітніх програм, позиціонуючи їх як важливі стратегії підготовки учнів до вирішення складних соціальних та екологічних питань. Вона надає освітянам практичні методики впровадження цих концепцій, а також рекомендації щодо узгодження освітніх програм з культурним контекстом для максимальної ефективності та актуальності. Таким чином, монографія слугує вичерпним джерелом інформації для освітян, які прагнуть розвивати екологічну компетентність та культурну обізнаність серед учнів середніх шкіл, готуючи їх до життя у взаємопов'язаному та складному світі. 

Розділи

Біографії авторів

Світлана Толочко, Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

Наталія Бордюг, Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України

Доктор педагогічних наук, професор

Людмила Міронець, Сумський державний педагогічний інститут імені А.С. Макаренка

Кандидат педагогічних наук, доцент
Кафедра біології та методики навчання біології

Оксана Алпатова, Житомирський державний педагогічний університет

Кандидат біологічних наук, доцент
Кафедра екології та природоохоронних технологій

Людмила Довгопола, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

Кандидат педагогічних наук, доцент
Кафедра природничих дисциплін і методики навчання

Олеся Мегем, Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка

Кандидат педагогічних наук, доцент завідувачка кафедри
Кафедра біології здоров‘я людини та методики навчання

Сергій Ковачов, Бердянський державний педагогічний університет

Молодший науковий співробітник
Кафедра фізики, математики та методики навчання

Олена Кривильова, Бердянський державний педагогічний університет

Доктор педагогічних наук, професор
Кафедра професійної освіти та технологій

Ольга Курило, Бердянський державний педагогічний університет

Кандидат педагогічних наук, старша викладачка
Кафедра професійної освіти та технологій

Анастасія Попова, Бердянський державний педагогічний університет

Кандидат педагогічних наук, доцент
Кафедра соціальної роботи та інклюзивної освіти

Ганна Мицик, Бердянський державний педагогічний університет

Кандидат педагогічних наук, доцент
Кафедра прикладної психології та логопедії

Яна Сичікова, Бердянський державний педагогічний університет

Доктор технічних наук, професор, проректор з наукової роботи

Ярослав Галета, Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University

Доктор педагогічних наук, професор, декан факультету
Факультет педагогіки, психології та мистецтв

Оксана Філоненко, Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Доктор педагогічних наук, професор, доцент
Кафедра педагогіки та спеціальної освіти

Олександр Рацул, Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Доктор педагогічних наук, професор
Кафедра психології та соціальної роботи

Анатолій Рацул, Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Кандидат педагогічних наук, професор, в. о. завідувача кафедри
Кафедра педагогіки та спеціальної освіти

Тетяна Стрітьєвич, Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Кандидат педагогічних наук, доцент
Кафедра мистецької освіти

Тетяна Саркісян, Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Аспірант
Кафедра педагогіки та спеціальної освіти

Оксана Чайка, Національний університет біоресурсів і природокористування України

Доктор педагогічних наук, кандидат філологічних наук, Доцент
Кафедра іноземної філології і перекладу

Наталя Шарманова, Криворізький державний педагогічний університет

Кандидат філологічних наук, доцент
Кафедра української мови

Оксана Гутиряк, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

Кандидат філологічних наук, доцент
Кафедра практики англійської мови і методики її навчання

Василь Шинкарук, Національний університет біоресурсів і природокористування України

Доктор філологічних наук, професор

Наталія Сас, Universidade Estadual do Paraná

Доктор педагогічних наук, доцент

Анна Фастівець, Полтавський інститут бізнесу Заклад вищої освіти «Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая»

Доктор педагогічних наук, доцент
Кафедра соціально-гуманітарних дисциплін та фізичної терапії, ерготерапії

Алла Капітон, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

Доктор педагогічних наук, професор
Кафедра комп’ютерних та інформаційних технологій і систем

Ірина Бабенко, Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г.Короленка

Кандидат педагогічних наук, доцент
Кафедра педагогічної майстерності та менеджменту імені І.А.Зязюна

Лідія Чередник, Національний університет біоресурсів і природокористування України

Кандидат педагогічних наук, доцент
Кафедра педагогіки

Світлана Лисенко, Pontifical Catholic University of Paraná

Кандидат педагогічних наук, старший дослідник

Олександр Елькін, (1) Громадська організація «ЕдКемп Україна»

(1) Кандидат технічних наук, голова організації
(2) Докторант
Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України

Тетяна Дрожжина, Громадська організація «ЕдКемп Україна»

Кандидатка педагогічних наук, провідна фахівчиня
Лабораторія СЕН

Ольга Рассказова, (1) Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради

(1) Докторка педагогічних наук, Професорка
Кафедра Соціальної роботи
(2) Завідувачка Лабораторії
Лабораторія СЕН

Вікторія Гринько, (1) Донбаський державний педагогічний Університет

(1) Докторка педагогічних наук, Доцентка
Кафедра Природничо-математичних дисциплін та інформатики у початковій освіті
(2) Провідна фахівчиня
Лабораторія СЕН
Громадська організація «ЕдКемп Україна»

Олег Марущенко, (1) Харківський національний медичний університет

(1) Кандидат соціологічних наук, Доцент
Кафедрa Філософії та суспільних наук
(2) Віцеголова організації
Громадська організація «ЕдКемп Україна»

Посилання

Bekh, I. (2009). 100 kliuchiv vykhovnoho uspikhu. Kyiv: Shkilnyi svit, 21-23, 152.

Vovk, N., Viktorenko, I., Fed, I. (2021). Implementation of the project learning technology in the system of extracurricular education. Professionalism of the Teacher: Theoretical and Methodological Aspects, 16, 109–121. https://doi.org/10.31865/2414-9292.16.2021.246368

Voytovych, О., Voytovych, І., Biletskyi, V. (2022). Training of future teachers for the use of project technology in the educational process. Human Studies Series of Pedagogy, 46, 18–23. https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/46.2

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). Zatverdzhenyi postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 898. 30.09.2020. Available at: http://school19.zp.ua/wp-content/uploads/2020/10/derzhstandart-converted.pdf

Elkin, М. (2020). Project-based learning in professional training of new ukrainian school teachers. Pedagogy of the Formation of a Creative Person in Higher and Secondary Schools, 1 (68), 249–252. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.68-1.51

Kremen, V. I. (2021). Entsyklopediia osvity. Kyiv: Yurinkom Inter, 1142.

Ilina, O. (2021). Use of project learning technology in the New Ukrainian school. Acta Paedagogica Volynienses, 3, 63–68, https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.10

Kobernyk, O. M., Yashchuk, S. M. (2006). Proektna tekhnolohiia v systemi innovatsiinoi diialnosti vchytelia. Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly, 15, 84–93.

Konovalchuk, I. I. (2017). Proektni tekhnolohii zdiisnennia innovatsiinoi osvitnoi diialnosti. Problemy osvity, 87, 133–139.

Kravchenko, I. M. (2020). Proiektna tekhnolohiia u pidhotovtsi maibutnoho vykladacha. Vyshcha shkola, 4, 61–66.

Lymar, Yu. M., Aleksiienko, N. S. (2018). Proektna tekhnolohiia yak zasib pidvyshchennia efektyvnosti fakhovoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly. Young Scientist, 2.1 (54.1), 78–81.

Luzan, L. (2018). The role of project technologies in teacher professional development. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Seriia «Pedahohika», 5 (9). Available at: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/download/51/35/

Romanov, L. A. (Ed.) (2019). Proektni tekhnolohii navchannia uchniv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv. Zhytomyr: «Polissia», 126.

Romanova, H. M. (2012). Pidhotovka vykladachiv vyshchykh ekonomichnykh navchalnykh zakladiv do proektuvannia navchalnykh tekhnolohii yak naukova ta praktychna problema. Humanitarnyi visnyk DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody», 27 (41), 464–473.

Skrypnyk, S. (2021). Scientific and methodological principles of using the project method at teaching “Biology and ecology” in senior high school and “Basics of health” in secondary school. Psychological and Pedagogical Problems of Modern School, 2 (6), 161–169. https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(6).2021.248148

Siaska, I. (2022). Application of project technologies in the training of modern teachers for work in the conditions of the New Ukrainian School. Humanities Science Current Issues, 2 (53), 304–310. https://doi.org/10.24919/2308-4863/53-2-45

Kulalaieva, N. V. (Ed.) (2019). Teoriia i praktyka proektnoho navchannia u profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladakh. Zhytomyr: «Polissia», 208.

Tolochko, S. (2020). Teacher-innovator as an organizer of educational activity in the conditions of student-centered teaching. Academic Notes Series Pedagogical Science, 1 (189), 79–84. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2020-1-189-79-84

Tolochko, S. V. (2021). Innovatsiini tekhnolohii navchannia. Kyiv: NAU, 140.

Tolochko, S. V. (2023). Innovative technologies of formation of education applicants competence: from gamification to project activity. Bulletin of Science and Education, 4 (10), 710–725. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-4(10)-710-725

Topuzov, M. O. (2017). Projecting informational and educational environment of the educational establishments in the modern societ. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 26–36.

Fesenko, T. H. (2012). Upravlinnia proektamy: teoriia ta praktyka vykonannia proektnykh dii. Kharkiv: KhNAMH, 181.

Khyshchenko, O. O. (2017). Dotsilnist zastosuvannia proektno-tekhnolohichnoi diialnosti na urokakh tekhnolohii u starshii shkoli. Young Scientist, 5 (45), 439–442.

Chaikovska, A. (2017). Project technologies as an efficient tool of ecological culture development of students. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Pedagogy, 3, 106–113. https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.14

Shatska, Z. Ya. (2015). Implementation of project technologies in universities: advantages and disadvantages. VISNYK KNUTD spetsvypusk. Seriia «Ekonomichni nauky», 374–383.

Shevchenko, O. V. (2021). Proektna tekhnolohiia yak zasib formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti uchniv starshoi shkoly v navchanni khimii. Suchasni metody navchannia u protsesi vykladannia biolohii». Seriia: Biolohichni nauky. Kyiv: NENTs, 70–79.

Iurchyk, O. V. (2015). Vprovadzhennia proektnoi tekhnolohii v navchalnyi protses. Khmelnytskyi: NVO No. 5 im. S. Yefremova, 88.

Huang, X., Auffan, M., Eckelman, M. J., Elimelech, M., Kim, J.-H., Rose, J. et al. (2024). Trends, risks and opportunities in environmental nanotechnology. Nature Reviews Earth & Environment, 5 (8), 572–587. https://doi.org/10.1038/s43017-024-00567-5

Suchikova, Y. (2016). Provision of environmental safety through the use of porous semiconductors for solar energy sector. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (5 (84)), 26–33. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2016.85848

Vambol, S., Vambol, V., Sychikova, Y., Deyneko, N. (2017). Analysis of the ways to provide ecological safety for the products of nanotechnologies throughout their life cycle. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (10 (85)), 27–36. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.85847

Kumar, A., Jayeoye, T. J., Mohite, P., Singh, S., Rajput, T., Munde, S. et al. (2024). Sustainable and consumer-centric nanotechnology-based materials: An update on the multifaceted applications, risks and tremendous opportunities. Nano-Structures & Nano-Objects, 38, 101148. https://doi.org/10.1016/j.nanoso.2024.101148

Kazemi Shariat Panahi, H., Hosseinzadeh-Bandbafha, H., Dehhaghi, M., Orooji, Y., Mahian, O., Shahbeik, H. et al. (2024). Nanotechnology applications in biodiesel processing and production: A comprehensive review. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 192, 114219. https://doi.org/10.1016/j.rser.2023.114219

Puri, A., Mohite, P., Maitra, S., Subramaniyan, V., Kumarasamy, V., Uti, D. et al. (2024). From nature to nanotechnology: The interplay of traditional medicine, green chemistry, and biogenic metallic phytonanoparticles in modern healthcare innovation and sustainability. Biomedicine & Pharmacotherapy, 170, 116083. https://doi.org/10.1016/j.biopha.2023.116083

Yawson, R. M. (2010). Skill needs and human resources development in the emerging field of nanotechnology. Journal of Vocational Education & Training, 62 (3), 285–296. https://doi.org/10.1080/13636820.2010.499474

Hornyak, G. L., Moore, J. J., Tibbals, H. F., Dutta, J. (2018). Fundamentals of Nanotechnology. CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781315222561

Yawson, R. M., Greiman, B. C. (2016). A Systems Approach to Identify Skill Needs for Agrifood Nanotechnology: A Multiphase Mixed Methods Study. Human Resource Development Quarterly, 27 (4), 517–545. https://doi.org/10.1002/hrdq.21266

Yawson, R. M., Greiman, B. C. (2017). Strategic flexibility analysis of agrifood nanotechnology skill needs identification. Technological Forecasting and Social Change, 118, 184–194. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.02.019

Stephan, P., Black, G. C., Chang, T. (2007). The small size of the small scale market: The early-stage labor market for highly skilled nanotechnology workers. Research Policy, 36 (6), 887–892. https://doi.org/10.1016/j.respol.2007.02.006

Suchikova, Y., Lazarenko, A., Kovachov, S., Usseinov, A., Karipbaev, Z., Popov, A. I. (2022). Formation of porous Ga2O3/GaAs layers for electronic devices. 2022 IEEE 16th International Conference on Advanced Trends in Radioelectronics, Telecommunications and Computer Engineering (TCSET), 17, 1–4. https://doi.org/10.1109/tcset55632.2022.9766890

Usseinov, A., Koishybayeva, Zh., Platonenko, A., Akilbekov, A., Purans, J., Pankratov, V. et al. (2021). Ab-Initio Calculations of Oxygen Vacancy in Ga2O3 Crystals. Latvian Journal of Physics and Technical Sciences, 58 (2), 3–10. https://doi.org/10.2478/lpts-2021-0007

Popova, A., Kovachov, S., Lopatina, H., Tsybuliak, N., Suchikova, Y., Bohdanov, I. (2023). High-Quality Digital Bichronous Education for Nanoengineers During the War in Ukraine: Does Technology Knowledge Matter? 2023 IEEE 5th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES), 1–5. https://doi.org/10.1109/mees61502.2023.10402460

Kovachov, S., Bohdanov, I., Suchikova, Y. (2023). Nano or Na-No? Ukraine’s crisis of opportunity in nanotechnology education. Industry and Higher Education. https://doi.org/10.1177/09504222231209259

Lopatina, H., Tsybuliak, N., Popova, A., Bohdanov, I., Suchikova, Y. (2023). University without Walls: Experience of Berdyansk State Pedagogical University during the war. Problems and Perspectives in Management, 21 (2), 4–14. https://doi.org/10.21511/ppm.21(2-si).2023.02

Suchikova, Y., Tsybuliak, N. (2023). Universities without walls: global trend v. Ukraine’s reality. Nature, 614 (7948), 413. https://doi.org/10.1038/d41586-023-00380-y

Suchikova, Y., Tsybuliak, N., Lopatina, H., Popova, A., Kovachov, S., Hurenko, O., Bogdanov, I. (2023). Is science possible under occupation? Reflection and coping strategy. Corporate Governance and Organizational Behavior Review, 7(2, special issue), 314–324. https://doi.org/10.22495/cgobrv7i2sip10

Tsybuliak, N., Lopatina, H., Shevchenko, L., Popova, A., Kovachov, S., Suchikova, Y. et al. (2024). Researchers of Ukrainian universities in wartime conditions: Needs, challenges and opportunities. Regional Science Policy & Practice, 16 (9), 100012. https://doi.org/10.1016/j.rspp.2024.100012

Suchikova, Y., Tsybuliak, N., Lopatina, H., Shevchenko, L., Popov, A. (2023). Science in times of crisis: How does the war affect the efficiency of Ukrainian scientists? Problems and Perspectives in Management, 21 (1), 408–424. https://doi.org/10.21511/ppm.21(1).2023.35

Tsybuliak, N., Suchikova, Y., Gurenko, O., Lopatina, H., Kovachov, S., Bohdanov, I. (2023). Ukrainian universities at the time of war: From occupation to temporary relocation. Torture Journal, 33 (3), 39–64. https://doi.org/10.7146/torture.v33i3.136256

Popova, A., Tsybuliak, N., Lopatina, H., Suchikova, Y., Kovachov, S., Bogdanov, I. (2024). I (don’t) want to go home. Will young people return to the de-occupied territories of Ukraine? Heliyon, 10 (15), e35230. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e35230

Lyu, W., Liu, J. (2021). Soft skills, hard skills: What matters most? Evidence from job postings. Applied Energy, 300, 117307. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2021.117307

Tsybuliak, N., Mytsyk, H., Suchikova, Y., Lopatina, H., Popova, A., Hurenko, O. et al. (2024). Inclusion in Ukrainian universities from an inside perspective. Scientific Reports, 14 (1). https://doi.org/10.1038/s41598-024-69084-1

de Campos, D. B., de Resende, L. M. M., Fagundes, A. B. (2020). The Importance of Soft Skills for the Engineering. Creative Education, 11 (8), 1504–1520. https://doi.org/10.4236/ce.2020.118109

Balcar, J. (2016). Is it better to invest in hard or soft skills? The Economic and Labour Relations Review, 27 (4), 453–470. https://doi.org/10.1177/1035304616674613

Tountopoulou, M., Drosos, N., Vlachaki, F. (2021). Assessment of Migrants’, Refugees’ and Asylum Seekers’ Hard Skills: Cultural Adaptation and Psychometric Properties of the NADINE Hard Skill Tests. Open Journal of Social Sciences, 9 (7), 240–256. https://doi.org/10.4236/jss.2021.97017

Goggin, D., Sheridan, I., Lárusdóttir, F., Guðmundsdóttir, G. (2019). Towards the identification and assessment of transversal skills. INTED2019 Proceedings, 1, 2513–2519. https://doi.org/10.21125/inted.2019.0686

Larraz, N., Vázquez, S., Liesa, M. (2017). Transversal skills development through cooperative learning. Training teachers for the future. On the Horizon, 25 (2), 85–95. https://doi.org/10.1108/oth-02-2016-0004

Argyri, P. (2019). Collaborative Problem Solving as a Critical Transversal Skill for the Transition from the School Environment to the Workplace. Strategic Innovative Marketing and Tourism. Springer International Publishing, 433–440. https://doi.org/10.1007/978-3-030-12453-3_49

Freitas, A., Garcia, P., Lopes, H., Sousa, A. de. (2018). Mind the gap: bridging the transversal and transferable skills chasm in a public engineering school. 2018 3rd International Conference of the Portuguese Society for Engineering Education (CISPEE), 37, 1–5. https://doi.org/10.1109/cispee.2018.8593485

Dishon, G., Gilead, T. (2020). Adaptability and its discontents: 21st-century skills and the preparation for an unpredictable future. British Journal of Educational Studies, 69 (4), 393–413. https://doi.org/10.1080/00071005.2020.1829545

Eshet, Y. (2004). Digital Literacy: A Conceptual Framework for Survival Skills in the Digital era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13 (1), 93–106. Available at: https://www.learntechlib.org/primary/p/4793/

Fray, A. M. (2007). Ethical behavior and social responsibility in organizations: process and evaluation. Management Decision, 45 (1), 76–88. https://doi.org/10.1108/00251740710718971

Rahman, Md. M., Watanobe, Y., Kiran, R. U., Thang, T. C., Paik, I. (2021). Impact of Practical Skills on Academic Performance: A Data-Driven Analysis. IEEE Access, 9, 139975–139993. https://doi.org/10.1109/access.2021.3119145

Shekh-Abed, A. (2024). Metacognitive self-knowledge and cognitive skills in project-based learning of high school electronics students. European Journal of Engineering Education, 1–16. https://doi.org/10.1080/03043797.2024.2374479

Lopatina, H., Tsybuliak, N., Popova, A., Hurenko, O., Suchikova, Y. (2023). Inclusive education in higher education institution: Are Ukrainian faculty members’ ready for it? Research in Education, 118 (1), 49–72. https://doi.org/10.1177/00345237231207721

Lakhal, S., Mukamurera, J., Bédard, M.-E., Heilporn, G., Chauret, M. (2020). Features fostering academic and social integration in blended synchronous courses in graduate programs. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17 (1). https://doi.org/10.1186/s41239-020-0180-z

Suchikova, Y., Bohdanov, I., Kovachov, S., Bardus, I., Lazarenko, A., Shishkin, G. (2021). Training of the Future Nanoscale Engineers: Methods for Selecting Efficient Solutions in the Nanostructures Synthesis. 2021 IEEE 3rd Ukraine Conference on Electrical and Computer Engineering (UKRCON), 42, 584–588. https://doi.org/10.1109/ukrcon53503.2021.9575745

Gurenko, O., Suchikova, Y. (2023). The Odyssey of Ukrainian Universities: From quality assurance to a culture of quality education. Management in Education. https://doi.org/10.1177/08920206231218351

##submission.downloads##

Опубліковано

грудня 30, 2024

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Деталі щодо доступних видів видань: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-617-8360-06-1